Dialničiari stopli Doprastav, Skansku a Strabag pre kartel

Diaľnica D1 Fričovce – Svinia
Zemné práce počas výstavby diaľnice D1 Fričovce - Svinia v blízkosti obce Hendrichovce. Výstavba diaľnice je súčasťou projektov zaradených do Operačného programu Doprava (OPD) v súčasnom programovom období 2007 – 2013. Riadiacim orgánom OPD je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Foto: SITA

BRATISLAVA 17. apríla (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) pre kartel jedného z členov vylúčila skupinu stavebných spoločností v zložení Skanska SK, a. s. Bratislava a Skanska, a. s. Praha z užších súťaží na stavbu úsekov diaľnice D3 Žilina, Strážov – Brodno a rýchlostnej cesty R2 Zvolen, východ – Pstruša. Dôvodom vylúčenia je nesplnenie podmienok účasti týkajúcich sa osobného postavenia.

Podľa portálu etrend.sk NDS vylúčila zo súťaží pre potvrdený kartel aj spoločnosti Doprastav, Strabag a Inžinierske stavby.

Ako vyplýva z rozhodnutí o vylúčení, ktoré má agentúra SITA k dispozícii, spoločnosti Skanska bolo preukázané závažné porušenie odborných povinností, a to rozsudkom Najvyššieho súdu SR z 30. decembra 2013, ktorý preukázal jej účasť na dohode obmedzujúcej súťaž. Skanska je totiž nástupcom firmy Skanska DS, a. s. ktorá sa podieľala spolu s ďalšími piatimi stavebnými spoločnosťami na kartelovej dohode v tendri na stavbu časti D1 Mengusovce – Jánovce v roku 2005.

„Môžem potvrdiť, že sme dostali oznámenie o vylúčení skupiny z tendrov a analyzujeme ho,“ uviedla vo štvrtok pre agentúru SITA generálna riaditeľka Skanska SK Magdaléna Dobišová. Skupina môže proti vylúčeniu z oboch súťaží podať námietky na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) do desiatich dní od prevzatia rozhodnutia.

Najlacnejšia bola Skanska

Žilinský úsek D3 v dĺžke 4,25 kilometra zo štyroch uchádzačov navrhla najlacnejšie postaviť skupina Skanska, a to za 190 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Je to 66,9 % z pôvodnej predpokladanej ceny takmer 284 mil. eur. Konzorcium v zložení Eurovia SK, Hochtief CZ a Stavby mostov Slovakia navrhlo cenu 254,9 mil. eur (89,76 % z odhadovaných nákladov). Je možné, že po vylúčení skupiny Skanska zákazku získa.

Zvyšné dve ponuky predložili združenia Váhostav – SK, a. s., Doprastav, a. s., Strabag, s. r. o. a Metrostav, a. s., a to 258,83 mil. eur (91,14 %) a Corsan a TSS Grade, a. s. 259,9 mil. eur (91,52 %).

ÚVO nedávno nariadil diaľničiarom znovu vyhodnotiť ponuky v tendri na D3 v Žiline. Pri vyhodnocovaní ponúk podľa úradu porušili princíp transparentnosti v zákone o verejnom obstarávaní. Úrad rozhodol na základe námietok uchádzača s druhou najnižšou ponukou, ktorý mal výhrady k vyhodnoteniu ponúk, resp. mimoriadne nízkej ponuke uchádzača s najnižšou cenou.

S odvolaním neuspel ani Strabag

Skupina Skanska navrhla najnižšiu cenu aj za stavbu R2 pri Zvolene v dĺžke 7,85 kilometra, a to za 73,84 mil. eur bez dane. Je to 53,93 % z predpokladanej ceny 136,91 mil. eur. Druhú najlacnejšiu ponuku spomedzi 11 uchádzačov predložila španielsko-slovenská skupina Corsan-Corviam, Constructión, S.A. a Chemkostav IS, s. r. o., a to 82,33 mil. eur bez dane (60,13 % z odhadovaných nákladov). Uvedené združenie má tak šancu získať kontrakt. Ďalšia skupina Eurovia SK, a. s., Hochtief a Stavby mostov Slovakia, a. s. navrhla cenu 108,69 mil. eur ( 79,38 %).

Skanska a Strabag nedávno neuspeli s odvolaním proti tomu, že ÚVO zamietol ich námietky proti opätovnému vylúčeniu z tendra na stavbu D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala v dĺžke 13,5 km. NDS ich vylúčila pre nevyhovujúcu dĺžku únikových východov v budúcom tuneli Višňové. Skanska a Strabag navrhli postaviť túto diaľnicu za najnižšiu cenu 338,29 mil. eur bez dane, čo je 37,7 % z predpokladanej ceny 896,53 mil. eur.

Druhú najlacnejšiu ponuku predložilo konzorcium firiem Doprastav, Metrostav a Marti Contractors, a to 382,83 mil. eur, čo je 42,7 % z odhadovaných nákladov. Po vylúčení oboch združení by mohla zákazku získať taliansko-slovenská skupina Impregilo S.p.A. a Dúha, ktorá navrhla cenu 409,8 mil. eur (45,7 % z predpokladanej ceny).

Spoločnosť Doprastav dostala list o vylúčení z tendra. Momentálne zvažujeme v tejto súvislosti ďalšie kroky,“ potvrdil pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Michal Krajčír. „Doprastav je v čase reštrukturalizácie schopný v zmysle zákona plniť všetky svoje nové záväzky,“ dodal.

Firmám hrozí z bežiacich tendrov vylúčenie

ÚVO doposiaľ nerozhodol o tom, ako majú verejní obstarávatelia pre potvrdený kartel postupovať voči stavebným firmám. Okrem pokuty im hrozí vylúčenie z bežiacich tendrov, ale aj zákaz účasti vo verejnom obstarávaní. „Úrad začal správne konanie v tejto veci 11. apríla. Rozhodnutie by malo byť do tridsať dní,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca úradu Ján Mažgút. Podľa úradu ministerstvo dopravy ani NDS o vydanie rozhodnutia ani nepožiadali.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom