Je známa príčina pádu lietadla s tímom Chapecoense

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Chapecoense
Kolumbijské úrady oficiálne informovali o znížení počtu obetí z pôvodných 75 na 71 s tým, že štyria pasažieri na palubu lietadla napokon pred jeho štartom nenastúpili. Foto: SITA/AP

BOGOTA 26. decembra (WebNoviny.sk) – Sled viacerých ľudských zlyhaní vyústil 28. novembra do pádu lietadla spoločnosti LaMia s futbalistami brazílskeho klubu Chapecoense na palube tesne pred pristátím v Medellíne. Pri havárii zahynulo 71 ľudí, šiesti nešťastie prežili.

Podľa vyšetrovania kolumbijského úradu pre civilné letectvo prvý z osudných omylov nastal už pri tvorbe letového plánu, ktorý nespĺňal medzinárodné predpisy. Plne naložený stroj britskej výroby BAE 146 Avro RJ85 s maximálnym konštrukčným doletom 2965 km nemali v žiadnom prípade vypraviť na charterový let z bolívijského Santa Cruz do Medellínu.

Zodpovednosť za zlé rozhodnutie nesú aerolínie aj bolívijské úrady. Lietadlo strávilo vo vzduchu 4 hodiny a 20 minút, keď jeho pilotov riadiaca veža letiska v Medellíne požiadala o vyčkávací manéver vynútený hlásením inej posádky o podozrení z úniku paliva.

Kabína čakala príliš dlho, kým vyslala prvú správu o hroziacom nebezpečenstve. Navyše podľa sekretára pre bezpečnosť letovej prevádzky kolumbijského úradu pre civilné letectvo Freddyho Bonillu pilot aj kopilot viackrát diskutovali o možnosti medzipristátia v Leticii, aby doplnili palivo. Napokon tento variant zavrhli.

Zhruba po vstupe do kolumbijského vzdušného priestoru začal fúkať silný vietor, čo tiež prispelo k vyššej spotrebe. V čase, keď pilot požiadal o prednostné pristátie, teda šesť minút pred zrútením, už jeden zo štyroch motorov dve minúty nepracoval. Postupne vypovedali službu aj ostatné.

Vyšetrovatelia dospeli k záveru, že lietadlo nemalo palivovú rezervu, ako ju vyžadujú medzinárodné štandardy pre tento druh letu. Neobjavili dôkazy o sabotáži či technickom zlyhaní. Letový plán tiež počítal s letovou hladinou 30-tisíc stôp, čo je výška, na ktorú nebol stroj certifikovaný. Podrobnú správu z vyšetrovania zverejnia v apríli 2017. Podieľali sa na ňom aj bolívijské, brazílske a britské inštitúcie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať