Ministerstvo upokojuje autodopravcov, tí znepokojili mestá

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
kamión, diaľnica
Foto: ilustračné, SITA/Tomáš Benedikovič.

BRATISLAVA 6. marca (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ján Počiatek vzhľadom na dosiahnuté dohody s autodopravcami o zmenách v mýte nevidí žiaden dôvod na to, aby Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) začala ostrý štrajk.

Pripomenul, že pokračuje príprava novej vyhlášky, ktorá zavedie nulovú sadzbu mýta v intravilánoch obcí a miest od 15. marca. Zrušenie platenia mýta za prejazdy intravilánmi v dĺžke takmer tisíc kilometrov bola jedna z hlavných požiadaviek autodopravcov.

„Rád by som vyslovil presvedčenie, že autodopravcovia sa nenechajú zatiahnuť do tejto politickej hry, ktorá je vedená zo strany zjavne politicky a predvolebne motivovaného vedenia UNAS-u,“ povedal vo štvrtok Počiatek po rokovaní so zástupcami samosprávnych krajov. „My naše dohody, alebo to, čo sme deklarovali, dodržíme aj dodržiavame a implementujeme v podobe jednotlivých legislatívnych zmien,“ ubezpečil minister.

Apel na autodopravcov

„Vyzývame všetkých poctivých dopravcov, aby svoje akcie prehodnotili podľa toho, čo sa naozaj deje a nie podľa toho, čo im hovorí ich spolitizované vedenie,“ povedal rezortný štátny tajomník Viktor Stromček na adresu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).

Termín platnosti novej vyhlášky limitoval legislatívny proces, ktorý ministerstvo dopravy podľa vlastného tvrdenia absolvovalo najvyššou možnou rýchlosťou. Ako rezort dopravy ďalej uviedol, zároveň aj naďalej postupuje presne v súlade s dohodami, ktoré uzatvoril so zástupcami dopravcov na predchádzajúcich rokovaniach. Ministerstvo dopravy sa dohodlo o nulovej sadzbe mýta v intravilánoch so Združením cestných dopravcov ČESMAD Slovakia 19. februára a s UNAS 20. februára.

Hrozba ostrého štrajku

Výnimkou mal byť najprv diaľničný obchvat Bratislavy, ale rezort a ČESMAD sa dohodli na nulovom mýte aj v tomto prípade 4. marca. UNAS na toto rokovanie už neprišla a v stredu podala na úrade vlády oznámenie o ostrom štrajku pre mýto. Premiérovi Robertovi Ficovi zároveň dala čas do piatku, aby zabezpečil splnenie ôsmich požiadaviek dohodnutých s rezortom dopravy.

Ministerstvo dopravy tiež informovalo, že aj napriek tomu, že sa „spolitizované vedenie“ UNAS rozhodlo nezúčastniť sa na rokovaniach začiatkom tohto týždňa, splnilo svoje prísľuby a doriešilo všetky technické nedostatky mýtneho systému.

Ministerstvo a ČESMAD sa dohodli aj na znížení mýtnych pokút na priemernú úroveň európskych štátov v rozmedzí 400 až 700 eur (v súčasnosti je pokuta 1 500 eur) a na zavedení debetu 12 eur na mýtnych palubných jednotkách raz počas šiestich mesiacov bez pokuty.

„Naše kroky jasne potvrdzujú, že plníme dohody bez ohľadu na spolitizované akcie vedenia UNAS, ktorému nejde o obyčajných dopravcov. Riešime skutočné problémy, ktoré dopravcov trápia, čo jasne dokazuje, že sme tu pre nich i pre ľudí. Jasne tiež vidno, kto hrá iba politickú hru,“ uzavrel Stromček.

ZMOS je znepokojené

ZMOS
Foto: SITA/Jozef Jakubčo Foto: ilustračné SITA/Jozef Jakubčo

Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) prijalo so znepokojením posledné aktivity Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá pre mýto pohrozila ostrým štrajkom, ak sa nesplnia jej požiadavky dohodnuté s ministerstvom dopravy.

Vyhlásenia niektorých autodopravcov, napríklad, aby v budúcnosti neplatili mýto na miestnych komunikáciách a krajských cestách II. a III. triedy, považuje ZMOS za neprijateľné, pretože je to na úkor obyvateľov.

