Európska komisia začala právne konanie voči Slovensku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Telefón
Foto: Ilustračné foto SITA/Dušan Hein

BRATISLAVA 19. júla (WEBNOVINY) – Európska komisia začala právne konanie voči 20 členským štátom EÚ vrátane Slovenska za neskoré zavedenie nových pravidiel pre telekomunikačný trh do národných legislatív. Tie mali štáty uviesť do praxe od 25. mája tohto roku, no doteraz tak stihlo spraviť len sedem členských krajín. Brusel preto zaslal zvyšným dvadsiatim členom únie žiadosti o poskytnutie informácií, ktoré majú podobu formálnej výzvy v rámci konania EÚ vo veci porušenia právnych predpisov. Krajiny majú na odpoveď dva mesiace. Ak tak neurobia, alebo ak Európska komisia nebude spokojná s ich odpoveďami, môže príslušným členským štátom zaslať formálnu žiadosť na implementáciu nových pravidiel a v krajnom prípade postúpiť celú záležitosť Súdnemu dvoru Európskej únie. Ako však komisia pripustila, legislatívny proces už v súčasnosti prebieha vo všetkých členských štátoch únie.

Slovensko zavedie nové pravidlá pre telekomunikačný trh z dielne EÚ prostredníctvom nového zákona o elektronických komunikáciách. Ten Národná rada SR na svojej júnovej schôdzi posunula do druhého čítania, hlasovať o ňom budú poslanci v septembri. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktoré nový zákon vypracovalo, zdôvodnilo meškanie množstvom zmien, ktoré legislatíva zavádza do praxe. „Vzhľadom na množstvo zmien prebiehali dlhodobé intenzívne diskusie so sektorom elektronických komunikácií a po medzirezortnom pripomienkovom konaní, vzhľadom na množstvo pripomienok a rozporov, muselo ministerstvo absolvovať niekoľkonásobné rozporové konania, čo spôsobilo značné zdržanie legislatívneho procesu,“ uviedol koncom mája hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Nový regulačný rámec z dielne EÚ prináša na telekomunikačný trh viacero zásadných zmien. Pre spotrebiteľov je významné zavedenie maximálnej dĺžky, ktorou si telekomunikačné spoločnosti môžu zaviazať zákazníka. Po novom už prvá zmluva medzi poskytovateľom a zákazníkom nebude môcť prekročiť obdobie 24 mesiacov, pričom spoločnosti musia mať v ponuke zároveň ponuku s viazanosťou 12 mesiacov. Ďalším z bonusov, ktoré nové pravidlá prinášajú spotrebiteľom, je skrátenie času na prenos telefónneho čísla na jeden pracovný deň, väčšiu ochranu osobných údajov online, sprehľadnenie zákazníckych zmlúv, ako aj možnosť vypovedať zmluvu s operátorom v prípade, ak klient nebude súhlasiť so zmenami obchodných podmienok. Nový zákon by mal taktiež posilniť kompetencie národného ako aj európskeho regulačného orgánu.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať