Inšpekcia životného prostredia spustila kontroly pri obchvate D4/R7 a spolupracuje s políciou

D4/R7, obchvat Bratislavy
Pohľad na stavbu mosta cez Jarovecké rameno, ktorý je súčasťou výstavby bratislavského obchvatu D4/R7 počas kontrolného dňa ministra dopravy SR a ministra životného prostredia SR. Bratislava, 11. júl 2018. Foto: archívne, SITA/Braňo Bibel

BRATISLAVA 5. júna (WebNoviny.sk) – Slovenská inšpekcia životného prostredia nemôže komentovať výstavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy. Dôvodom je zapojenie polície do preverovania podozrení o použití zdraviu škodlivých materiálov, ktoré by zároveň mohli ohroziť aj spodné vody.

„Slovenská inšpekcia životného prostredia spustila kontroly v súvislosti s touto stavbou, no polícia ju požiadala o spoluprácu. Ďalšiu svoju činnosť už vykonávala v súčinnosti s políciou. Keďže ide o živý neuzatvorený prípad, inšpekcia nemôže poskytovať bližšie informácie, aby nemarila vyšetrovanie,“ uviedla pre agentúru SITA Brigita Pokorná, vedúca oddelenia kontroly Slovenskej inšpekcie životného prostredia.

Reagovala tak na informácie z poslaneckého prieskumu na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, medializované v utorok 4. júna, podľa ktorých sa obavy spojené s materiálom používaným na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 nevyvrátili.

Používanie rôzneho materiálu

Výstavbou D4/R7 sa „rezort životného prostredia zaoberá už niekoľko mesiacov – okamžite, ako sa zjavili prvé podozrenia“, uviedol pre agentúru SITA hovorca Ministerstva životného prostredia SR Tomáš Ferenčák. Potvrdil, že následne ich inšpekciu kontaktovala polícia so žiadosťou o súčinnosť. Robia tak napríklad aj priamo v teréne pri policajných akciách.

Používanie rôzneho materiálu na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy bolo podľa hnutia OĽaNO hlavným bodom utorkového prieskumu poslancov z parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti. Obavy o spodnú vodu na Žitnom ostrove naďalej pretrvávajú, informovalo v utorok opozičné hnutie v tlačovej správe.

Nedávny ekoaudit na stavbe D4 podľa OĽaNO odhalil v pôde zdraviu škodlivé látky arzén, barit a fenoly. V násypoch sa nachádzali aj kusy igelitu, betón, elektrické káble, kusy dreva, korene, sklo, rozbité kachličky, tuby zo zubnej pasty či škvara, ktoré by mohli ohroziť statiku a celkovú kvalitu diela.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR tvrdí, že poslanecký prieskum nepriniesol žiadne nové informácie ani riešenia. Podľa rezortu výstavby ukázal len to, o čom rezort už informoval a čo zverejnil v ekoaudite.

Koncesionár nepostupuje podľa EIA

V tejto súvislosti hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká pre agentúru SITA v utorok uviedla, že „ekoaudit jasne preukázal, že koncesionár nepostupuje v súlade so schválenou štúdiou EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) a ak prebiehajúce testovanie potvrdí v stavbe nepovolený materiál, bude ho musieť koncesionár na vlastné náklady odstrániť“.

Rezort dopravy podľa nej intenzívne spolupracuje s ministerstvom životného prostredia a už pred rokom oslovil Inšpekciu životného prostredia, aby všetky podozrenia a pochybenia preverili.

Zástupcovia spoločnosti D4R7 Construction, s. r. o., poslancom na stavenisku predstavili aktuálny stav stavby. Práce podľa zhotoviteľa pokračujú produktívne a v požadovanom tempe.

„Poslancov sme ubezpečili o vysokých kvalitatívnych štandardoch stavby, o ochrane životného prostredia a tiež o tom, že vykonávané práce sú v súlade so všetkými príslušnými zákonmi a predpismi,“ uviedla spoločnosť. Zhotoviteľ tiež prezentoval najvýznamnejšie časti svojej reakcie na ekoaudit a vysvetlil jeho hlavné nedostatky.

Materiály podliehajú testovaniu

„Závery ekoauditu považujeme za neprípustné a nesprávne,“ poznamenala v stanovisku k poslaneckému prieskumu spoločnosť. Zhotoviteľ tiež ubezpečil poslancov, že všetky materiály na stavbe podliehajú rozsiahlemu testovaniu, ktoré musí potvrdiť jeho vhodnosť na použitie. V rôznych testovacích skúškach sa uskutočnilo viac ako 20-tisíc materiálových testov.

„Zaviedli sa systémy monitorovania kvality životného prostredia a priebežne sa sleduje vplyv stavebných prác na životné prostredie. Príslušné orgány opakovane skontrolovali vhodnosť materiálu a v rámci procesu kontroly kvality existuje plán dosledovateľnosti, ktorý umožňuje identifikovať pôvod všetkých materiálov používaných pri výstavbe ciest,“ dodala spoločnosť D4R7 Construction.

Za bezproblémovú a dokonalú prevádzku bratislavského obchvatu v PPP modeli budú podľa zhotoviteľa zodpovedať najbližších tridsať rokov a tiež zodpovedajú za všetky chyby, ktoré by mohli mať dopad na jeho prevádzku.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Brigita Pokorná
Firmy a inštitúcie SIŽP Slovenská inšpekcia životného prostredia