DOLIAK: Sme len slabé bytosti na divokej planéte

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Doliak
Dušan Doliak Foto: SITA/AXA

BRATISLAVA 18. januára (WEBNOVINY) – Skupina Axa sa celosvetovo zameriava na šesť základných pilierov v oblasti zodpovedného podnikania, zodpovednosť voči akcionárom, zákazníkom, dodávateľom, zamestnancom, životnému prostrediu ale aj voči komunite. Aké sú priority firemnej filantropie spoločnosti Axa na Slovensku?

U nás trochu rozlišujeme medzi Corporate Social Responsibility a filantropiou. V zásade to patrí do jedného rozpočtu, na Slovensku aj v Čechách je za rozpočet zodpovedná osoba. V minulosti sme spolupracovali s Nadáciu Pontis, tohto roku sme volili cestu priamej spolupráce s nadáciu pre nevidomé deti v Česku Svetluška, s ktorou máme dlhodobú spoluprácu.

Druhý projekt, ktorý sme podporili, je nákup monitorov dychu pre dojčatá ako prevencia syndrómu náhleho úmrtia. Tento projekt sme po úspešnom spustení v Čechách rozbehli aj na Slovensku, kde sme Novorodeneckému oddeleniu Nemocnice akad. L. Dérera UNB odovzdali v decembri prvé monitory.

Ďalší program, ktorý máme rozbehnutý v Čechách, je spolupráca s environmentálnou nadáciou Partnerství a ich projekt Na zelenú. Podobným projektom je prevencia cestnej premávky a prechádzania cez prechody pre chodcov pred školami, kde na tento jav upozorňujeme pomocou bilboardov pred školami.

Na Slovensku každoročne organizujeme projekty AXA Srdcia v akcii, Darovanie krvi, neformálny workshop Deň v AXA, vecné zbierky pre centrum Facilitas v Košiciach, podporili sme projekt Aby bolo jasno a v spolupráci s nadáciou Križovatka darujeme monitory dychu Babysense.

Na Slovensku ste podporili program Aby bolo jasno, v Českej republike je známy projekt Svetluška. Oba sú orientované na pomoc zrakovo postihnutým. Prečo práve toto postihnutie?

Sú to transparentné projekty, vieme presne koľko peňazí tam ide. Keďže nemáme nadáciu ako napríklad Orange, ani aparát ľudí ktorý sa týmto veciam venuje, zvolili sme jednorazové a transparentné projekty, kde je presne vidno, čo sa s darovanými peniazmi deje.

Nezabudli ste ani na mladé talenty. Projekt Deň v Axa sa stal populárny medzi študentami. Ako ho vnímajú tí, ktorí strávia deň vo vašej spoločnosti a ako zamestnanci?

Tento projekt vznikol tak, že prišli za nami deti detského domova spolu so študentami gymnázia. Prišli k nám do firmy a my sme im rozprávali o Axe, o tom, čo robíme. Z gymnázií to boli talentovaní ľudia, ktorí môžu u nás jedného dňa nastúpiť, a z detských domovov to boli deti, ktoré sa potrebujú naučiť, ako reálny život funguje, pretože tie roly sa nemôžu naučiť od tých najbližších. Zmiešanie dvoch skupín bolo zaujímavé a deti sa navzájom učili od seba. Je to úspešný a pritom nízkorozpočtový projekt, kde jediné, čo sme investovali, je náš čas. Odozvy boli veľmi dobré, aj od detí z detského domova, aj od detí z gymnázia. V tomto by sme chceli pokračovať. Veľmi nás to nezaťažuje a bolo to príjemné.

V súčasnosti vo firmách narastá tzv. zamestnanecká zainteresovanosť. Ako sa darí spoločnosti Axa zapájať svojich zamestnancov do filantropických aktivít?

Zamestnancov nemotivujeme nasilu, nenútime ich spôsobom „choďte darovať krv, dostanete peniaze.“ Pre ľudí, ktorí trávia celý deň v kancelárii, je určite príjemným spestrením, ak môžu pomôcť iným, takže dosť veľa ľudí sa do projektu AXA Srdcia v akcii zapojilo. O týchto projektoch zamestnancov informujeme. Každý človek má taký pocit, že by sa mal individuálne angažovať.

Aké sú vízie a ciele spoločenskej zodpovednosti skupiny Axa na Slovensku?

Máme širší program spoločensky zodpovedného podnikania, kde nie je len filantropia, ale aj predmet podnikania našej spoločnosti, t.j. zodpovednosť za majetky ľudí, za životy rodín, za to, ako budú financované v prípade straty živiteľa rodiny. Tam by sme chceli viac pôsobiť z tohto hľadiska. Povedal by som, že to je core celého toho, ako by to spoločensky zodpovedné podnikanie malo vyzerať. Druhá vec je, že sa snažíme zapájať nielen našich zamestnancov, ale aj našich partnerov. To by sme chceli rozbehnúť budúci rok a povedať im: “ Pozrite sa, čo robíme my, poďte to robiť s nami.” Budeme teda hľadať platformy, ktoré by boli zaujímavé aj pre našich obchodných partnerov. Veľkú zodpovednosť máme voči našim investorom, voči tomu, ako spravujeme ich peniaze. Veríme, že to má zmysel. Hlavne mladí ľudia nie sú ochotní pracovať vo firmách, ktoré nemajú spoločenskú zodpovednosť. Takže budeme sa snažiť viesť príkladný život aj v tejto oblasti.

Máte svoj vlastný filantropický vzor?

Teraz nedávno ohlásil Warren Buffet, že 90 percent svojho majetku odkáže svojej nadácii.Tá jeho argumentácia je veľmi zaujímavá a to je to, že “ olympiáda určite nie je spravodlivá, ak sa na štart môžu postaviť len deti bývalých šampiónov.” To je to, čo sa deje vo svete biznisu, niekto zdedí obrovské peniaze a začína sa mu oveľa ľahšie. Ale samozrejme, keď niekto začína s peniazmi a nemá skúsenosti, vtedy sa často stane, že človek robí omyly z neznalosti procesov, ktoré sú. Takže určite je to také diskutabilné pri výchove detí, či rodinná náruč je to pravé prostredie, ktoré ich pripraví na život. Lebo predsa len sme len slabé bytosti na divokej planéte. Uvidím, čo prinesie budúcnosť, snáď len to najlepšie. Každopádne by sme deti mali vychovávať k samostatnosti vo všetkých oblastiach.

Filantropia na Slovensku je pomerne mladá, často je vnímaná ako PR firiem. Aké sú podľa vás medzery filantropie na Slovensku a akým smerom by sa mala uberať?

Vnímam to aj z tej strany, že spolupracujeme s partnermi ako Toyota, ČSOB, Skanska, Slovnaft, Orange. Viem, že to napreduje veľmi rýchlo a dosahujeme už bežnú európsku úroveň. Pomaly sa to stáva štandardom, väčšina medzinárodných firiem na Slovensku má vlastný program korporátnej zodpovednosti. Ide to správnym smerom, nie je to už taký veľký rozdiel, ako bol v 90. rokoch, keď tu nebolo nič. Teraz je to v takom štádiu, že sa to stane bežnou praxou.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie AXA