Ďurkovského oprava tunela pod hradom je podozrivá

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Tunel
Takýto pohľad sa cestujúcim v Bratislave naskytol naposledy pred februárom 2012. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

BRATISLAVA 5. augusta (WEBNOVINY) – Súčasné vedenie mesta Bratislava pripúšťa, že po komplexnom zistení stavu tunela pod hradom pripadá do úvahy aj preverenie, či investície bývalého vedenia mesta do opravy tunela spred dvoch rokov vo výške 10 miliónov eur boli vynaložené efektívne a či pri ich použití nedošlo aj k porušeniu zákona.

Agentúre SITA to povedal hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

Bývalé vedenie Bratislavy na čele s Andrejom Ďurkovským hovorilo podľa Andrassyho o veľkej rekonštrukcii tunela, ktorá vyšla na viac ako 10 miliónov eur.

„Ukázalo sa však, že tento potemkinovský projekt bol viac-menej spojený len s rekonštrukciou trate a zakopaním vodovodných rúr pod zem,“ povedal Andrassy.

Obrazom: Tunel pod hradom je v zlom stave

Električkový tunel pod hradom
Foto: SITA/Marián Peiger
Električkový tunel pod hradom
Foto: SITA/Marián Peiger
Električkový tunel pod hradom
Foto: SITA/Marián Peiger
Električkový tunel pod hradom
Foto: SITA/Marián Peiger
Električkový tunel pod hradom
Foto: SITA/Marián Peiger

Podľa jeho slov v rámci rekonštrukcie v réžii bývalého vedenia vôbec neboli riešené ostatné časti tunela, čo spôsobilo, že dnes je uzavretý pre električky. „V septembri 2010 bola táto rekonštrukcia ukončená a už vo februári 2012 sme pre praskliny v ostení museli uzatvoriť tunel kvôli bezpečnosti električkovej trate,“ povedal hovorca.

Trhliny sú pozdĺž celého tunela

Po celej dĺžke tunela je podľa neho množstvo trhlín a minimálne na troch úsekoch je potrebná ich sanácia, lebo by mohlo dôjsť k opadávaniu omúrovky na trať, čo by mohlo spôsobiť vykoľajenie električky.

Tunel
Foto: SITA/Marián Peiger Foto: SITA/Marián Peiger

Andrassy tvrdí, že už pri veľkej rekonštrukcii tunela v réžii bývalého vedenia mesta bolo viditeľné, že v tuneli sú body, kde presakuje voda, ktorá kvapká na koľajnice.

Napriek tomu bývalé vedenie mesta podľa Andrassyho možno aj pod tlakom blížiacich sa komunálnych volieb otvorilo tunel pre električkovú dopravu.

„Už vtedy mali byť priesaky vyhodnotené ako problém, ktorý je potrebné riešiť,“ dodal hovorca. Takýchto potemkinovských projektov podľa neho zdedilo súčasné vedenie mesta od bývalého niekoľko.

„Ročne splácame dlhy po bývalom vedení vo výške 20 miliónov eur,“ povedal Andrassy. S bývalým primátorom Andrejom Ďurkovským sa agentúre SITA nepodarilo skontaktovať.

Dopravný podnik Bratislava si nechal urobiť odbornú štúdiu, z ktorej vyplýva, že minimálne na troch úsekoch v tuneli by sa mali robiť sanačné práce.

Prvá časť sanácie by mala stáť vyše milióna eur

Oprava tunela by mala byť tento rok hradená z balíka určeného na investičné akcie dopravného podniku, keďže magistrát podľa Andrassyho na takúto veľkú opravu peniaze v tohtoročnom rozpočte nemá vyčlenené.

Dopravný podnik Bratislava začiatkom júla odoslal Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámenie o začatí obstarávania formou rokovacieho konania bez zverejnenia na 1. etapu sanácie havarijnej situácie tunela pod hradom.

S hovorcom úradu sa agentúre SITA nepodarilo spojiť. Na oficiálnej stránke úradu však už toto oznámenie nie je.

Ako Andrassy potvrdil agentúre SITA, mesto má informáciu o tom, že ÚVO začal kontrolu, či dopravný podnik bol oprávnený takúto formu obstarávania využiť, výsledky by mali byť známe do mesiaca.

Podľa informácií z pôvodného oznámenia o verejnom obstarávaní, ktoré dnes možno nájsť už iba na portáli www.epi.sk, dopravný podnik odhadol náklady na prvú etapu sanácie na 1 300 000 eur bez DPH. Rokovacie konanie bez zverejnenia odôvodnil DPB časovou tiesňou a tiež špecifickými potrebami pri sanácii tunela.

V zlom stave je až 20 percent tunela

Preto na základe prieskumu trhu oslovil firmy, ktoré požiadavky spĺňajú – Slovenské tunely, a.s. a TOPGEO Brno, s.r.o. Výsledky meraní podľa tohto oznámenia poukázali, že 20 percent tunelových blokov je v zlom stave a v týchto úsekoch môže dôjsť k poškodeniu majetku mesta Bratislava, pokiaľ sa nezabráni ďalšej degradácii muriva, ktoré je už porušené.

Degradácia muriva sa prejavuje pozdĺžnymi a priečnymi trhlinami a odpadávaním časti kamennej obmúrovky. Odpadávajúce časti povrchových vrstiev kamenných klenákov predstavujú veľké riziko pre prevádzku električkovej dopravy v tuneli, píše sa v pôvodnom oznámení.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Andrej ĎurkovskýĽubomír Andrassy
Firmy a inštitúcie DPB Dopravný podnik Bratislava