GRAPA: Krásno si musí nájsť miesto na turistickej mape

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Jozef Grapa
Foto: Ilustračné foto SITA/Tomáš Benedikovič

Je výhodné, alebo práve naopak, byť najmladším mestom na Slovensku?

Tak ako v živote všetko má svoje výhody a nevýhody. Ako najmladšie mesto musíme riešiť niektoré veci, ktoré iné mestá už dávno mali, či už je to vybudovanie technickej infraštruktúry, ktoré k mestu patria, alebo zriadenie niektorých inštitúcií. Výhoda najmladšieho mesta spočíva jednak v prezentácií a vo výnimočnosti, že ostatné mestá sa týmto titulom nemôžu pochváliť, ale i možnosti realizácie budovaním mesta podľa svojich predstáv. Často nás kontaktujú obce, ktoré by sa chceli stať mestom. Pýtajú sa aké podmienky je potrebné splniť a práve ich zaujímajú plusy a mínusy, čo sa zmenilo v živote obce po vymenovaní za mesto a veľa krát sa sem prídu pozrieť turisti a návštevníci ako sa mesto mení.

Mesto možno na prvý pohľad turistov neláka, ale máte tu mamuta, Most lásky. Sú to ťaháky pre turistov?

Mesto sa mení a musí si nájsť miesto i na turistickej mape. Pred dvoma rokmi sa v meste otvorila prírodovedecká expozícia, kde návštevníci nájdu flóru a faunu Kysúc, ale aj výstavu o živote na Kysuciach, vystavené pôvodné kroje, nástroje pre jednotlivé remeslá a predovšetkým sa často fotia pri mamutovi, ktorý je vystavený v životnej veľkosti. Mamut je lákadlom nielen pre deti, ale aj pre dospelých a je tu vystavený z dôvodu, že v sútoku riek v našom meste sa našli fosílie čeluste mamuta a zub mamuta. Za krátku dobu návštevnosť prírodopisného múzea prevýšila návštevnosti iných historicky zaujímavých objektov na Kysuciach. Taktiež na Most lásky si našli cestu nielen návštevníci zo Slovenska, ale aj zo zahraničia a zatiaľ najvzdialenejšia návšteva, ktorá si pripla zámok je pár zo Švédska. V samotnom meste sú zaujímavé turistické výlety do viacerých osád, či návšteva sakrálnych stavieb, veď len kaplniek na území mesta je 19. S katastrom mesta susedí známe zimné stredisko Veľká Rača a mesto je križovatkou pre návštevníkov Kysuckého skanzenu v prírode vo Vychylovke so známou úvraťovou železničkou a parnými rušňami.

Naozaj tu mamuty žili?

Mamut podľa dôkazov na Kysuciach žil, o čom svedčia i fosílie čeľuste ktoré sú pri ňom vystavené a boli nájdené v sútoku riek Kysuca a Bystrica, ktoré sa v našom meste zlievajú. Nálezy svedčia o živote i migrácií mamuta Kysuckou dolinou.

Most lásky vznikol ako odozva na zrušenie mosta lásky v Paríži cez rieku Seina a výstavbou i konštrukciou mosta sme chceli dať príležitosť mladým zamilovaným párom, ale i dvojiciam, ktorí majú medzi sebou priateľský vzťah, aby si toto potvrdili zamknutím zámku a vizitky so svojimi menami na našom moste. Jozef Grapa

Ako ste prišli k Mostu lásky?

Most lásky vznikol ako odozva na zrušenie mosta lásky v Paríži cez rieku Seina a výstavbou i konštrukciou mosta sme chceli dať príležitosť mladým zamilovaným párom, ale i dvojiciam, ktorí majú medzi sebou priateľský vzťah, aby si toto potvrdili zamknutím zámku a vizitky so svojimi menami na našom moste. Túto príležitosť dávame nielen návštevníkom zo Slovenska, ale i zo zahraničia, o čom svedčia i menovky na zámkoch.

Odkiaľ dnes na moste visia zámky?

Od otvorenia mosta, čo bolo v auguste 2010 si svoju lásky či priateľstvo potvrdilo zamknutím zámku viac ako 90 párov zo Slovenska, ale i zo zahraničia, najmä z Poľskej republiky, Českej republiky a najvzdialenejší je, ako som spomínal, zo Švédskeho kráľovstva.

Pribudnú aj ďalšie lákadlá?

Tak ako sa rozvíja mesto a rozširujú sa služby pre návštevníkov pripravujeme pre turistov ktorí prechádzajú Kysucami ďalšie veci, aby sa zastavili v našom meste. V najbližšom čase začneme s výstavbou cyklotrasy, ktorá povedie z nášho mesta po brehu rieky Kysuca a Bystrica a bude kopírovať práve pôvodnú trať úzko rozchodnej železničky s odbočkou k prvému slovenskému orloju do Starej Bystrice a bude pokračovať do skanzemu ľudovej dediny vo Vychylovke a odtiaľ do Poľskej republiky do obcí Rajcza a Milowka. Táto cyklotrasa bude zaujímavá prostredím, cez ktoré bude viesť i dĺžkou skoro 35 km. Už teraz je o cyklotrasu veľký záujem, preto v meste chceme vybudovať viacero parkovísk, na ktorých si návštevníci ponechajú vozidlá a nasadnú na bicykel ale in-line korčule.

Mesto má dosť veľký potenciál v turizme, avšak turisti si zrejme pozrú pamiatky a odídu. Čo chcete urobiť preto, aby tu zostali dlhšie?

Viaceré kysucké obce chceme spoločne zabezpečiť propagáciu i ponuku jednotlivých turisticky zaujímavých atrakcií s tým, aby turista na Kysuciach strávil niekoľko dní a dostal zaujímavý program i služby na slušnej úrovni. V poslednom čase sa zvyšuje návštevnosť najmä turistov z Poľskej a Českej republiky.

Jozef Grapa
HZD

Kysuce nie sú ďaleko od hlavného mesta. Dnes po diaľnici do Žiliny je to autom 1,5 hodiny, ale ďalšiu 1,5 hodiny trvá cesta zo Žiliny do Krásna, či Čadce. Môžu kysuckí starostovia a primátori podniknúť v tejto oblasti nejaké kroky?

Výstavba diaľnice zvýhodňuje región nielen pre investorov, ktorí chcú podnikať v tejto oblasti, ale i diaľnica priláka viac turistov do nášho regiónu. Z toho dôvodu starostovia a primátori sa snažia presvedčiť vládu, aby sa pokračovalo vo výstavbe diaľnice D3 t.j. zo Žiliny po poľskú hranicu. Prvá časť diaľnice sa mala podľa pôvodného plánu začať stavať už vlani na jeseň, žiaľ pri prehodnocovaní výstavby diaľníc sa táto realizácia posunula. Preto starostovia a primátori predkladajú nové žiadosti i argumenty na výstavbu diaľnice a posledný prísľub je , že niektoré úseky sa začnú stavať v budúcom roku. Výstavba D3 i rýchlostnej komunikácie R5 Česká hranica Svrčinovec je o to naliehavejšia, že na poľskej strane sa dokončuje rýchlostná komunikácia zo Živca a je privedená už k hranici so Slovenskou republikou a taktiež v rýchlom tempe pokračuje i výstavba rýchlostnej komunikácie na českej strane. Pre bezpečnú a rýchlo dopravu nám chýba urýchlenie výstavby na slovenskej strane, čím by sme turistov z Českej a Poľskej republiky, ale i návštevníkom z Bratislavy a iných častí Slovenska, zabezpečili rýchlu a bezpečnú dopravu a spokojný pobyt na Kysuciach.

Aké sú dnes najväčšie problémy mesta?

Mesto sa v poslednom období dynamicky rozvíja a najmä financiami z eurofondov sa rozširuje chýbajúce vybavenie na oddych, šport a kultúru. Najväčším problémom mesta je už spomínaná doprava a nedostatok pracovných miest a bytov. V čase končiacej krízy sa opäť objavujú noví investori, ktorí chcú v meste investovať a v meste vytvárať pracovné miesta a v poslednom čase sme začali s výstavbou nájomných bytov. V tomto roku chceme v tom pokračovať.

Spomenuli ste nedostatok pracovných miest. V Krásne asi len ťažko domáci nájdu prácu. Môže byť mesto zaujímavou lokalitou pre investorov?

Historicky veľa ľudí nielen z Krásna, ale aj z Kysúc odchádzalo za prácou do Českej republiky a Kysuce za socializmu boli tzv. zásobárňou pracovnej sily pre priemyselné časti Ostravsko a Karvinsko. V súčasnosti i v Krásne je viacero závodov a podnikateľských subjektov, ktoré zamestnávajú našich občanov a záujem investorov sa rozširuje. Vzhľadom na polohu nášho mesta rastie. Veď Krásno je križovatkou ciest či už na Českú, Poľskú republiku, križuje sa tu cesta na Oravu a buduje sa kvalitné spojenie i smerom na Žilinu, kde najmä po výstavbe automobilky KIA smeruje veľa subdodávateľov. V Krásne investori okrem výhodného logistického spojenia oceňujú i odbornú pracovnú silu a nízke ceny pozemkov, či stavebných objektov. Po dobudovaní diaľnic D a rýchlostnej komunikácie R5 bude Krásno miestom, z ktorého sa dá za krátky čas presúvať do takých významných priemyselných oblastí ako je Třinecko, Ostravsko v Českej republike, ale i priemyselná oblasť Katowíc a Bialsko Biala v Poľskej republike a rýchlo sa presunie tovar i osoby do významného slovenského regióne a to je Žilina.

Zhováral sa Radovan Pavlík

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Jozef Grapa