Bratislavské letisko má novú svetelnú približovaciu sústavu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Letisko_bratislava_svetla.jpg
Foto: Letisko Bratislava
Svetelná približovacia sústava naviguje pilotov v noci a za zníženej dohľadnosti

Bratislavské letisko Milana Rastislava Štefánika má od soboty v prevádzke novú svetelnú približovaciu sústavu pre vzletovo-pristávaciu dráhu 22. S výstavbou sústavy začali v polovici februára.

Podľa hovorkyne letiska Veroniky Ševčíkovej výhodou sú moderné návestidlá s LED svetelným zdrojom. Majú o 70 percent nižšiu spotrebu elektrickej energie oproti pôvodnej sústave.

Pôvodnú svetelnú sústavu pre dráhu 22, ktorá slúžila na letisku 29 rokov, tvorili halogénové svetelné návestidlá. Svetelná približovacia sústava naviguje pilotov v noci a za zníženej dohľadnosti.

Vyššia viditeľnosť, nižšia spotreba

„Prevádzkové postupy a minimá pre dráhu 22 ostali nezmenené. Nová približovacia svetelná sústava však zmenila sklon profilu. Výraznou mierou sa zároveň znížila spotreba elektrickej energie, a to až o 70 percent oproti pôvodnej sústave. Použitím LED svetelných zdrojov sa zvýšila viditeľnosť celej svetelnej sústavy, a to v závislosti od denných a meteo podmienok, až približne o 20 percent,” vysvetlil vedúci oddelenia svetelno-zabezpečovacích zariadení Letiska M. R. Štefánika Marek Podmanický.

Letisko Bratislava
Terminál Letiska M. R. Štefánika v Bratislave. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko. Foto: Webnoviny.sk.

„Tieto zmeny majú priamy vplyv na bezpečnosť v civilnom letectve tým, že znižujú pravdepodobnosť straty vizuálneho vedenia pilota počas priblíženia a pristátia,“ dodal.

Ako ďalej informovala hovorkyňa, počas výstavby novej sústavy sa natiahlo 15 kilometrov vysokonapäťových káblov. Inštalovalo sa 222 kusov svetelných návestidiel, osadilo sa 214 kusov izolačných transformátorov, doviezlo sa 2 240 kubických metrov zeminy a použilo sa 7 850 kg ocele.

Na stavbe sa odpracovalo viac ako 450 hodín a do celého projektu bolo zapojených viac ako 50 pracovníkov rôznych profesií a zamerania. Pracovalo sa pri teplotách vzduchu od 5°C do 20 °C. Počas testovania boli návestidlá zapnuté viac ako 80-krát a spotrebovalo sa viac ako 780 kW hodín elektrickej energie počas testovania a skúšok.

Letisko M. R. Štefánika má dve vzletovo-pristávacie dráhy – hlavnú dráhu 13-31 a vedľajšiu dráhu 04-22. Svetelné-približovacie sústavy sa nachádzajú pred pristávacími dráhami 31 a 22.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Letisko M. R. Štefánika