Ján Figeľ chce tvrdšie sankcionovať čierne stavby

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Stavba

BRATISLAVA 11. augusta (WEBNOVINY) – Nový návrh na sprísnenie postihov za čierne stavby sa možno opäť dostane do parlamentu, ale už v inej podobe. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja hľadá možnosti ako to dosiahnuť skôr než do konca roka. Po tom, čo vládna novela stavebného zákona, zameraná na tvrdšie sankcie nepovolených stavieb, neprešla v parlamente koncom júna do druhého čítania pre hlasovanie poslancov za SaS, môže parlament o tom istom návrhu rokovať najskôr o šesť mesiacov od jeho zamietnutia.

„Hľadáme spôsob, ako túto tému spojiť s ďalšími záležitosťami v územnom konaní a stavebnom poriadku, aby sme ju mohli znovu riešiť. Považujem ju za akútnu a veľmi dôležitú. Druhá možnosť je počkať na pripravovanú zmenu celého stavebného zákona. To by trvalo dlhšie, pričom problém čiernych stavieb je na Slovensku veľmi rozšírený,“ povedal pre agentúru SITA minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Ministerstvo podľa neho už začalo diskusiu na odbornej úrovni, ako tento legislatívny výpadok riešiť.

Šéf rezortu dopravy pripomenul, že kvôli hlasovaniu poslancov SaS sa odsunula jedna z najdôležitejších priorít vládneho programu. „Boj proti čiernym stavbám je úsilím o poriadok a zákonnosť v oblasti, ktorá má výrazný dopad nielen na ekonomiku, ale aj na vývoj v spoločnosti,“ dodal Figeľ.

Najvyššie pokuty za čierne stavby mali podľa novely stavebného zákona dosiahnuť v prípade priestupku 170 tis. eur a pri správnom delikte 350 tis. eur. V prípade opakovaného porušenia pravidiel pri priestupku do jedného roka a pri správnom delikte do dvoch rokov sa mali pokuty zvýšiť dvojnásobne. Za priestupky boli navrhnuté štyri pásma pokút – 30 eur až 1 000 eur, 300 eur až 3 000 eur, 1 000 eur až 40 000 eur a 3 000 eur až 170 000 eur. Za správne delikty mali byť pokuty v troch rozsahoch – 500 eur až 15 000 eur, 5 000 eur až 100 000 eur a 10 000 eur až 350 000 eur.

Ministerstvo navrhovalo účinnosť zákona od 1. novembra. Postoj poslancov SaS však znemožnil v poradí 28. novelizáciu stavebného zákona schváleného ešte v roku 1976. Ministerstvo dopravy a výstavby má zároveň pripraviť celkom nový stavebný zákon, keďže súčasný aj s novelami má už 35 rokov.

Novelu stavebného zákona zdôvodnilo znížením úrovne disciplíny a právneho vedomia aj medzi účastníkmi výstavby. To podľa ministerstva negatívne vplýva na uplatňovanie stavebného zákona v súčasnosti. Štátny stavebný dohľad, ktorý plní kontrolnú funkciu vo výstavbe, sa v nedostatočnej miere zameriava na realizačnú fázu výstavby, pričom v prípade zistených nedostatkov na stavbe, mu v stavebnom zákone chýbajú účinné nástroje na zabezpečenie účinnej nápravy.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