Diaľnica D1 narazila na problém, volá sa Turany - Hubová

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: SITA/Viktor Zamborský

BRATISLAVA 5. júna (WEBNOVINY) – Výsledky dodatočného posudzovania vplyvov pripravovanej stavby diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie by mali byť podľa ministra dopravy Jána Počiatka známe v priebehu dvoch až troch mesiacov.

Od následného stanoviska Európskej komisie bude závisieť, či sa 13,5-kilometrová diaľnica medzi Martinom a Ružomberkom bude stavať povrchovým variantom s tunelmi Havran a Rojkov, alebo po novej podzemnej trase cez tunel Korbeľka. Druhá možnosť by znamenala oddialenie začiatku stavby diaľnice o niekoľko rokov.

„V prípade, že by tento projekt nebol komisiou schválený, nie je možné financovať ho z eurofondov a nastala by obrovská komplikácia. Je jasné, že štátny rozpočet v tomto momente na to prostriedky nemá,“ povedal v utorok Počiatek po HNClube, ktorý bol venovaný financovaniu diaľnic.

Nevedia kde budú stavať

Ján Počiatek
Ján Počiatek Foto: SITA/Marián Peiger

Uvažované rozdelenie diaľnice Turany – Hubová na dva úseky je podľa neho možné až po stanovisku Európskej komisie. „Ako bude úsek spracovaný a vyzerať, o tom rozhodne enviro posudzovanie. My vôbec nevieme (úsek) efektívne rozdeliť bez toho, aby sme riskovali, že to potom nebude prepojiteľné,“ dodal Počiatek.

Podľa ministra je potrebné počkať na výsledky enviro posudzovania, aby bolo jasné, kadiaľ cesta povedie a až potom bude možné hovoriť o možnom rozdelení úseku pre financovanie jeho časti z eurofondov v tomto programovacom období.

Počiatek verí, že posudzovanie vplyvov diaľnice na chránené územia prírody NATURA 2000 dopadne dobre, pretože inak to podľa neho bude „katastrofa“ z pohľadu dokončenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Prepojenie západu a východu Slovenska po diaľnici cez Žilinu je pre ministerstvo dopravy naďalej hlavnou prioritou vo výstavbe diaľnic.

Najskôr v roku 2018

Dialnica
Foto: SITA/Diana Černáková

Odpovedi na otázku, kedy by sa tak mohlo stať, sa šéf rezortu dopravy opäť vyhol, keďže to závisí aj od výsledkov enviro posudzovania vplyvov diaľnice Turany – Hubová a stanoviska Európskej komisie.

Podľa prípravy a výstavby chýbajúcich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom motoristi nebudú po ucelenej diaľnici jazdiť skôr ako v roku 2018. Ďalším problémom je zanedbaná príprava výstavby juhozápadného obchvatu Prešova.

Ak Brusel rozhodne v prospech povrchovej trasy diaľnice Turany – Hubová, ktorú presadzuje rezort dopravy, diaľnica by mohla byť rozdelená na dva úseky.

V tom prípade by mohla byť výstavba úseku Turany – Kraľovany financovaná zo zdrojov Európskej únie ešte v tomto programovacom období. Ďalší úsek Kraľovany – Hubová by bol financovaný z eurofondov v nasledujúcom období 2014 až 2020.

Ak dá komisia za pravdu ochranárom, ktorí navrhujú novú trasu s tunelom Korbeľka, príprava výstavby diaľnice by musela začať odznova, čo by spôsobilo predĺženie začatia jej výstavby o niekoľko rokov.

Výstavba sa môže predĺžiť

Diaľnica
Foto: Ilustračné foto SITA/Rastislav Ovšonka

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák odhaduje, že ak by sa diaľnica Turany – Hubová nemohla stavať podľa povrchového variantu, znamenalo by to predĺženie výstavby o štyri až päť rokov.

„Treba počkať na stanovisko, robí sa nové posúdenie, ale v prípade, že by to dospelo do štádia, že nie je možné pokračovať v tomto variante, bolo by to veľmi zlé. Muselo by sa uvažovať s ďalším variantom, ktorý je len v štádiu prípravy, a stratíme ďalšie roky pri dokončení diaľnice D1,“ povedal Palčák. A to by podľa neho nebolo dobre z pohľadu toho, čo sa od tejto diaľnice očakáva. Museli by sa dokončiť projekty, vykúpiť pozemky a pripraviť súťaž na výstavbu novej trasy.

Všetky chýbajúce úseky majú podľa riaditeľa VÚD pre dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami svoju dôležitosť. Tvrdí, že iba súvislá diaľnica môže priniesť očakávaný ekonomický benefit. Palčák hovorí, že štát v otázke enviro posudzovania vplyvov diaľnice ťahá za kratší koniec a environmentálne organizácie majú zatiaľ akosi navrch.

„Nemyslím si, že by sa diaľnice mali stavať bez zváženia dopadov, určite je to dôležité, ale je potrebné hľadať určitý kompromis. Som presvedčený, že aj variant, ktorý je na stole, môže ku kompromisu nakoniec dospieť, aby sme čo najskôr mohli tento úsek stavať a dodržali aj určité environmentálne zásady,“ uviedol Palčák. Podľa neho sa v tejto veci stratil čas, pričom očakával, že ministerstvo dopravy dosiahne lepšie závery.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján PočiatekĽubomír Palčák
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR