Kameraman vládne svetlom, tvrdí laureát Zlatej kamery Ďuriš

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kameraman vládne svetlom, tvrdí laureát Zlatej kamery Ján Ďuriš
Foto: SITA/Tomáš Somr

TRENČIANSKE TEPLICE 20. júna (WEBNOVINY) – Kameraman a filmový pedagóg Ján Ďuriš sa na 23. ročníku medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest stal čerstvým držiteľom ocenenia Zlatá kamera. Sám pritom stál aj pri zrode filmového festivalu s najdlhšou históriou na Slovensku, kde prvé štyri roky zastával funkciu viceprezidenta.

„Vtedy som ešte závidel šedivým pánom, ako si chodia preberať ceny. Netušil som, že po 23 rokoch tu budem sedieť a preberať Zlatú kameru. Dúfam, že tú cenu nedostávam pre moje šedivé vlasy, ale pre filmy,“ uviedol Ďuriš.

Vysníval si filmárske povolanie

Filmárske povolanie si pritom čerstvý sedemdesiatnik vysníval už na základnej škole, na štúdiá na pražskej FAMU nastúpil v 70. rokoch. Na festivale v Trenčianskych Tepliciach si zaspomínal, ako si už ako tínedžer kupoval všetky časopisy s filmovou tematikou a videl všetky filmy, ktoré sa trikrát do týždňa premietali v Nitrianskom Pravne, kde vyrastal.

Obrazom: Art Film Fest 2015

„Odkladal som si lístky a na zadnú stranu som písal svoje hodnotenia,“ prezradil kameraman, ktorého filmy si vyslúžili tri nominácie na Českého leva. Krištáľovú sošku za kameru mohol získať už v roku 1997 za film Nejasná správa o konci sveta, v roku 2009 za film Bathory a naposledy pred tromi rokmi za film 7 dní hříchů.

Najviac inklinuje k poetickým filmom

Kameraman priznal, že najviac inklinuje k baladickým a poetickým filmom, nevyhýba sa však ani temným vojnovým témam. Za najdôležitejšie pritom považuje „čarovanie so svetlom“. „Kameraman vládne rôznymi výrazovými prostriedkami, ale najdôležitejšie je svetlo,“ uviedol Ďuriš, ktorý je od roku 2003 vedúcim Ateliéru kameramanskej tvorby a fotografie na bratislavskej VŠMU.

S príchodom digitalizácie však laureát ocenenia Zlatá kamera pociťuje koniec jednej filmovej éry: „Digitalizácia priniesla veľké výhody, ale ja by som to už nechcel robiť. Juraj Jakubisko správne poznamenal, že ak sa bude dať natáčať na šnúrky od topánok, tak budeme robiť aj to. Technika sa zmenila. Teraz si dáte kameru na čelo alebo pripevníte na drony. Nakoniec to však nie je o technike, ale o príbehu,“ myslí si Ďuriš.

Spolupráca s Jakubiskom

Jeho najzaujímavejšie projekty vzišli z takmer tri desaťročia trvajúcej spolupráce s režisérom Jurajom Jakubiskom, s ktorým nakrútil päť filmov. Za najnáročnejší označil práve film Nejasná správa o konci sveta, za ktorý na Medzinárodnom filmovom festivale v Montreale v roku 1997 získal Cenu za kameru a nomináciu na Českého leva.

„S Jurajom Jakubiskom sme strávili päť mesiacov v Terchovej, postavili sme tam veľkú filmársku osadu. Už po dvoch týždňoch sme mali ponorkovú chorobu. Ale najťažšie bolo, že manželka režiséra hrala hlavnú postavu a chcela byť ´na pekno´, hoci to postava nevyžadovala. Ale napokon bola pani režisérová spokojná,“ povedal Ján Ďuriš o filme, ktorý už v nedeľu osobne uvedie na Art Film Feste.

Laureátovi Krištáľového krídla v kategórii divadlo a audiovizuálne umenie neprekáža, že stojí v tieni hereckých hviezd. „Aj dejiny filmu sú dejinami režisérskej práce, kameramani sú stále v úzadí, zaznávaní. Ale málokto z kolegov robí svoju profesiu kameramana pre slávu. Ja som spokojný, lebo som nakrúcal zaujímavé filmy so zaujímavými režisérmi,“ dodal čerstvý laureát Zlatej kamery.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Juraj Jakubisko