Zajac: Érsek podpísal zmluvu na najdrahšiu diaľnicu v prepočte na kilometer

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Podpredseda KDH Pavol Zajac. Foto: SITA/Marko Erd.

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek by sa mal podľa podpredsedu KDH Pavla Zajaca viac zaujímať o meškajúcu výstavbu a prípravu nedokončených úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Opozičný politik upozorňuje, že viaceré úseky na tejto diaľnici budú dokončené neskôr ako mali byť, pričom treba urýchliť aj prípravu a obstarávanie výstavby rýchlostných ciest R4 na východe Slovenska, R3 na Orave a diaľnice D3 na Kysuciach.

Na čo by sa mal staronový minister dopravy a výstavby Arpád Érsek hlavne zamerať do roku 2020?

– Minister Érsek by si konečne mohol všimnúť, že Slovensko nie je len južné územie od Bratislavy cez Komárno a Rimavskú Sobotu. Namiesto osadzovania nových tabúľ s národnostnými názvami obcí by sa mal intenzívnejšie zaujímať o meškajúcu výstavbu a prípravu nedokončených úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Túto diaľnicu sľúbil postaviť premiér Robert Fico do roku 2010. Aj keď sa aj v najnovšom programovom vyhlásení vlády píše, že táto strategická diaľnica bude slúžiť motoristom od roku 2020, tak realita je úplne iná. Úsek D1 Turany – Hubová ešte sa len bude projektovať, úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové do roku 2020 dokončený nebude, obchvat Ružomberka Hubová – Ivachnová budú stavať do roku 2022 (mal byť hotový vlani v lete) a úsek Prešov západ – Prešov juh nemá ešte vydané stavebné povolenie na celú trasu a dokončený bude najskôr v roku 2022.

D1 Hubová - Ivachnová
Úsek D1 Hubová – Ivachnová (na snímke) mal byť hotový vlani v lete. Výstavba sa po obnovení pozastavených prác môže predĺžiť do leta 2022.  Foto: SITA/Marko Erd.

A čo ďalšie diaľnice a oblasti v pôsobnosti rezortu dopravy?

-Je potrebné urýchliť aj prípravu a obstarávanie výstavby rýchlostných ciest R4 na východe Slovenska, R3 na Orave a D3 na Kysuciach. V oblasti vlakovej osobnej dopravy sa minister dopravy pravidelne zaujíma o trasu Bratislava – Komárno. Takúto pozornosť by si zaslúžili aj ostatné frekventované trasy, na ktorých by ku zlepšeniu určite prispela aj konkurencia viacerých prepravcov. Ministerstvo ale zrušilo súťaž na rýchliky na trase Bratislava – Banská Bystrica a z trate Bratislava – Košice odišiel súkromný prepravca, čo znížilo ponuku pre cestujúcich.

Ako hodnotíte aktivity ministerstva v prvej polovici volebného obdobia od marca 2016? Érsek nahradil na poste ministra Romana Brecelyho koncom augusta toho istého roku…

– Obaja ministri dopravy majú aj prvenstvá, škoda len, že negatívne. Brecely podpísal najdrahšiu zákazku na modernizáciu železničnej trate Púchov – Považská Teplá za 365 milíonov eur pre firmy, ktoré prešli reštrukturalizáciou a nevyplatili svojich subdodávateľov. Érsek zasa podpísal zmluvu na najdrahšiu diaľnicu v prepočte na jeden kilometer, a to D1 Prešov západ – Prešov juh za 356 miliónov eur, čo je 45 miliónov eur za kilometer tejto diaľnice.

Martin Benko

ZSSK - vlak
Ilustračné foto: SITA/Ivan Fleischer.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať