Zmena trasy v tuneli Čebrať bude stáť desiatky miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Prerazenie tunela Poľana
Skupina pracovníkov zhotoviteľa stavby prechádza poslednými metrami horniny v tuneli počas slávnostného prerazenia tunela Poľana na úseku diaľnica D3 Svrčinovec - Skalité. Foto: SITA/Milo Fabian

RUŽOMBEROK 24. mája (WebNoviny.sk) – Zmena trasy diaľnice D1 v tuneli Čebrať pri Ružomberku predraží jej výstavbu o desiatky miliónov eur. Informoval o tom v utorok minister dopravy Roman Brecely počas kontrolného dňa pri tuneli. Zdroje financovania chce hľadať aj v eurofondoch.

Práce zastavili pre zosuv pôdy

Tunel s pôvodnou dĺžkou 2026 metrov začali raziť v septembri 2014, no o päť mesiacov práce zastavili pre zosuv pôdy. „Problém je tu v geológii. Pretože sa zmenili geologické podmienky, riešime technicky iné riešenie, ktoré pozostáva v zmene trasovania tunela,“ informoval minister.

Práce na severnejšom variante trasovania tunela by mohli podľa neho začať začiatkom budúceho roka po dopracovaní všetkých dokumentov. Pre otvorenie úseku Hubová – Ivachnová platí termín do konca roka 2020, dodal Brecely.

Zmenou trasy tunela dôjde k jeho predĺženiu na približne 3 650 metrov. Vyústiť by mal ešte v katastri mesta Ružomberok. Zároveň sa skráti pôvodne plánovaná časť diaľnice o približne 300 metrov. Otvorenie časti diaľnice od Ivachnovej po tunel Čebrať bez otvorenia tunela Národná diaľničná spoločnosť (NDS) neplánuje.

Odľahčenie Ružomberka od tranzitnej dopravy

Tunel Čebrať je súčasťou úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Viac ako 15-kilometrový diaľničný úsek by mal Ružomberok odľahčiť od tranzitnej dopravy. Podľa odhadov NDS pre motoristov môže znamenať časovú úsporu 11 minút.

Zhotoviteľom stavby úseku D1 Hubová – Ivachnová je združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s. Brno a Váhostav – SK, a. s. Zmluvu s NDS uzavreli v novembri 2013 v objeme 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (272,72 mil. eur vrátane dane). Stavbu úseku v dĺžke 15,3 kilometra sa pôvodne zaviazali ukončiť v lete 2017. Pre zmenu trasy a predĺženie tunela Čebrať sa tak oneskoria o tri a pol roka do konca roku 2020.

„Doterajšie čerpanie na projekt D1 Hubová – Ivachnová v rámci prvej fázy bolo 23,06 mil. eur, z toho zdroje EÚ 19,6 mil. eur,“ uviedlo ministerstvo dopravy pre agentúru SITA.

Prvá fáza výstavby diaľnice bola financovaná z Operačného programu Doprava 2007 – 2013. „Výška nenávratného finančného príspevku na druhú fázu bude známa po aktualizácii CBA analýzy (analýza nákladov a výnosov), ktorá tvorí povinnú prílohu žiadosti na Európsku komisiu. Predpoklad podania žiadosti do Bruselu je v apríli 2017,“ dodal rezort dopravy. Druhá fáza projektu bude financovaná z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Podmienkou toho je dokončenie druhej časti stavby do konca roka 2020.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Roman Brecely
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR