Inštitút INESS navrhuje liberalizáciu klasických taxislužieb

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vytvoriť vhodnejšie podmienky na podnikanie a prijať opatrenia na predchádzanie nelegálnej činnosti taxislužieb je zámerom návrhu novely zákona o cestnej doprave. Ilustračné foto: pixabay.com.

Zároveň žiada vytvoriť samostatnú kategóriu pre vodičov platforiem zdieľanej ekonomiky ako Uber či Taxify. Vodičom by stačilo jednoduché ohlásenie zámeru poskytovať služby cez platformu.

BRATISLAVA – Inštitút ekonomických a spoločenských analýz (INESS) navrhuje zjednodušiť podnikanie pre klasické taxislužby a garantovať im špeciálne výhody, ktoré budú môcť využívať len licencovaní taxikári.

Zároveň žiada vytvoriť samostatnú kategóriu pre vodičov platforiem zdieľanej ekonomiky, ako Uber či Taxify, aby vodičom stačilo jednoduché ohlásenie zámeru poskytovať služby cez platformu a regulácia zohľadnila nové spôsoby zabezpečovania kvalitnej a bezpečnej služby. Analytik INESS Róbert Chovanculiak vo štvrtok predstavil štúdiu o vplyve zdieľanej ekonomiky v oblasti prepravy na Slovensku.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravuje návrh novely zákona o cestnej doprave, ktorý by mal uvoľniť podmienky pre taxislužby a upraviť pravidlá pre alternatívnych poskytovateľov cez mobilné aplikácie. Chce vytvoriť spravodlivé prostredie pre poskytovanie taxislužby, kde všetci budú mať rovnaké podmienky, bez akýchkoľvek výnimiek.

Očakávaný nárast záujmu o alternatívnu prepravu

„Štát mohol reagovať promptnejšie, keďže problémy tu boli, taxikári protestovali. Sú dobré prípady zo zahraničia, politici si pred tým zakrývali oči a čakali, kým situácia dospeje do takého štádia, že súd rozhodne, že musí skončiť Uber alebo Taxify. Trvalo to príliš dlho a bolo to vákuum, kde fungovali platformy, čo nie je dobré pre spoločnosť a ekonomiku,“ povedal médiám Chovanculiak.

Analytik inštitúti INESS Róbert Chovanculiak. Foto: iness.sk.

Očakáva nárast záujemcov o alternatívnu prepravu, ak bude povolená. „Vodiči týchto platforiem si mohli privyrobiť, jazdili mamičky na materskej, dôchodcovia, ľudia, ktorí začali podnikať, alebo učitelia, ktorí potrebovali peniaze, a práve preto využívali tieto platformy,“ uviedol Chovanculiak. Ak by sa to podľa neho zakázalo, stratili by túto príležitosť. „Zákazníci mali prístup k lacnejšej, častokrát aj ku kvalitnejšej službe, ktorá bola dostupná hlavne v špičke, v piatok a sobotu večer,“ priblížil analytik. Taxikárom by mala odpadnúť povinnosť mať miesto na prenájom alebo platiť špeciálne poistenie.

Uber prerušil prevádzku, Taxify zatiaľ pokračuje

Uber po rozhodnutí súdu prerušil svoju prevádzku v Bratislave v závere marca, no Taxify naďalej funguje nielen v hlavnom meste, ale aj v Košiciach. Okresný súd Bratislava I zakázal Uberu prevádzku prostredníctvom vozidiel a vodičov, ktorá bola v rozpore so zákonom o cestnej doprave v časti o taxislužbách. Občianske združenie koncesovaných taxikárov (OZKT), ktoré uspelo s podnetom na súde voči Uberu, malo podobný krok zvoliť aj proti Taxify.

Spoločnosť Uber prerušila svoju prevádzku v Bratislave pred dvoma mesiacmi. Foto: SITA/AP.

Bývalý taxikár očakáva zvýšenie kvality, zlepšenie podmienok

Milan Dvorský popri svojej práci v IT oblasti vo voľnom čase ako vodič jazdil pre Uber a Taxify. Od novely zákona o cestnej doprave očakáva najmä zvýšenie kvality, zlepšenie podmienok a uvoľnenie dusnej atmosféry v súvislosti s touto problematikou. „Ľudia si začnú možno uvedomovať, čo všetko museli doteraz taxikári spĺňať a možno pochopia sčasti ich frustráciu. Vodiči platforiem si možno budú viacej vážiť to, čo robia a budú inak k tomu pristupovať,“ povedal Dvorský, ktorý predtým jazdil aj ako vodič klasickej taxislužby.

S klasickými taxislužbami je spojená značná byrokracia

Výhodou práce vodiča v alternatívnej osobnej preprave je podľa Dvorského minimum byrokracie, ako aj určitá sloboda a voľnosť. „V zdieľanej ekonomike jazdíte podľa toho, ako to umožňuje situácia, podľa potreby a nie ste viazaní. V taxislužbe ste viazaní časovo, zamestnanec má rozdelené zmeny,“ priblížil Dvorský. S klasickými taxislužbami je podľa neho spojená značná byrokracia. Splnenie jednotlivých požiadaviek v prípade samostatných taxikárov, napríklad koncesia, odborná spôsobilosť, základné imanie, vyhradené parkovacie miesto, rôzne skúšky, môže trvať od dvoch do šiestich mesiacov a náklady na začiatok dosahujú zhruba 1 500 eur.

Taxislužby
Ilustračné foto: OZKT.

Každá zdieľaná jazda a platby sú evidované

„Kto má vodičské oprávnenie, tak je riadnym účastníkom cestnej premávky a môže riadiť motorové vozidlo. Tým pádom spĺňa základnú požiadavku a nevidím dôvod špeciálneho vzdelania,“ povedal Dvorský k výhrade, že vodiči alternatívnej prepravy nemajú psychologické skúšky. Čo sa týka platenia daní, uviedol, že v zdieľanej ekonomike je každá jedna jazda evidovaná. „Sme povinní odvádzať daň z príjmu, keďže partnerský vodič musí mať IČO, pričom platby sú evidované. Bola by hlúposť pre ušetrenie 30, 50 eur riskovať pokutu za niekoľko sto eur,“ dodal Dvorský.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie INESS Inštitút ekonomických a spoločenských analýz