Informácie pre bezdomovcov budú aj na kontajneroch

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bezdomovec
Foto: Ilustračné foto SITA/Richard Nemec

BRATISLAVA 16. marca (WEBNOVINY) – Na šiestich tisíckach kontajnerov po celej Bratislave sa dnes objavia nálepky s informáciami pre bezdomovcov aj ľudí, ktorí im chcú pomôcť. Projekt realizuje Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku a spoločnosť Odvoz a likvidácia odpadu (OLO). Pre bezdomovcov sú určené informácie o možnosti stať sa predajcom časopisu Nota Bene a o výdajniach jedla, pre dobrých ľudí zase linka, kam zavolajú, ak nájdu bezdomovca v núdzi, a adresa neziskovej organizácie Depaul Slovensko, ktorá robí zbierky šatstva, oblečenia, jedla a hygienických potrieb pre ľudí bez domova a zároveň im ponúka miesto, kde môžu prespať. Na dnešnej tlačovej besede, ktorá sa konala práve v tejto nocľahárni v Bratislave, to povedala vedúca zastúpenia EK Andrea Elscheková-Matisová. Aktivity počas roka budú aj v rámci festivalov Pohoda a Artfilm, na európskej úrovni vynaložia na aktivity Európskeho roka boja proti chudobe a sociálnemu vylúčeniu 17 miliónov eur.

„Európa je často vnímaná ako raj na Zemi a keď porovnávame kvalitu života v Európskej únii napríklad s krajinami subsaharskej Afriky, určite je tomu tak,“ vyhlásila Matisová, no dodala, že problém chudoby sa týka aj Európy. Sedem z desiatich Európanov tvrdí, že chudoba je v jeho krajine rozšírená. Pritom každý šiesty človek, teda 84 miliónov Európanov, má príliš nízky príjem, aby si zabezpečili základné veci. Najohrozenejšími skupinami sú deti, slobodné matky, dôchodcovia a príslušníci menšín. Tieto štatistiky sa však týkajú aj zamestnaných ľudí, napríklad v Rumunsku chudoba ohrozuje 17 percent zamestnancov. Ako vysvetlila Matisová, v EÚ sa používajú dva indikátory – mediánová mzda a indikátor materiálnej deprivácie. Ak človek zarába menej ako 60 percent tejto mediánovej mzdy, patrí do ohrozenej skupiny. Na Slovensku je to 240 eur, oveľa lepšie je na tom napríklad Luxembursko s 1 546 eurami, ale horšie zase Rumunsko s 98 eurami. Slovensko patrí do top trojky v EÚ, podľa mediánovej mzdy chudoba ohrozuje 11 percent občanov. Horšie však štatistiky vychádzajú pri druhom indikátore, kde je Slovensko až ôsme od konca v európskej 27. Indikátor materiálnej deprivácie ukazuje, čo si človek reálne môže za mzdu kúpiť. Sleduje sa deväť vecí – telefón, farebný televízor, práčka, auto, mäso alebo ryba každý druhý deň, týždenná dovolenka raz za rok, bezproblémové splácanie hypotéky, adekvátne kúrenie a znášanie neočakávaných výdavkov. Ak si človek nemôže dovoliť tri z vecí, je ohrozený. Tento problém má 28 percent občanov a 37 percent dôchodcov.

Bezdomovec, predajca Nota Bene, herec Divadla bez domova a ambasádor projektu Joshua Kanáloš tvrdí, že „chudobu nikto nechce vidieť, každý chce byť bohatý a zdravý.“ Tvrdí, že sa dostal na šikmú plochu a je vďačný združeniu Proti prúdu, pretože vďaka nim má na stravu, čisté oblečenie a lacnú ubytovňu. Kanáloš však nie je jediným ambasádorom projektu. Ďalšími sú kňaz Anton Srholec, herečka Dorota Nvotová, paralympionička Veronika Vadovičová, šéfredaktorka Nota Bene Sandra Tordová a riaditeľ Depaul Slovensko Juraj Barát.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrea Elscheková - Matisová