Cyklisti chcú zmeny v doprave pri stavbe Starého mosta

Bicykel
Foto: SITA

BRATISLAVA 24. januára (WEBNOVINY) – S riešeniami cyklistickej dopravy pri prestavbe Starého mosta v Bratislave cyklisti nie sú veľmi spokojní. Nevyhovuje im totiž riešenie obchádzkových trás pre cyklistov počas výluky na Štúrovej ulici.

Navrhli preto doplniť zmeny organizácie dopravy o povolenie protismerných prejazdov niektorých ulíc v okolí Šafárikovho námestia. V stredu na tlačovej konferencii o tom informoval Michal Malý z občianskeho združenia Cyklokoalícia.

Protismerný prejazd

Cyklokoalícia navrhuje, aby počas výluky dopravy na Štúrovej ulici mali cyklisti povolený protismerný prejazd na Medenej, Grösslingovej, ale i na Dunajskej od Štúrovej po Rajskú ulicu. Žiadajú tiež povoliť vjazd pre cyklistov na Šafárikovo námestie z Dobrovičovej ulice i vyznačenie obchádzkových trás pre cyklistov. „Tieto opatrenia sú praktické a v súlade s legislatívnymi i bezpečnostnými podmienkami,“ uviedol Malý.

Ako ďalej povedal, návrh prezentovaný v utorok 21. januára na verejnej diskusii k dopravným obmedzeniam počas prestavby Starého mosta cyklistickú dopravu síce neriešil, ale primátor Milan Ftáčik prisľúbil, že cyklistickú dopravu budú riešiť. „Pripomienkami Cyklokoalície sa zaoberá dopravná komisia a jedným z riešení je aj povolenie protismerného vjazdu pre cyklistov na Medenú ulicu, s čím sa dosiaľ motoristi v Bratislave nestretávali,“ potvrdil hovorca mesta Bratislavy Stanislav Ščepán.

Cyklopruh nenaplánovali

Výluka MHD na Šafárikovom námestí
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

Cyklisti nie sú spokojní ani s riešeniami po skončení rekonštrukcie Starého mosta a vybudovaní električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu.

Podľa Michala Páleníka z Cyklokoalície stále nie je povolený vjazd zo Starého mosta priamo na Štúrovu.

Naplánovaný tiež podľa neho nie je ani cyklopruh na Štúrovej ulici. „Riešenie stále zostáva veľmi proticyklistické a protichodcovské,“ uviedol Páleník.

Výhrady k riešeniu dopravy po ukončení prác má aj občianska iniciatíva Lepšia doprava, ktorej pripomienky v stredu tlmočil Michal Páleník z Cyklokoalície.

Dlhé prestupy

Iniciatíva Lepšia doprava poukázala na dlhé prestupy z električky na autobus, ktoré by po ukončení prvej etapy projektu mali trvať päť minút. „To je pre porovnanie rovnaká doba, ako sa človek dostane autobusom zo Šafárikovho námestia na Trnavské mýto,“ pripomenul za Lepšiu dopravu Páleník.

Navrhujú preto, aby sa pohyb cestujúcich medzi električkami a autobusmi zlepšil posunutím električiek viac do Šafárikovho námestia. Čas prestupov by mohlo skrátiť aj posunutie autobusových zastávok do Šafárikovho námestia. Podľa iniciatívy Lepšia doprava by sa tak prestupy skrátili z navrhovaných päť minút na 30 sekúnd až na jednu minútu. Ako za Lepšiu dopravu uviedol Páleník, iniciatíva návrh riešenia dopravy pripomienkovala už pred dvoma rokmi, mesto však na ich pripomienky nereagovalo a do projektu ich nezapracovalo.

Podľa Ščepána je však už projekt uzavretý a nedá sa do neho vstupovať. Ako doplnil, jediné zmeny môže mesto urobiť len v rámci zmien pred dokončením, kam spadá aj prípadné posunutie električkovej zastávky na Štúrovej. „Mesto sa prikláňa k verzii, že by sa zastávka posunula bližšie k mostu, možno až na úroveň Univerzity Komenského. Na to však treba získať potrebné súhlasné stanoviská zainteresovaných strán,“ vysvetlil Ščepán.

Dočasné parkovisko nebude

V posledných dňoch sa hovorilo aj o zriadení dočasného parkoviska na Šafárikovom námestí. Ako však v utorok na verejnej diskusii uviedol primátor Milan Ftáčnik, dočasné parkovisko na námestí nebude, nesúhlasila s ním totiž dopravná komisia mesta.

Toto rozhodnutie potešilo členov združenia Cyklokoalícia, ktorí práve na Šafárikovom námestí pripravujú na jar svoje aktivity. Spolu s iniciatívou Cyklokuchyňa chcú pripraviť workshopy, na ktorých cyklistov naučia ako si opraviť defekt či vymeniť reťaz na bicykli. Pripravujú tiež program pre deti i akciu, pri ktorej budú učiť ľudí, ako správne jazdiť v premávke tak, aby minimalizovali riziká zranenia a jazdili predvídateľne aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky, uviedol Malý.

Cyklokoalícia verí, že práce súvisiace s prestavbou Starého mosta ani dopravné obmedzenia na Šafárikovom námestí ľudí od týchto aktivít neodradia. „Dúfame, že aj napriek rozkopávkam a prácam na Šafárikovo námestie ľudia prídu. Mohla by to byť taká oáza, kde sa niečo deje, zatiaľ čo inde sa stavia,“ uviedol Michal Malý.

Rekonštrukcia Starého mosta

Rekonštrukcia Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave.

Starý most zrekonštruuje Združenie MHD – STARÝ MOST, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní, a je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Most pre verejnosť uzavreli 2. decembra 2013 a začali skladať starú konštrukciu. Novú konštrukciu plánuje konzorcium stavať na jar na petržalskom brehu Dunaja a odtiaľ ho potom budú vysúvať ponad koryto Dunaja.

Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH. Mesto na projekt požiadalo o nenávratný finančný príspevok. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Jednou z podmienok na čerpanie nenávratného príspevku je, že Starý most i električková trať Šafárikovo námestie – Bosákova musia byť hotové do konca roka 2015.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Milan Ftáčnik