Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
obchod, potraviny
Foto: ilustračné, GettyImages
22. 01. 2019 11:29 EkonomikaSlovenskoEkonomika z lokality Slovensko od Webnoviny.skSITA Diskusia

Koľko slovenských potravín je na pultoch obchodov? Potravinári zverejnili výsledky prieskumu

BRATISLAVA 22. januára (WebNoviny.sk) – Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) v novembri 2018 uskutočnila svoj pravidelný prieskum, mapujúci podiel slovenských agropotravinárskych výrobkov na pultoch obchodov.

Zastúpenie produktov vyrobených na Slovensku v obchodných reťazcoch bolo podľa vykonaného monitoringu SPPK na úrovni 40,18 %. Komora zbierala údaje na pultoch 54 predajní, ktoré patria obchodným reťazcom pôsobiacim na území SR – Tesco, Lidl, Coop Jednota, Kaufland, Terno, Billa, CBA a Metro. Informovali o tom v utorok predstavitelia SPPK na tlačovej besede.

Najdôležitejšie potravinárske komodity

SPPK v prieskume sledovala najdôležitejšie potravinárske komodity, napríklad podiel mlieka, mäsa, zeleniny a ovocia, mlynských výrobkov, cukru, atď.

„Podiel zastúpenia slovenských potravín v obchodoch je roky nevyhovujúci. Ak vychádzame z našich každoročných prieskumov, tak má len veľmi mierne stúpajúcu tendenciu. Napríklad v roku 2014 ponúkali obchodné reťazce na pultoch 38,87 % slovenských potravín, o tri roky neskôr sa ponuka mierne zvýšila na 40,11 %. Aktuálnych 40,18 % za minulý rok len potvrdzuje, že SR patrí medzi krajiny, kde domácu agropotravinársku produkciu na pultoch obchodov valcuje zahraničný tovar. Mať z desiatich potravín v obchodoch len štyri slovenského pôvodu je dlhodobo nevyhovujúci stav,“ upozornil v utorok podpredseda SPPK Marián Šolty.

Zo sledovaných potravinárskych komodít mali vlani najväčšie zastúpenie v obchodoch vajcia pochádzajúce zo slovenských chovov – 74 %. Nasledoval med od slovenských včelárov – 69 % a mlieko zo slovenských mliekarní – 68 %. „Celkovo tieto tri komodity majú dlhodobo najväčšie zastúpenie na pultoch obchodných reťazcoch v Slovenskej republike,“ pokračoval v hodnotení Šolty.

Čerstvé ovocie nemá ani tretinové zastúpenie

Naopak, rebríček sledovaných agropotravinárskych výrobkov uzatvárala za minulý rok spracovaná slovenská zelenina. Tej bolo vlani v obchodoch spomedzi všetkých sledovaných slovenských potravín najmenej – len 21 %.

O niečo viac – 24 % SPPK našla slovenského baleného mäsa, spracovaných ovocných a zeleninových štiav bolo 26 %. Rovnaký podiel má aj čerstvé slovenské ovocie. Opätovne sa tak podľa komory potvrdilo, že čerstvé ovocie zo slovenských sadov nemá už roky v obchodoch ani len tretinové zastúpenie a silne podlieha tlaku dovozového ovocia.

Aj prieskum v roku 2018 potvrdil podľa komory dlhodobý trend v prístupe obchodných reťazcov k slovenským potravinám. Dlhoročné prvenstvo totiž opäť obhájila spoločnosť Coop Jednota, ktorá do prevádzok umiestňuje najviac slovenských potravín.

Počas minuloročného prieskumu ich na pultoch ponúkala 61 %. Naopak, dlhodobo najmenej slovenských potravín môžu podľa SPPK zákazníci nájsť v spoločnosti Lidl. Vlani ich na pultoch ponúkala 16 %.

Najmenej v Košickom kraji

Slovenské potraviny môžeme podľa prieskumu SPPK nájsť v rôznom objeme nielen v obchodných reťazcoch, ale aj v samotných slovenských regiónoch. Najviac – 46 % sa nachádza na území Nitrianskeho kraja. Najmenej slovenských potravín môžu v obchodoch nájsť zákazníci v Košickom kraji – a to len 32 %.

„Naďalej pretrváva mimoriadne nízke zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR na pultoch obchodných reťazcov pôsobiacich na území SR. Tento fakt nepriaznivo vplýva nielen na zamestnanosť v agropotravinárskom sektore, ale aj na jeho vývoj, rozvoj vidieka a počet jeho obyvateľov,“ konštatoval predseda Únie potravinárov Slovenska Stanislav Voskár.

Vyhľadávate a nakupujete výlučne slovenské potraviny?

Predstavitelia SPPK na záver tlačovej besedy konštatovali, že komora si uvedomuje, že mať v obchodoch 100-percentné zastúpenie slovenských potravín je utópia. Ideálny stav by bol podľa SPPK zabezpečiť v krátkej budúcnosti aspoň 60-percentný podiel.

Komora chce optimálny stav dosiahnuť komunikáciou s obchodnými reťazcami, predkladaním spoločných návrhov na zvýšenie podielu slovenských potravín v obchodoch, podporou potravinárskeho priemyslu, modernými technológiami a výhodnejšími úvermi.

Odporúčané články

Mesačné náklady Slovákov sa zvýšili, míňame najviac peňazí na bývanie alebo potraviny? Slovákom vzrástol podiel výdavkov na dopravu, spomedzi krajín EÚ však míňame najmenej

Neprehliadnite

Tigrica ušla z národného parku a unavená prespala celý deň v posteli vystrašeného Inda Video: Bezpečne a v limite, Sagan aj na zadnom kolese splnil v 13. etape Tour de France misiu Čaputová by nemala zasahovať do vnútorných problémov iných štátov, podľa Danka môže poškodiť vzťahy Glosa: Silikónové implantáty by nemali byť dôvodom na preukaz ŤZP Gál rozhodol o nevyhostení Vinogradova, podľa právnikov to môže spôsobiť medzinárodnú blamáž Prezidentka Čaputová rozumie túžbam komunity LGBTI, zároveň chápe aj obavy o stav rodín

Témy

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X