MIKOLAJ: Maďarčina presahuje slovenčinu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Mikolaj

BRATISLAVA 18. mája (WEBNOVINY) – Znalosť maďarského jazyka na stredných školách s vyučovacím jazykom maďarským presahuje podľa ministra školstva Jána Mikolaja znalosť štátneho jazyka. Uviedol to na tlačovej besede pri hodnotení externej časti maturít. Podľa neho aj iné testovania ukázali, že študenti a žiaci škôl s vyučovacím jazykom maďarským nevedia rozmýšľať v štátnom jazyku, dokážu len prekladať. „Uplatňovanie štátneho jazyka na školách s vyučovacím jazykom maďarským je absolútne nedostatočné,“ vyhlásil. Podľa výsledkov externých maturít je priemerná úspešnosť na školách s vyučovacím jazykom maďarským približne o šesť percent nižšia ako na školách s vyučovacím jazykom slovenským. Testy boli pri tom na „maďarských“ školách o niečo ľahšie.

Žiaci na externých maturitách zo slovenského jazyka a literatúry dosiahli v testoch priemernú úspešnosť 60,6 percenta, v prípade žiakov menšinových národností boli výsledky z maďarčiny 60,4 percenta a ukrajinčiny 74,9 percenta. Na školách s vyučovaním v maďarčine získali žiaci zo slovenčiny priemerne 55,4-percentnú úspešnosť. V matematike mali žiaci na 756 školách priemernú úspešnosť 59,0 percenta. Uviedol to na dnešnej tlačovej besede minister školstva Ján Mikolaj pri hodnotení výsledkov externých maturitných skúšok. Priemerná úspešnosť v testoch z angličtiny na úrovni B1 bola 54,2 % a v úrovni B2 70,3 %.

Najlepšie výsledky v externých maturitách zo slovenského jazyka a literatúry získali cirkevné školy (66,4 %), najhoršie dopadli súkromné školy (55,6 %). „Prekvapivé, že súkromné školy dosiahli takýto výsledok. Budeme sa tým musieť zaoberať,“ povedal Mikolaj. Ešte výraznejší prepad priemernej úspešnosti žiakov súkromných škôl je pri matematike. V tomto predmete v priemere dosiahli najlepšie výsledky štátne školy (59,5%), cirkevné (57,1%) a súkromné (49,5%). V testoch z angličtiny boli najlepší žiaci cirkevných škôl, a to v oboch úrovniach.

Pri porovnaní úspešnosti podľa krajov z matematiky boli najlepší žiaci v Prešovskom kraji a najslabší v Banskobystrickom kraji. Študenti košických stredných škôl najlepšie zvládli externú maturitu z anglického jazyka. Najslabší boli študenti v Trnavskom kraji. Zo slovenčiny boli lepší žiaci gymnázií ako študenti stredných odborných škôl a konzervatórií. Rovnako je to aj v matematike a anglickom jazyku. Podľa Mikolaja sa ukazuje, že gymnáziá dokážu lepšie pripraviť študentov najmä na štúdiách na technických typoch vysokých škôl. V porovnaní osem a štvorročných gymnázií vychádzajú vo všetkých predmetoch mierne lepšie študenti osemročných gymnázií.

Podľa zistení z výsledkov externých maturít majú žiaci v prípade vyučovacích jazykov horšie výsledky v úlohách s porozumením pri práci s odborným alebo publicistickým textom. Úlohy, ktoré sa viažu na literárne texty, nerobia žiakom väčšie problémy. Pri cudzích jazykoch dosahujú najnižšiu úspešnosť žiaci v časti testu čítanie s porozumením. V prípade matematiky dosiahli najnižšiu úspešnosť žiaci v úlohách, v ktorých bol potrebný výpočet s využitím premenných, prípadne parametrov.

Viac ako 700 žiakov absolvovalo maturitu z predmetov formou on-line maturít, systém si väčšina z nich v dotazníkoch pochvaľovala.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján Mikolaj