D1 pri Žiline by najlacnejšie postavili Skanska a Strabag

Znacka,stavba, dialnica
Foto: SITA/Dušan Hein

BRATISLAVA 26. júna (WEBNOVINY) – Päť skupín uchádzačov predložilo ponuky v tendri na výstavbu takmer 13,5-kilometrovej diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.

Diaľnicu so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové pri Žiline chcú najlacnejšie naprojektovať a postaviť spoločnosti Skanska a Strabag, a to za 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Predstavuje to 37,7 % z predpokladanej ceny vo výške 896,53 mil. eur bez DPH. Vyplýva to z neoficiálnych informácií, ktoré agentúra SITA získala v utorok po otvorení ponúk v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s.

Firmy sa zatiaľ nevyjadrujú

Nasleduje stavebné združenie s firmami Doprastav a Metrostav, ktoré navrhujú vykonať práce na diaľnici za 382,83 mil. eur (42,7 % z odhadovaných nákladov). Taliansko-slovenské združenie Impregilo S.p.A. a Dúha predložilo ponuku vo výške 409,8 mil. eur (45,7 %), ďalšia taliansko-slovenská skupina INC S.p.A. – HANT BA DS chce diaľnicu postaviť za 462,23 mil. eur (51,6 %) a rakúsko-nemecko-slovenské združenie Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav – SK za 474,5 mil. eur bez DPH (52,9 %). Priemerná cena ponúk predstavuje 413,53 mil. eur.

Skanska
Foto: wordpress.com

Skanska chce počkať na oficiálne vyhodnotenie ponúk. „Faktom však je, že cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach. Skanska a Strabag sú dve fundované spoločnosti s dlhoročnými skúsenosťami v tunelových stavbách“ uviedla pre agentúru SITA generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK, a.s. Magdaléna Dobišová.

Doprastav sa bude k výsledkom súťaže D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vyjadrovať až po jej oficiálnom vyhodnotení,“ uviedol generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič. Diaľničiari sa k otváraniu ponúk počas trvania súťaže tradične nevyjadrujú.

Práce by mali trvať päť a pol roka

Ministerstvo dopravy sa k detailom diaľničného tendra takisto nevyjadrilo, keďže verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby nebolo ešte ukončené. „Rozhodujúcim zdrojom financovania úsekov s tunelom Višňové budú eurofondy, doplnkovým zdroje štátneho rozpočtu, prípadne úver Európskej investičnej banky (EIB),“ uviedol rezort pre agentúru SITA. Na problematiku štátnej expertízy a jej výpočtov sa chce nové vedenie ministerstva detailne pozrieť. „Nie je totiž možné, aby aj štátna expertíza chrlila nereálne ceny, keď stav na stavebnom trhu je iný,“ dodalo ministerstvo.

Stavba, dialnica
Foto: SITA/Dušan Hein

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavbu diaľnice pri Žiline ešte koncom minulého roka. Práce sú plánované na päť a pol roka. Vzhľadom na následné vyhodnocovanie ponúk môže byť diaľnica hotová najskôr v roku 2018, uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania.

Pre plánovanú dĺžku prác môže byť diaľnica financovaná z európskych peňazí až v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Dovtedy by výstavba mohla byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z prípadného úveru Európskej investičnej banky.

Ponuky v tendri na výstavbu diaľnice s tunelom Višňové mali otvárať pôvodne 3. mája. Pre námietky niektorých uchádzačov k súťažným podmienkam musela NDS lehotu presunúť na 5. júna, ale napokon odložila termín na 26. júna. Zdôvodnila to rozsahom a komplexnosťou projektu, čím vyhovela všetkým uchádzačom, a tým, aby predišla prípadným revíznym postupom v procese verejného obstarávania.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť