Hrozí strata tisícok pracovných miest, SR musí žiadať prepracovanie návrhov EÚ k platformám

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Image 1.jpg
Foto: KDH

Ak by EÚ schválila navrhovanú smernicu, na Slovensku by mohli prísť o prácu tisícky pracovníkov platforiem a ich aktuálny model podnikania by to úplne zničilo. Upozorňuje na to Kresťanskodemokratické hnutie, ktoré apeluje na vládu, aby Slovensko v spolupráci s EÚ žiadalo návrhy prepracovať a určiť jasnú jednotnú pozíciu na záchranu pracovných miest a slobody podnikania.

Európska komisia (EK) a Európsky parlament (EP) prichádzajú so smernicou, ktorá má chrániť práva pracovníkov pre digitálne platformy, ako sú napríklad Uber, Bolt, Wolt či Deliveroo. Návrhy vyvolávajú množstvo právnych otáznikov a v konečnom dôsledku môžu dosiahnuť presný opak – zničiť podnikanie i pracovné miesta platforiem.

Oceňujem snahy EÚ vytvoriť pre pracovníkov platforiem lepšie podmienky, ale aktuálne návrhy im skôr ublížia a treba ich zmeniť. Ak by prešli súčasné znenia návrhov, platformy na Slovensku by stratili flexibilitu a tisícky pracovníkov, spotrebitelia dodávané služby a ich bezpečnosť. Úspešný model podnikania platforiem, ako ho poznáme dnes, by zanikol,“ uviedla europoslankyňa za KDH Miriam LEXMANN.

Dôvodom pre tento negatívny zásah do podnikania platforiem je takmer automatická rekvalifikácia pracovníkov platforiem na zamestnancov. Tá je dôsledkom návrhov smernice. To by zásadne zasiahlo do ich flexibility, ktorá je dôležitým benefitom ich existencie, a pripravilo by ich to o prácu.

Smernica na ochranu práv pracovníkov pre platformy, ktorú chystá Brusel, by mala podľa Miriam Lexmann vážne dôsledky aj na ich fungovanie na Slovensku. Lexmann preto spoločne so zástupcami platforiem vyzvala vládu SR, aby stanovila jasnú pozíciu pre pracovníkov platforiem a v spoločnom postupe s europoslancami žiadala prepracovanie nevhodných návrhov smernice. Europoslankyňa sa v téme angažuje v Bruseli ako členka Výboru EP pre zamestnanosť a sociálne veci, ktorý je hlavný pri skrutíniu v EP. Spolu so zástupcami platforiem Lexmann tento apel tlmočí aj na rokovaní na pôde ministerstva sociálnych vecí a rodiny.

Dnes, keď čelíme problémom nadmernej inflácie, dôsledkom dobehu pandémie i vojny na Ukrajine a ľudia sa boria s vážnymi skúškami, prichádza z Bruselu zlý návrh, ktorý by ich problémy ešte znásobil. Treba ho zásadne zmeniť a umožniť platformám, aby si mohli sami určovať čo najvýhodnejšiu pozíciu pre pracovníkov a podnikanie. Podporujme, čo je dobré a nestavajme slobodnému trhu a úspešnému príbehu zbytočné polená pod nohy,“ zdôraznil ekonomický expert KDH Jozef HAJKO.

S ohľadom na konkurenciechopnosť a pružnosť pracovného trhu je podľa neho dôležité, aby pracovníci platforiem mohli legálne a pružne vykonávať svoju činnosť. „V KDH, ktoré dlhodobo podporuje malé a stredné podnikanie, zdôrazňujeme, že táto smernica ide proti zásadám slobodného podnikania. Tlačiť pracovníkov platforiem do povinného zamestnaneckého vzťahu môže byť klincom do rakvy v ich snahe živiť sa a službami pomáhať druhým,“ uzavrel Hajko.

ČO BY SPÔSOBIL SÚČASNÝ NÁVRH SMERNICE EÚ NA OCHRANU PRACOVNÍKOV PLATFORIEM?

  • Tisícky ich pracovníkov by prišli o prácu.
  • Spotrebitelia by prišli o dodávané služby (napr. preprava osôb, donáška jedál – vrátane doručovania starším a nevládnym osobám za výhodné ceny).
  • Flexibilný a pružný model podnikania a poskytovania služieb, ako ho poznáme dnes (napr. preprava osôb, donáška jedál), by zanikol.

VYJADRENIA ZÁSTUPCOV PLATFORIEM:

„Naprieč všetkými trhmi sa snažíme zlepšovať pracovné podmienky pre pracovníkov. Ale aktuálny návrh z Bruselu vôbec nepochopil našu motiváciu a dôvody, prečo pre nás jazdia naši partnerskí vodiči. Prieskumy trhu nám hovoria, že naši vodiči preferujú flexibilitu, radšej jazdia v čase, kedy je vyššia tarifa za služby, môžu si diktovať kedy pracujú a nepracujú. Táto flexibilita by návrhom smernice zmizla. Tento návrh by úplne zrušil princíp, ako pracujeme na trhu. Nemohli by sme pracovať ako platformy, ktoré sprostredkúvajú prácu, museli by sme naopak zamestnať menší počet partnerských vodičov a kuriérov a náš biznis a biznis iných firiem, ktoré takto fungujú, by začal fungovať úplne inak.“

Lucie Krahulcová, BOLT

Nastavenie štandardov pre fungovanie platforiem a ochrana partnerských kuriérov sú pozitíva smernice. Táto v súčasnom znení však obmedzí ich flexibilitu, ktorú partnerský kuriér vníma ako najviac pridanú hodnotu tejto práce. Máme viac ako 1500 kuriérov na SR, ktorí sú pravidelní používatelia našej platformy – z nich 4% boli predtým nezamestnaní, iní sa počas pandémie rozhodli si takýmto spôsobom privyrobiť. Ďalšie 2% sú dôchodcovia alebo osoby so zdravotným postihnutím.

Ak by vstúpila do platnosti nová direktíva EÚ v tejto podobe, práve aj títo ľudia by boli znevýhodnení, a nemali by záujem ďalej robiť kuriérsku prácu.“

Jakub Moťovský, WOLT

Informačný servis

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie KDH Kresťanskodemokratické hnutie