Komentár: Matovič zarobil na obyčajných ľuďoch

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Radovan Pavlík
Radovan Pavlík Foto: sita

Opozícii úvod roka vyšiel nad očakávanie. A to najmä OĽaNO, menovite lídrovi hnutia Igorovi Matovičovi. Témy mu však lacno ponúkla vládna koalícia. Najmä Smer s témou neúmerného zvyšovania cien energií. Robert Fico zrejme pri raste cien zabudol na svoje slová z roku 2014: „Ak niekto môže ohroziť Smer, tak sme to my. My sme nebezpeční sami sebe. Je to dilema strany, ktorá vyrástla za 15 rokov. Ak dnes niekto môže ohroziť Smer, sme to my, jeho predstavitelia,“ vyhlásil pred takmer tromi rokmi. Zvýšením cien ohrozil Smer on sám a jeho nominant Jozef Holjenčík. Nik iný. Aj keby to tak nebolo, väčšina ľudí, ktorým prišli vysoké faktúry, to tak vníma.

Matovič sa ponúknutej témy chytil podstatne aktívnejšie, ako ostatní. Od polovice januára hlasnejšie ako ostatní, vrátane SaS, vytrvalo búšil do vlády. Je pravda, že si vybral krátku prestávku, v ktorej pranieroval povýšeného kapitána, ale po niekoľkých dňoch sa opäť vrátili k tomu, čo naozaj trápi ľudí. A to sú ceny. Ešte v 90-tych rokoch sa hovorilo, že normálny Slovák si nevie predstaviť 10 miliónov korún, lebo ich nikdy nemal a ani nevidel. Našinec však rozumie, ak sa hovorí o desiatkach, stovkách, či tisícoch korún, v súčasnosti eurách. Teda o sume, ktorú mu niekto vyberá reálne z peňaženky. Takouto bola téma aj neúmerného zvyšovania cien elektriny. Išlo síce len o niekoľko desiatok eur, ale percentuálne navýšenie je astronomické.

Matovič nasrdenosť množstva malých odberateľov elektriny, čo sú majitelia bytov, záhrad, či garáží, vycítil. Postavil sa do pozície ich obhajcu. Ľudia mu začali posielať svoje faktúry. On ich prezentoval pred médiami. Stal sa tak hovorcom ukrivdených. Zdá sa, že v tejto kauze ho ľudia neberú ako parlamentného komika, ale ich zástancu. Určitým zrkadlom je stránka OĽaNO na sociálnej sieti. Kým do polovice januára, teda do otvorenia kauzy energií, mala približne 40 000 lajkov, za necelý mesiac sa tento počet navýšil o 20 000. Ešte vyšší nárast ukazuje sledovanosť videí na stránke hnutia. Kým tlačovka o pomoci rodinám mala 8 500 videní, video z vystúpenia k voľbe ombudsmana 7 000, videá týkajúce sa cien energií zaznamenali podstatne vyššiu sledovanosť. Vystúpenie Remišovej v televíznej diskusii videlo cez 400 tisíc divákov na sociálnej sieti, i ďalšie tlačovky k energiám dosiahli sledovanosť cez 100 000 divákov.

Otázka je ako Matovič s týmto kapitálom naloží. Ak sa opäť nevráti do riešenia svojich vlastných sporov s vládnymi politikmi, má šancu na ďalší progres. Ak opäť skĺzne do invektív, bude tam, kde pred mesiacom. Ale teraz určite možno konštatovať, že Matovič politicky skutočne zarobil na obyčajných ľuďoch.

Radovan Pavlík

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jozef HoljenčíkRobert Fico