Eurofondy priklepnú vicepremiérovi Ľubomírovi Vážnemu

Obchvat odľahčí dopravu
Severný obchvat mesta Banská Bystrica je dlhý približne 5,7 kilometra a odľahčí dopravu v meste. Ako súčasť rýchlostnej cesty R1 ho v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) budovala firma Granvia Construction. Výstavba obchvatu sa začala v roku 2009. Foto: SITA/Karol Slezáček
Ľubomír Vážny
Foto: Foto: SITA/Michal Burza

BRATISLAVA 30. januára (WEBNOVINY) – Úrad vlády SR bude koordinovať využívanie finančných prostriedkov z fondov Európskej únie namiesto Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Umožňuje to návrh novely zákona o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy (kompetenčný zákon), ktorý v stredu uviedol v parlamente v prvom čítaní minister dopravy Ján Počiatek.

Cieľom novely kompetenčného zákona je zlepšenie koordinácie a čerpania finančných prostriedkov z fondov EÚ. Predložený návrh zákona reaguje na skutočnosť, že 26. novembra 2012 bola zriadená funkcia podpredsedu vlády pre investície, ktorým sa stal Ľubomír Vážny.

„Vzhľadom na to, že najracionálnejším inštitucionálnym nastavením riadenia európskych fondov je umiestnenie centrálneho koordinačného orgánu na úrade vlády, kde podľa mňa aj vždy mal byť umiestnený, navrhujem presunúť pôsobnosť v oblasti koordinácie využívania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR na Úrad vlády SR,“ povedal Počiatek. Novela kompetenčného zákona po schválení v parlamente by mala nadobudnúť účinnosť 1.apríla, vláda ju schválila vlani 19. decembra.

Predseda KDH Ján Figeľ v rozprave vyhlásil, že zmenu kompetenčného zákona nepodporia pre viaceré výhrady. Prvá vláda Roberta Fica podľa neho najprv presunula koordináciu eurofondov z úradu vlády na vtedajšie ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja.

„Druhá Ficova vláda mení prístup, ale hlavne nevie šetriť a chce míňať. Vytvorenie nového postu podpredsedu vlády pre investície vyvoláva otáznik, aké investície a za čo. Skôr to vyvoláva pocit alebo očakávanie veľkých hesiel, veľkých analýz, stratégií, ale nie reálnych investícií,“ uviedol Figeľ. Za dva mesiace je to podľa neho najmenej viditeľný a najnepotrebnejší post vo vláde.

Figeľ pripomenul, že pre exministra dopravy Vážneho Slovensko pre mýtny systém dodnes čelí hrozbe žaloby od Európskej komisie. Polícia podľa lídra KDH už skôr obvinila konkrétnu osobu z podvodu pri falšovaní analýz diaľničných PPP projektov v čase, keď bol Vážny ministrom v prvej Ficovej vláde.

Prehliadka stavby
Foto: SITA/Viktor Zamborský

„Ako čerešničku na torte spomeniem, že vicepremiér Vážny si za poradcu zobral pána Augustína, bývalého generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Cargo, ktorú tento dostal na hranicu bankrotu so stratami za roky 2009 a 2010 presahujúcimi 120 mil. eur,“ dodal Figeľ.

Minister dopravy súhlasí s presunom riadenia eurofondov a očakáva, že úrad vlády bude túto kompetenciu vykonávať lepšie. „S touto myšlienkou sme sa už pohrávali dlhšie. Má absolútnu logiku umiestniť centrálny koordinačný orgán na úrade vlády tak, ako to bolo predtým,“ povedal už skôr pre agentúru SITA Počiatek.

Rozhodnutie predošlej vlády, ktorá presunula koordináciu čerpania peňazí EÚ z úradu vlády na ministerstvo dopravy, podľa neho nebolo systémové riešenie. „Čaká nás veľmi zložitý proces negociácií pre programové obdobie 2014 – 2020, čo je veľká výzva, pretože po bývalej vláde sme zdedili prázdny stôl v tejto agende,“ uviedol Počiatek. Všetky rokovania s Európskou komisiou sa podľa neho musia uskutočniť v najbližšom období.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Ján FigeľJán PočiatekĽubomír Vážny