FICO: Vláda sa pri výstavbe diaľnic správa nepochopiteľne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Robert Fico
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 26. novembra (WEBNOVINY) – Vláda SR plánuje podľa opozičného lídra Roberta Fica uprednostniť výstavbu drahšieho úseku diaľnice D1 pred výstavbou lacnejšieho úseku tejto diaľnice. Ako uviedol na piatkovej tlačovej besede predseda strany Smer-SD, súčasný minister dopravy Ján Figeľ “z nepochopiteľných dôvodov“ zrušil projekt prvého balíka PPP na výstavbu diaľnice D1 Dubná Skala – Svinia, ktorý je lacnejší ako tretí balík PPP na výstavbu úseku Hričovské Podhradie – Dubná Skala. “Pýtame sa, prečo vláda uprednostňuje výstavbu 29 kilometrov diaľnic v okolí Žiliny pred výstavbou 75 kilometrov diaľnice od Dubnej Skaly prakticky až po Prešov, keď je výstavba podstatne drahšia. Zrušený projekt vychádzal iba 29 mil. eur na jeden kilometer. Projekt, ktorý sa chystá prijať vláda pritom vyjde na 54 mil. eur na jeden kilometer. Pre nás je to nepochopiteľné,“ uviedol Fico.

Podľa bývalého premiéra rozhodnutie, ktoré chce prijať vláda, významne poškodí slovenské firmy, keďže realizáciu tretieho balíka majú zabezpečiť nemecké a rakúske spoločnosti a výstavbu prvého balíka mali realizovať najmä slovenské firmy. “Toto je niečo, čo sa nedá akceptovať,“ zdôraznil Fico. Smer sa preto podľa neho chystá opäť podať návrh na zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentu, na ktorej chcú klásť ministrovi dopravy otázky o výstavbe či nevýstavbe diaľnic na Slovensku. “Pokiaľ táto schôdza nebude, alebo dopadne znova len obviňovaním opozície, budeme musieť vyvodiť zodpovednosť voči ministrovi Figeľovi,“ konštatoval Fico.

Postoj vlády k výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku prekáža aj časti slovenských podnikateľov. Zamestnávateľom združeným v Klube 500 prekáža najmä fakt, že na výstavbe slovenských ciest participujú najmä zahraničné spoločnosti. „Zamestnávatelia sú pohoršení konaním rezortu dopravy pri plánovanej výstavbe diaľnic v rámci projektov PPP. Cieľom každej vlády musí byť podpora vlastnej ekonomiky, podpora a vytváranie podmienok pre tvorbu a udržanie pracovných miest ľudí, ktorí v danej krajine žijú. Žiaľ, je nám ľúto, že slovenská vláda robí pravý opak v súvislosti s výstavbou diaľnic na Slovensku,“ uviedol Klub 500 v svojom stanovisku. Podnikatelia taktiež poukázali na to, že napríklad výstavbu diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou skalou budú v rámci tretieho balíka PPP realizovať nemecké a rakúske spoločnosti.

MDVRR: Stanovisko ministerstva dopravy k vyjadreniam Roberta Fica

Robert Fico sa dnes – deň pred komunálnymi voľbami – opäť predviedol ako klamár, ktorý pre úspech vo voľbách urobí čokoľvek. A keď treba, pomôže mu vyhlásením aj Smeru blízke združenie Klub 500. Zľava, ktorú ministerstvo dopravy s koncesionárom Žilinská diaľnica vyrokovalo, je v prvom rade o znížení investičných a prevádzkových nákladov koncesionára a marží financujúcich bánk. Ak pán Fico hovorí iné, zavádza.

Expremiér Fico kladie otázky, no predovšetkým on by mal odpovedať: Prečo cena za tretí balík, ktorú s koncesionárom dohodol Fico a Vážny, bola o 27 % vyššia ako tá, ktorú dohodol súčasný minister dopravy Ján Figeľ. Prečo minulá vláda podpísala tento extrémne predražený projekt? Komu a kam mali tiecť tieto peniaze, aké kšefty v tom boli? Prečo aj dnes predseda Smeru-SD namiesto odpovedí kladie otázky?

Nové vedenie ministerstva dopravy pod vedením Jána Figeľa zdedilo dve pre štát nevýhodné, výrazne predražené zmluvy s koncesionármi na vybrané úseky D1. Pri prvej sa koncesionár tučnej marže prisľúbenej Ficovou vládou nevzdal, pri druhej sa po ťažkých rokovaniach podarilo dosiahnuť výrazné zlacnenie.

