Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Food waste.jpg
19. júna 2017 SprávySlovensko od Webnoviny.skSITA Diskusia()

IKEA spúšťa iniciatívu proti plytvaniu potravinami, chce znížiť množstvo potravinového odpadu o 50 %

Bratislava, 19.6.2017 ( WBN/PR ) – Iniciatívou Food is Precious – Jedlo je vzácne si spoločnosť IKEA kladie za cieľ znížiť produkciu potravinového odpadu vo svojich prevádzkach do konca finančného roka 2020 o 50 %. V takmer 4 stovkách obchodných domov IKEA v 48 krajinách sveta si na jedle z IKEA pochutnáva 650 miliónov hostí ročne. Inteligentné riešenie váženia a sledovania zdrojov vyhadzovaných potravín pomáha pracovníkom IKEA nájsť spôsoby, ako plytvanie potravinami obmedziť. Toto riešenie je aktuálne zavedené vo viac než 20 % obchodných domoch IKEA a celkovo predstavuje úsporu 176 000 porcií.

Každý deň vyjde navnivoč alebo sa vyhodí približne tretina všetkých potravín, ktoré sa na svete dopestujú alebo vyprodukujú. Ide o 1,3 miliardy ton potravín ročne, ktoré vychádzajú nazmar, pričom každý deviaty človek na svete hladuje. Na nasýtenie 870 miliónov hladujúcich by pritom stačila aj jedna štvrtina z tohto množstva potravín.

Rozumné využívanie zdrojov patrí ku kľúčovým hodnotám spoločnosti IKEA. A potraviny sú príliš cenné, než aby sme nimi len tak plytvali. Pomocou inteligentného riešenia potraviny v reštauráciách, bistrách a obchodíkoch so švédskymi špecialitami vážime a údaje registrujeme. Váženie prebieha pomocou podlahovej váhy s dotykovým displejom, cez ktorú sa koše s potravinovým odpadom presúvajú. Nazbierané údaje nám pomáhajú nachádzať spôsoby, ako množstvá vyhadzovaného jedla znížiť.

Cieľom iniciatívy je na konci augusta 2020 produkovať v potravinových prevádzkach IKEA o 50 % menej potravinového odpadu. Riešenie bolo zavádzané na jednotlivých trhoch IKEA postupne od decembra 2016; do mája 2017 bol systém na sledovanie potravinového odpadu zavedený v 84 obchodných domoch, teda vo viac než 20 % obchodných domov IKEA. Prinieslo to zníženie potravinového odpadu o 79 200 kg, čo sa rovná 341 000 kg ušetrených emisií CO2 – množstvu, aké vyprodukuje 473 letov medzi Štokholmom a Londýnom. Prieskum medzi pracovníkmi potravinových prevádzok dotknutých obchodných domov ukázal, že v 70 % z nich táto iniciatíva vyvoláva pocit hrdosti a 50 % cielene podniká opatrenia proti plytvaniu jedlom aj doma.

„Je veľmi povzbudivé vidieť prvé výsledky našej iniciatívy. Vďaka inteligentnému riešeniu a angažovaným pracovníkom už teraz, po pár mesiacoch, zaznamenávame o 30 % menej potravinového odpadu. Sledujem vývoj v tejto oblasti a verím, že tento úspech podnieti aj ďalších, aby o potravinách a jedle premýšľali ako o vzácnom zdroji,“ hovorí riaditeľ IKEA Food Services AB, Michael La Cour.

Michael La Cour je členom koalície Champions 12.3 – partnerstva lídrov z vládnych a podnikateľských kruhov, medzinárodných organizácií, vedeckých inštitúcií a občianskej spoločnosti, ktorí sa snažia urýchľovať progres v dosahovaní cieľa 12.3 udržateľného rozvoja v oblasti plytvania potravinami.

„Členovia Champions 12.3 reprezentujú predvoj globálneho riešenia problému potravinových strát a plytvania. Sila tejto unikátnej koalície je v tom, že združuje popredné osobnosti z rôznych odvetví s vplyvom na zásobovanie sveta potravinami, s cieľom motivovať a ukázať, že znižovanie strát a plytvania potravinami je možné a nevyhnutné,“ vraví Liz Goodwinová, riaditeľka Sekcie pre riešenie plytvania potravinami pri Svetovom inštitúte pre zdroje, ktorý funguje ako spoločný sekretariát koalície Champions 12.3. „Ako členka Champions sa veľmi teším, že sa k nám Michael a IKEA pridali.“

Takmer miliarda ľudí každoročne navštívi obchodné domy IKEA na celom svete. S globálnym dosahom, aký máme, má IKEA obrovskú príležitosť inšpirovať ľudí k tomu, aby o potravinovom odpade zmýšľali inak a koncept trvalej udržateľnosti presadzovali aj vo svojom každodennom živote – v súlade s víziou IKEA, ktorou je vytváranie lepšieho každodenného života pre čo najviac ľudí. V sortimente IKEA nájdu zákazníci množstvo riešení napr. na jednoduchšie triedenie odpadu a efektívne uskladňovanie zvyšného jedla v dózach, v ktorých vydrží dlhšie čerstvé.

Správu o trvalej udržateľnosti IKEA Group za finančný rok 2016 nájdete tu: http://www.ikea.com/ms/en_US/img/ad_content/IKEA_Group_Sustainability_Report_FY16.pdf

IKEA Food Services AB ponúka chuť Švédska 650 miliónom návštevníkov ročne vo viac než 390 obchodných domoch IKEA v 48 krajinách na celom svete prostredníctvom svojho sortimentu navrhnutého pre reštaurácie, bistrá a obchodíky so švédskymi špecialitami IKEA. Vo finančnom roku 2016 celkový obrat IKEA Food na všetkých trhoch narástol medziročne o 7,7 % na 2 miliardy eur.

Finančný rok IKEA Finančný rok IKEA začína 1. septembra a končí 31. augusta.

Champions 12.3 je koalícia takmer 40 popredných osobností z vládnych kruhov, podnikateľského prostredia aj občianskej spoločnosti, ktorá sa usiluje inšpirovať, mobilizovať k činom a urýchľovať progres smerujúci k dosiahnutiu v poradí 3. z 12 cieľov trvalej udržateľnosti OSN. Cieľ 12.3 volá po „celosvetovom znížení plytvania potravinami na úrovni spotrebiteľov a maloobchodu a po znížení potravinových strát vo výrobných a dodávateľských reťazcoch vrátane strát po zbere do roku 2030 na polovicu‟. Vláda Holandského kráľovstva a Svetový inštitút pre zdroje slúžia pre koalíciu ako spoločný sekretariát. Viac informácií nájdete na www.champions123.org .

LeanPath a Winnow sú partneri, ktorí pre obchodné domy IKEA dodávajú inteligentné riešenie plytvania potravinami.

Odporúčané články

IKEA a dizajnér Piet Hein Eek: Jedinečnosť výrobkov tkvie v ich drobných nedokonalostiach Ovládajte výrobky IKEA Home Smart aplikáciami Amazon Alexa, Apple Home a Google Assistant

Témy

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Slovensko

Aktuálne témy

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

OK

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...