Ministerstvo financií začalo s konzultačným procesom k e-faktúre, trvať bude do polovice marca

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
FINANCIE: Výberové konania na čelné pozície FS SR
Podpredseda vlády a minister financií Eduard Heger Foto: SITA/Branislav Bibel

Ministerstvo financií SR začína s konzultačným procesom k e-faktúre. Pri konzultáciách sa bude rezort zaoberať pripomienkami verejných subjektov. Na konzultácie k návrhu zákona o zasielaní údajov finančnej správe z faktúr daňových subjektov sa prihlásilo 13 subjektov, ministerstvo prizve aj dodávateľov riešení v rámci IT sektora. Ministerstvo financií o tom informovalo v tlačovej správe.

„Verejné konzultácie sa začali dnešným dňom a potrvajú do 18. marca 2021,“ uviedlo ministerstvo.

Cieľom pripravovaného legislatívneho návrhu je účinne bojovať proti daňovým podvodom, ktoré poškodzujú občanov i podnikateľské prostredie, a zároveň znížiť administratívnu záťaž podnikateľov využitím moderných informačných technológií. Byrokraciu podľa rezortu z väčšej časti prevezme finančná správa. Zruší sa výkaz k dani z pridanej hodnoty a časom sa zjednoduší aj vypĺňanie daňových priznaní.

Zasielanie údajov dvomi spôsobmi

E-faktúry majú vystavovať podnikatelia pri transakciách, pri ktorých neplatí povinnosť evidovať tržbu pokladnicou e-kasa klient. Pred vyhotovením konečnej verzie faktúry sa majú zasielať vybrané fakturačné údaje finančnej správe.

„Bude to možné dvomi spôsobmi: prostredníctvom účtovného softvéru podnikateľa alebo bezplatnej štátnej online aplikácie. To isté platí aj pre podnikateľa v pozícii odberateľa,“ tvrdí rezort financií.

Získanie informácií v reálnom čase

Ministerstvo financií chce týmto krokom zabezpečiť pre finančnú správu získanie informácií o deklarovaných plneniach, ku ktorým sa vyhotovuje faktúra, v reálnom čase.

„Finančná správa následne podrobí údaje dôkladnej analýze rizík, na základe čoho získa efektívny nástroj na potlačenie nelegálneho konania daňových subjektov už v počiatočnom štádiu, a to nielen v oblasti DPH, ale rovnako aj v oblasti dane z príjmov či iných druhov daní,“ ozrejmilo ministerstvo.

Cieľom je znížiť administratívne zaťaženie

Týmto návrhom rezort prehodnocuje aktuálne uplatňované opatrenia s cieľom znížiť administratívne zaťaženie podnikateľov a reaguje na nové trendy vývoja daňových únikov. Súčasný kontrolný výkaz totiž podľa ministerstva už nie je dostatočným nástrojom.

„Za jeho slabinu je možné označiť časovo oneskorené získavanie relevantných údajov z vyhotovených faktúr platiteľmi dane, čo neumožňuje finančnej správe reagovať operatívne na identifikované podozrenia z nekalých praktík daňových subjektov,“ tvrdí.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Finančná správa SRMF Ministerstvo financií SR