IKEA spúšťa iniciatívu proti plytvaniu potravinami, chce znížiť množstvo potravinového odpadu o 50 %

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Food waste.jpg

Bratislava, 19.6.2017 ( WBN/PR ) – Iniciatívou Food is Precious – Jedlo je vzácne si spoločnosť IKEA kladie za cieľ znížiť produkciu potravinového odpadu vo svojich prevádzkach do konca finančného roka 2020 o 50 %. V takmer 4 stovkách obchodných domov IKEA v 48 krajinách sveta si na jedle z IKEA pochutnáva 650 miliónov hostí ročne. Inteligentné riešenie váženia a sledovania zdrojov vyhadzovaných potravín pomáha pracovníkom IKEA nájsť spôsoby, ako plytvanie potravinami obmedziť. Toto riešenie je aktuálne zavedené vo viac než 20 % obchodných domoch IKEA a celkovo predstavuje úsporu 176 000 porcií.

Každý deň vyjde navnivoč alebo sa vyhodí približne tretina všetkých potravín, ktoré sa na svete dopestujú alebo vyprodukujú. Ide o 1,3 miliardy ton potravín ročne, ktoré vychádzajú nazmar, pričom každý deviaty človek na svete hladuje. Na nasýtenie 870 miliónov hladujúcich by pritom stačila aj jedna štvrtina z tohto množstva potravín.

Rozumné využívanie zdrojov patrí ku kľúčovým hodnotám spoločnosti IKEA. A potraviny sú príliš cenné, než aby sme nimi len tak plytvali. Pomocou inteligentného riešenia potraviny v reštauráciách, bistrách a obchodíkoch so švédskymi špecialitami vážime a údaje registrujeme. Váženie prebieha pomocou podlahovej váhy s dotykovým displejom, cez ktorú sa koše s potravinovým odpadom presúvajú. Nazbierané údaje nám pomáhajú nachádzať spôsoby, ako množstvá vyhadzovaného jedla znížiť.

Cieľom iniciatívy je na konci augusta 2020 produkovať v potravinových prevádzkach IKEA o 50 % menej potravinového odpadu. Riešenie bolo zavádzané na jednotlivých trhoch IKEA postupne od decembra 2016; do mája 2017 bol systém na sledovanie potravinového odpadu zavedený v 84 obchodných domoch, teda vo viac než 20 % obchodných domov IKEA. Prinieslo to zníženie potravinového odpadu o 79 200 kg, čo sa rovná 341 000 kg ušetrených emisií CO2 – množstvu, aké vyprodukuje 473 letov medzi Štokholmom a Londýnom. Prieskum medzi pracovníkmi potravinových prevádzok dotknutých obchodných domov ukázal, že v 70 % z nich táto iniciatíva vyvoláva pocit hrdosti a 50 % cielene podniká opatrenia proti plytvaniu jedlom aj doma.

„Je veľmi povzbudivé vidieť prvé výsledky našej iniciatívy. Vďaka inteligentnému riešeniu a angažovaným pracovníkom už teraz, po pár mesiacoch, zaznamenávame o 30 % menej potravinového odpadu. Sledujem vývoj v tejto oblasti a verím, že tento úspech podnieti aj ďalších, aby o potravinách a jedle premýšľali ako o vzácnom zdroji,“ hovorí riaditeľ IKEA Food Services AB, Michael La Cour.

Michael La Cour je členom koalície Champions 12.3 – partnerstva lídrov z vládnych a podnikateľských kruhov, medzinárodných organizácií, vedeckých inštitúcií a občianskej spoločnosti, ktorí sa snažia urýchľovať progres v dosahovaní cieľa 12.3 udržateľného rozvoja v oblasti plytvania potravinami.

„Členovia Champions 12.3 reprezentujú predvoj globálneho riešenia problému potravinových strát a plytvania. Sila tejto unikátnej koalície je v tom, že združuje popredné osobnosti z rôznych odvetví s vplyvom na zásobovanie sveta potravinami, s cieľom motivovať a ukázať, že znižovanie strát a plytvania potravinami je možné a nevyhnutné,“ vraví Liz Goodwinová, riaditeľka Sekcie pre riešenie plytvania potravinami pri Svetovom inštitúte pre zdroje, ktorý funguje ako spoločný sekretariát koalície Champions 12.3. „Ako členka Champions sa veľmi teším, že sa k nám Michael a IKEA pridali.“

Takmer miliarda ľudí každoročne navštívi obchodné domy IKEA na celom svete. S globálnym dosahom, aký máme, má IKEA obrovskú príležitosť inšpirovať ľudí k tomu, aby o potravinovom odpade zmýšľali inak a koncept trvalej udržateľnosti presadzovali aj vo svojom každodennom živote – v súlade s víziou IKEA, ktorou je vytváranie lepšieho každodenného života pre čo najviac ľudí. V sortimente IKEA nájdu zákazníci množstvo riešení napr. na jednoduchšie triedenie odpadu a efektívne uskladňovanie zvyšného jedla v dózach, v ktorých vydrží dlhšie čerstvé.

Správu o trvalej udržateľnosti IKEA Group za finančný rok 2016 nájdete tu: https://www.ikea.com/us/en/this-is-ikea/sustainable-everyday/

IKEA Food Services AB ponúka chuť Švédska 650 miliónom návštevníkov ročne vo viac než 390 obchodných domoch IKEA v 48 krajinách na celom svete prostredníctvom svojho sortimentu navrhnutého pre reštaurácie, bistrá a obchodíky so švédskymi špecialitami IKEA. Vo finančnom roku 2016 celkový obrat IKEA Food na všetkých trhoch narástol medziročne o 7,7 % na 2 miliardy eur.

Finančný rok IKEA Finančný rok IKEA začína 1. septembra a končí 31. augusta.

Champions 12.3 je koalícia takmer 40 popredných osobností z vládnych kruhov, podnikateľského prostredia aj občianskej spoločnosti, ktorá sa usiluje inšpirovať, mobilizovať k činom a urýchľovať progres smerujúci k dosiahnutiu v poradí 3. z 12 cieľov trvalej udržateľnosti OSN. Cieľ 12.3 volá po „celosvetovom znížení plytvania potravinami na úrovni spotrebiteľov a maloobchodu a po znížení potravinových strát vo výrobných a dodávateľských reťazcoch vrátane strát po zbere do roku 2030 na polovicu‟. Vláda Holandského kráľovstva a Svetový inštitút pre zdroje slúžia pre koalíciu ako spoločný sekretariát. Viac informácií nájdete na www.champions123.org .

LeanPath a Winnow sú partneri, ktorí pre obchodné domy IKEA dodávajú inteligentné riešenie plytvania potravinami.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie IKEA