Dotáciu na rýchliky z Bratislavy do B. Bystrice určí súťaž

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak
Foto: ilustračné, SITA/Ľudovít Vaniher

BRATISLAVA 7. novembra (WebNoviny.sk) – Cenu, ktorou bude štát dotovať prevádzkovateľa rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, určí transparentná súťaž. Informovalo o tom v piatok ministerstvo dopravy v súvislosti s aktuálne vyhláseným tendrom na liberalizáciu osobnej diaľkovej vlakovej dopravy na uvedenej trase.

Vysúťažený partner štátu by mal na trati podľa rezortu zabezpečiť kvalitné vlakové spojenie medzi týmito dvoma mestami počas najbližších desiatich rokov. „Rozvoj železničnej dopravy je jednou z priorít nielen Európskej únie, ale aj vlády SR. Od tejto súťaže si sľubujeme jej ďalšie skvalitnenie a zvýšenie počtu cestujúcich na železnici,“ vyhlásil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek.

Vysúťažený dopravca na železničnej trati Bratislava – Šurany – Zvolen – Banská Bystrica bude prevádzkovať minimálne osem vlakových súprav s kapacitou každej najmenej 530 miest na sedenie. Vlaky by mali prejazdiť ročne približne 1,5 milióna vlakových kilometrov. Vo zverejnenej užšej súťaži v Úradnom vestníku Európskej únie nie je uvedená predpokladaná hodnota za poskytovanie týchto služieb.

„V oznámení je uvedené, že ide o nadlimitnú zákazku, teda štát predpokladá, že hodnota tohto tendra je nad 10 miliónov eur. Práve preto, že ide o prvú skutočnú súťaž na takúto službu, dnes nie je možné bližšie špecifikovať predpokladanú hodnotu zákazky,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Cenu prevádzky vlakov na trati z Bratislavy do Banskej Bystrice musí podľa neho vygenerovať súťaž a preto ju ministerstvo nebude ovplyvňovať svojimi vyjadreniami o jej možnej výške.

Ministerstvo pre výber dopravcu zvolilo menej transparentnú užšiu súťaž miesto verejnej. Tvrdí, že liberalizačný proces na Slovensku nebol nikdy tak transparentný ako teraz. „Kým doprava na trati z Bratislavy do Komárna sa za predchádzajúcej vlády zadala priamym zadaním, dnes vypisujeme súťaž, ktorá každému, kto splní jednoduché základné podmienky, umožňuje prihlásiť sa. A zároveň motivuje prihlásiť sa do súťaže firmy, ktoré majú reálny záujem o prevádzku dopravy na tejto trati,“ vysvetlil Kóňa. Prepravu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno zabezpečuje od marca 2012 súkromná spoločnosť RegioJet, a.s.

V súčasnosti na trati Bratislava – Banská Bystrica premáva priamo medzi oboma mestami iba jeden pár vlakov a na ostatné vlaky je potrebné prestupovať vo Zvolene. Nový grafikon vlakovej dopravy, ktorý začne platiť v polovici decembra, už počíta na tejto trase s priamymi ôsmimi pármi rýchlikov denne.

Medzi Bratislavou a Banskou Bystricou v osobnej preprave v súčasnosti premávajú vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK). Na trati najazdia v diaľkovej doprave 1,2 milióna kilometrov. Štát platí ZSSK celkovo 218 mil. eur ročne za objednaných 32,5 milióna vlakokilometrov vo verejnom záujme, teda 6,71 eura na kilometer.

Uchádzači môžu požiadať o účasť v súťaži na prevádzku rýchlikov medzi Bratislavou do Banskou Bystricou do 15. januára 2016. Kedy začne vybraný dopravca na tejto trati jazdiť, bude závisieť aj od priebehu verejného obstarávania. Predbežný záujem už prejavili ZSSK, RegioJet, ale aj ďalší súkromní prepravcovia Arriva a Leo Express.

„ZSSK má dlhodobý záujem naďalej jazdiť diaľkovými vlakmi na linke Bratislava – Banská Bystrica. S podmienkami súťaže sa podrobne oboznámi a následne sa rozhodne, s akou ponukou sa súťaži zúčastníme,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová. Leo Express má záujem zúčastniť sa tendrov v celom stredoeurópskom regióne.

„Diaľková vlaková trasa medzi Bratislavou a Banskou Bystricou predstavuje jednu z hlavných trás na Slovensku. Určite sa budeme chcieť zúčastniť,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa spoločnosti Petra Valentová. „Dúfame, že súčasťou technických a kvalitatívnych podmienok budú požiadavky na moderné vozidlá vybavené klimatizáciou, pripojením na internet a kvalitným občerstvením. To chceme ponúknuť cestujúcim na trase Bratislava – Banská Bystrica, ako to už poskytujeme všetkým našim cestujúcim na vlakových i autobusových spojoch,“ dodala.

Štát prijal viaceré opatrenia na oživenie záujmu ľudí o cestovanie vlakom. Okrem taktového režimu jazdy vlakov v pravidelných intervaloch ministerstvo dopravy vlani značne zvýšilo počet vlakových spojov. Bezplatná preprava vlakmi pre deti, žiakov a dôchodcov funguje od 17. novembra 2014 a zvýšené polovičné zľavy cien lístkov pre ľudí pravidelne dochádzajúcich vlakom za prácou od februára tohto roka.

„Pokračujúci proces liberalizácie železničného sektora je ďalším z krokov, ktorým chce ministerstvo dopravy skvalitniť železničnú dopravu na Slovensku a zvýšiť jej konkurencieschopnosť,“ uzavrel Kóňa.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Počiatek
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR