Aktualizované: Erdössy skončil ako riaditeľ štátnych železníc, minister Érsek oznámil meno jeho nástupcu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Martin Erdössy
Martin Erdössy Foto: archívne, SITA/Diana Černáková.
  • aktualizované 26. novembra, 15:37

BRATISLAVA 26. novembra (WebNoviny.sk) – Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most-Híd) akceptuje rozhodnutie generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Erdössyho odstúpiť zo svojej funkcie.

„Na jeho post na návrh Správnej rady ŽSR vymenuje Juraja Tkáča, ktorý pôsobil na železniciach ako námestník generálneho riaditeľa pre ekonomiku, je skúsený manažér a pozná situáciu v ŽSR,“ informovala v pondelok agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Osobné dôvody

Minister dopravy od Tkáča očakáva, že bude aktívne pristupovať k riešeniu situácie a rozvoju železničnej siete na Slovensku a spoločnosť finančne stabilizuje. „Zdôvodnenie pána Erdössyho minister nekomentuje,“ uviedla Ducká.

ŽSR v pondelok informovali, že generálny riaditeľ spoločnosti Martin Erdössy sa rozhodol ukončiť svoje pôsobenie vo funkcii z osobných dôvodov. Svoje rozhodnutie oznámil Správnej rade ŽSR ako najvyššiemu orgánu spoločnosti 20. novembra.

„Po dôkladnom zvážení aktuálnej situácie som sa rozhodol odstúpiť. Mám ľudsky aj profesionálne svoju úroveň, ktorá je pre mňa dôležitá a ktorú by som si rád zachoval,“ uviedol Erdössy, ktorý na pozícii generálneho riaditeľa ŽSR pôsobil od novembra 2016. Nového generálneho riaditeľa ŽSR podľa zákona o ŽSR vymenúva minister dopravy a výstavby na návrh Správnej rady ŽSR.

Nespokojnosť s rozpočtom

ŽSR v októbri vyslovili nespokojnosť s návrhom svojho rozpočtu na rok 2019. Označili ho za neakceptovateľný, likvidačný a nekorešpondujúci s požiadavkou na vyrovnané hospodárenie podľa platnej Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry. Tak ako v minulosti, ani teraz podľa spoločnosti neboli jej požiadavky akceptované.

„Súčasný stav železničnej infraštruktúry, ktorý je výsledkom dlhoročného podfinancovania, je využívaný na mediálny boj a devalváciu organizácie a jej manažmentu, napriek tomu, že by mal viesť k zmene spôsobu dotovania železníc,“ povedal vtedy k návrhu rozpočtu Martin Erdössy.

„Odborná diskusia o zmene spôsobu financovania je neodkladná a je nevyhnutné, aby jej výsledkom bolo zavedenie systémového financovania ŽSR,“ uviedol. Nedostatočné financovanie ŽSR budú podľa Erdössyho v plnom rozsahu pociťovať opäť na svojej koži aj zamestnanci ŽSR, ktorí sa dennodenne o infraštruktúru starajú, aj cestujúca verejnosť.

Realizácia odloženej údržby

ŽSR žiadali na rok 2019 prevádzkovú dotáciu vo výške 316,5 mil. eur, podľa návrhu rozpočtu by mali dostať na prevádzku infraštruktúry 250 mil. eur (o 66,5 mil. eur menej, ako žiadali), avšak rovnako ako v predošlých rokoch.

Tlak na vyššiu dotáciu podľa spoločnosti vzniká najmä naliehavou potrebou realizovať odloženú údržbu vo výške 55 mil. eur. K dotácii majú ŽSR dostať tradične aj 22,5 mil. eur na kompenzáciu finančných dopadov zo zníženia poplatku za prístup k železničnej infraštruktúre.

Železnice navyše žiadali od štátu na investície na financovanie projektov s cieľom modernizácie a zvýšenia bezpečnosti železničnej infraštruktúry 39,12 mil. eur. V návrhu rozpočtu je na túto oblasť vyčlenených 8,32 mil. eur. Žiadosť spoločnosti o zvýšenie úverového zadĺženia na financovanie obnovy a rozvoja železničnej infraštruktúry v objeme 50 mil. eur a diagnostické prostriedky za 4,2 mil. eur nebola vôbec akceptovaná.

Doplácali najmä cestujúci

OĽaNO v pondelok uviedlo, že šéfa ŽSR vyzvali na odchod viackrát, lebo nezvládal svoje pôsobenie. Na zlú organizáciu práce a zanedbanú údržbu koľajníc podľa hnutia doplácali najmä cestujúci.

„Stav železničných tratí sa neustále zhoršuje a vedenie železníc nevie zabezpečiť ani nevyhnutné opravy. Vlaky tak musia v problémových úsekoch spomaľovať a ľudia meškajú do práce, do školy, či za rodinou,“ upozornil poslanec NR SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.

„Poslednou kvapkou bol nákup zbytočných pozemkov pri Devínskej Novej Vsi za viac ako milión eur, pod ktorý sa podpísal práve pán Erdössy a pre ktorý sme podali aj trestné oznámenie,“ pripomenul Marosz.

Úlohy pre nového riaditeľa

Nový riaditeľ by mal podľa Marosza okamžite zabezpečiť riadnu údržbu všetkých perspektívnych železničných tratí, najmä odstrániť bodové závady s najvýznamnejším vplyvom na presnosť a spoľahlivosť železničnej osobnej dopravy.

Mal by tiež dbať na riadnu dodávku materiálu pre údržbu infraštruktúry a náhradné diely pre výhybky, ako aj obmedziť počet úradníkov ústrednej správy, odstrániť všetkých nekompetentných vedúcich funkcionárov a nahradiť ich odborníkmi.

„Na druhej strane je nutné významne zvýšiť platy prevádzkovým zamestnancom, ktorí nesú osobnú zodpovednosť za stav a prevádzkovanie dopravnej infraštruktúry,“ dodal Marosz.

Modernizácia existujúcich tratí

Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan zareagoval, že dôsledkom podfinancovanej údržby železničných tratí sú neustále poruchy, časté výluky a znižovanie rýchlosti na niektorých úsekoch.

„Pritom už v roku 2015 Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií upozornil vo svojej správe na to, že máme viac ako dvesto kilometrov tratí, ktoré na osobnú dopravu nie sú využívané vôbec a na nákladnú dopravu sú využívané len sporadicky. Upozornil aj na možnosť úspory rušením týchto tratí – ušetrené prostriedky mohli byť investované do modernizácie existujúcich tratí,“ uviedol Ivan.

Generálny riaditeľ ŽSR podľa poslanca ani po rokoch nepreukázal snahu ekonomicky sa správať. „Pevne veríme, že minister Érsek nájde na tento post odborníka, ktorý sa zhostí svojej funkcie zodpovednejšie,“ dodal Ivan.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád ÉrsekJán MaroszMartin ErdössyMiroslav Ivan
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRŽSR Železnice Slovenskej republiky