Preto sa úseky z prvého balíka budú tendrovať nanovo a stavať oveľa lacnejšie za peniaze z eurofondov. Na ťažké úseky pri Žiline eurofondy nestačia a čo je ešte dôležitejšie, na nižšiu cenu výhodnú aj pre štát tu nakoniec pristúpil Ficovou vládou vybraný koncesionár. Najťažšie úseky diaľnice D1 postaví a bude 30 rokov udržiavať za podstatne nižšiu cenu.

Pán Fico a jeho exminister Vážny by mali Slovensku vysvetliť, prečo podpísali zmluvu s cenou o 27 % vyššou, ako je súčasná nová ponuka vyrokovaná pod Figeľovým vedením. V koho záujme zaviazali daňovníkov splácať o 58,6 milióna eur (1,77 miliardy korún) viac, a to každý rok po dobu 30 rokov!

Figeľov tlak na zníženie ceny a opravu ďalších nevýhodných ustanovení koncesnej zmluvy priniesol úsporu, ktorej výšku si väčšina bežných ľudí ani nevie predstaviť. Na ilustráciu preto uvedieme, že dosiahnutá úspora je 35-násobkom celého ročného rozpočtu krajského mesta Žilina a dokonca 40-násobkom ročného rozpočtu Banskej Bystrice. Takéto enormné predraženie odsúhlasil Ficov kabinet a podpísal vtedajší minister Ľubomír Vážny. V prospech konzorcia zahraničných firiem.

Fico klame, že zlacnenie je výsledkom zúženia diaľnice o dva metre. V skutočnosti koncesionárovi umožnil zúžiť diaľnicu na 25,5 m už dodatok z januára tohto roka (podpísaný ministrom Vážnym), a to stále pri predraženej cene. Pod Figeľovým vedením sa dohodnutá šírka diaľnice nezmenila.

Fico tvrdí, že úspory sú výsledkom skracovania mostov. Takúto možnosť však pripúšťala už pôvodná koncesná zmluva (skracovať mosty mohol aj koncesionár 1. balíka a aj s tým počítal).

Fico klame, že ponúkaná zľava pri 3. balíku je výsledkom zlacnenia peňazí na finančných trhoch. Pravda je taká, že ak zostanú lacné až do momentu finančného uzatvorenia, bude to znamenať ďalšie zníženie ročnej platby (nad rámec už dohodnutej a prezentovanej zľavy). To augustová ponuka koncesionára pri 1. balíku PPP bola postavená takmer výlučne na zlacnení cez nízke úroky (ktoré už nie sú realitou), a teda v skutočnosti nezáväzná a nereálna (namiesto prezentovaných 190 mil. eur by v skutočnosti ročná platba predstavovala 260 – 280 mil.

Robert Fico sa dnes tvári ako ochranca všetkých Slovákov, ale bol to práve on a jeho vláda, ktorá chcela Slovákov cez predražené PPP projekty okradnúť. Očakávame, že Fico s Vážnym dajú jasnú odpoveď a nebudú nás kŕmiť klamstvami o zľavách a úrokových sadzbách v prvom balíku. Úrokové sadzby už niekoľko mesiacov rastú. Údajné zľavy v prvom balíku preto v skutočnosti neboli zľavami, ide teda o nezodpovedné klamanie slovenskej verejnosti pred voľbami. A to Fico dobre vie.

Fico a Klub 500 zavádzajú aj keď hovoria o poškodení slovenskej ekonomiky či o tom, že ministerstvo pripravilo o prácu tisícky ľudí, ktorí sa mali zamestnať vďaka prvému balíku PPP. Zrejme už zabudli, že aj v konzorciu na prvý balík boli nielen slovenské, ale aj zahraničné firmy. Áno, chceli využiť domácich stavbárov. Podobne je to však aj pri 3. balíku. Hoci v konzorciu sú iba zahraničné firmy, opakovane deklarovali, že v čo najväčšej miere využijú domáce kapacity a zamestnajú ľudí zo Slovenska.

Čas ukazuje, že augustové rozhodnutie ministerstva dopravy nepredlžovať agóniu 1. balíka bolo správne. Dnes NDS vypísala súťaž na dva úseky D1 pri Levoči, začiatkom budúceho roka vypíše ďalšie súťaže na väčšinu úsekov z pôvodného 1. balíka. Predpokladáme, že sa o zákazky pobijú najmä domáce stavebné firmy. Tisícky stavbárov teda budú mať čoskoro opäť prácu. Pritom vďaka zdrojom z eurofondov zaťažíme slovenských daňovníkov oveľa menším bremenom ako to plánovala vláda pod vedením R. Fica.

Martin Krajčovič

hovorca ministra dopravy

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján FigeľĽubomír VážnyRobert Fico
Firmy a inštitúcie Klub 500