„Vyzývame autodopravcov, aby opätovne zvážili svoje kroky a požiadavky. Združenie miest a obcí Slovenska je pripravené zúčastniť sa na rokovaniach o tejto problematike za účasti ministerstva dopravy a zástupcov autodopravcov,“ vyhlásil predseda ZMOS Jozef Dvonč. „Očakávame, že ich výsledkom budú opatrenia v prospech zachovania kvality života občanov dotknutých obcí a miest a tiež v prospech podnikania v autodoprave,“ dodal.

Prejazd ťažkých kamiónov cez obce a mestá podľa ZMOS ohrozuje život, zdravie a majetok obyvateľov a ničí miestne komunikácie, ktoré nie sú na to uspôsobené. ZMOS preto žiadalo ministerstvo dopravy obmedziť jazdy ťažkých automobilov na miestnych komunikáciách.

„ZMOS privítalo legislatívne zmeny v mýtnom systéme platné od 1. januára tohto roka, lebo majú priaznivý dopad na miestne komunikácie a cesty druhej a tretej triedy,“ uviedol Dvonč. Tvrdí, že tieto zmeny s úľavou privítali najmä mestá a obce, v ktorých kamióny likvidujú majetok a znižujú kvalitu života občanov.

Predsedovia samosprávnych krajov prejavili znepokojenie

Predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár vyslovil znepokojenie, že autodopravcovia, ktorí predtým súhlasili so zmenami v mýtnom systéme, teraz prichádzajú s novými požiadavkami, ktoré absolútne menia dohodu.

„A to zo strany samosprávnych krajov jednoducho nemôžeme akceptovať. Nech idú autodopravcovia priamo na miesta a nech sa pýtajú obyvateľov obcí, kde tranzitná doprava sužuje život našim ľuďom,“ odporučil Blanár.

Chcú preto úzko spolupracovať s ministerstvom dopravy a autodopravcami, na čom sa už skôr dohodli. „Nemáme záujem, aby sme menili dohody, ktoré boli dohodnuté,“ dodal.

Zástupcovia krajov iniciovali stretnutie na ministerstve pre obavy z toho, ako sa budú vyvíjať požiadavky UNAS-u. „Chceme na základe dohôd chrániť obyvateľov miest a obcí od možno zbytočných prejazdov kamiónov, ktoré nielen ničia a zaťažujú paralelné cesty II. a III. triedy, ale hlavne preto, aby sme mohli ochraňovať vo zvýšenej miere životy, zdravie a majetky občanov, ktorí pri týchto cestách žijú a bývajú,“ povedal predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslav Baška.

Situáciu ozrejmí až monitoring ciest

Pokračujúci monitoring na cestách II. a III. triedy ukáže, ktoré úseky využívajú dopravcovia na zásobovanie a ktoré používajú, aby sa vyhli plateniu mýta.

Blanár tvrdí, že keď budú známe tieto údaje, sú pripravení rokovať s ministerstvom a dopravcami o tom, či by sa malo mýto platiť aj na týchto cestách. „Dopravcovia vo väčšine prípadov využívajú naše cesty tak, aby obchádzali mýto a neplatili nič a ničia komunikácie, ktoré nie sú stavané na kamiónovú dopravu,“ dodal Blanár.

Počiatek uviedol, že po vyhodnotení monitoringu dopravy na cestách II. a III. triedy po prvom polroku budú o tejto problematike rokovať. „Dohodli sme sa na tom, že to vyhodnotíme, zaujmeme k tomu stanovisko a uvidíme, čo s tým budeme robiť ďalej,“ povedal minister.

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia, ale aj UNAS, je proti tomu, aby po vyhodnotení monitoringu boli mýtom spoplatnené aj cesty II. a III. triedy. Ministerstvo dopravy sa s UNAS-om dohodlo 20. februára napríklad aj o tom, že nepristúpi k spoplatneniu ďalších úsekov ciest ktorejkoľvek kategórie a že nebudú spoplatnené ani cesty II. a III. triedy.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján PočiatekJaroslav BaškaJozef DvončJuraj BlanárViktor Stromček
Firmy a inštitúcie UNAS Únia autodopravcov Slovenska