Diaľnica pred Ružomberkom bude stáť 9 miliónov eur

Diaľnica D1 Fričovce – Svinia
Zemné práce počas výstavby diaľnice D1 Fričovce - Svinia v blízkosti obce Hendrichovce. Výstavba diaľnice je súčasťou projektov zaradených do Operačného programu Doprava (OPD) v súčasnom programovom období 2007 – 2013. Riadiacim orgánom OPD je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Foto: SITA

BRATISLAVA 26. septembra (WEBNOVINY) – Aktualizáciu technického riešenia pripravovanej výstavby diaľnice D1 Turany – Hubová vypracuje rovnomenné združenie vedené spoločnosťou Dopravoprojekt, a.s. za 8,79 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) vybrala uchádzača vo verejnej súťaži spomedzi troch prijatých ponúk, predpokladaná hodnota zákazky bola 9,4 mil. eur bez DPH.

Ďalšími členmi združenia sú firmy Alfa 04, a.s., Geoconsult, spol. s r.o. a Amberg Engineering Slovakia, s.r.o. Predpokladaný podiel subdodávateľov je 44 % z objemu zmluvy. NDS oznámila výsledok súťaže vo Vestníku verejného obstarávania.

Aktualizácia technického riešenia D1 Turany – Hubová bude rozpracovaná v jedenástich dokumentáciách. Jej súčasťou budú porovnávacia štúdia, orientačný inžiniersko-geologický a hydrogeologický prieskum, zámer a správa o hodnotení vplyvov stavby na životné prostredie, dokumentácie pre územné rozhodnutie, stavebného zámeru, na stavebné povolenie a ponuku, ako aj majetkovoprávne vysporiadanie, inžinierska činnosť a výkon autorského dozoru.

NDS vyhlásila tender v marci tohto roka, pričom predĺžila trvanie zákazky z vyše šesť rokov na sedem, od konca tohto roka do 31. decembra 2020.

Neistý časový plán

Kamion, dialnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič Foto: ilustračné, SITA/Tomáš Benedikovič.

Začiatok výstavby vyše 13,5-kilometrového úseku D1 Turany – Hubová s tunelmi Rojkov a Havran sa môže oddialiť pre zosuv svahu i prípadnú zmenu trasy.

Stane sa tak vtedy, ak plánovanú povrchovú trasu diaľnice údolím Váhu nahradí variant s tunelom Korbeľka, ktorý presadzujú enviroaktivisti.

„V prípade, že by sa preukázal variant Korbeľka vhodnejší, je predpoklad, že začiatok výstavby tohto variantu by bol posunutý na neskorší termín voči začiatku výstavby povrchového variantu,“ potvrdil v auguste pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

Ministerstvo dopravy plánovalo začať so stavbou diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom podľa povrchového variantu bez tunela Korbeľka v polovici roku 2015. Práce s pôvodne odhadovanými nákladmi okolo 700 mil. eur bez DPH by mali trvať štyri roky.

Únia projektu finančne pomôže

Dialnica, cesta, auto
Foto: SITA/AP

Diaľnica má byť spolufinancovaná z peňazí Európskej únie. NDS už skôr zmenila podklady pre budúcu verejnú súťaž na výstavbu D1 Turany – Hubová.

Zdôvodnila to rozsiahlym svahovým zosuvom v horskom masíve neďaleko obce Šútovo v polovici apríla. Ten má vplyv na riešenie trasy úseku diaľnice v kilometri 2,9 až 3,6 aj na rozsah súťažných podkladov. Následkom toho sa zmení predpokladaná cena aj jednotlivé termíny výstavby.

Po spracovaní projektovej dokumentácie budú známe stavebné náklady i plánované termíny. „Súčasťou prác v prvej etape je vykonanie terénneho inžiniersko-geologického prieskumu oboch variantov trasovania – povrchového variantu v mieste zosuvu v priestore šútovských jazierok ako aj variantu s tunelom Korbeľka,“ uviedol Jánošík.

Následne bude podľa neho spracovaná podrobná porovnávacia štúdia, ktorá posúdi oba varianty okrem ostatných ukazovateľov aj z pohľadu geologických pomerov, technického, environmentálneho, sociálnych dopadov a tiež z pohľadu nákladov. „Na základe tohto porovnania bude zrejmé, ktorý z variantov je vhodnejší,“ dodal hovorca NDS.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom