Ministri skontrolovali práce na najvýchodnejšej časti D1, výstavba diaľnice ide podľa plánu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
D1 Budimír – Bidovce
Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (uprostred vpravo) a minister životného prostredia László Sólymos (uprostred vľavo) odpovedajú na otázky novinárov počas kontrolného dňa na stavbe úseku diaľnice D1 Budimír – Bidovce. Bidovce, 4. apríl 2018.

BRATISLAVA 4. apríla (WebNoviny.sk) – Stavebné práce na úseku diaľnice D1 Budimír – Bidovce v dĺžke 14,4 kilometra pri Košiciach pokračujú podľa harmonogramu. Ukončené by mali byť v plánovanom termíne koncom budúceho roku. Diaľničný úsek za zmluvnú cenu 197,44 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (236,93 mil. eur vrátane DPH), vrátane desaťpercentnej rezervy na nepredvídateľné náklady, je vo výstavbe od novembra 2016.

S postupom prác na diaľnici sa v stredu oboznámili minister dopravy a výstavby Arpád Érsek a minister životného prostredia László Sólymos (obaja Most-Híd) spolu s predstaviteľmi Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS).

Motoristi ušetria 14 minút

Úsek D1 Budimír – Bidovce stavia spoločnosť Skanska SK, a. s., a po dokončení bude súčasťou východného obchvatu Košíc. Výstavba diaľnice bude spolufinancovaná zo zdrojov Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra. „Sme takmer v polovici výstavby a vidieť, že táto stavba napreduje vo všetkých smeroch. Je to najvýchodnejší úsek našej najdôležitejšej diaľnice, ktorý je vo výstavbe. Jeho význam je však aj lokálny a po dobudovaní odbremení mesto od tranzitnej dopravy z východu aj z juhu,“ povedal počas kontrolnej návštevy minister dopravy a výstavby Arpád Érsek.

Diaľničný úsek D1 sa v Budimíre napojí na sprevádzkovanú časť D1 z Prešova a v časti Košické Oľšany je plánované napojenie na budúcu rýchlostnú cestu R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Súťaž na zhotoviteľa tohto úseku by mala byť vyhlásená v druhom polroku tohto roku. Oba úseky spolu vytvoria úplný severovýchodný obchvat Košíc. Motoristi by po dokončení úseku D1 mali ušetriť štrnásť minút oproti starej ceste v dĺžke vyše 23 km.

Žiadne podnety z dôvodu oneskorených platieb

Na stavbe sa v súčasnosti realizuje výstavba násypov z materiálov dostupných z výkopov stavby a tiež dovážaných z lomov, realizujú sa aj odkopy zárezov v trase D1. Mostné objekty sú hĺbkovo založené a na väčšine mostov je vybudovaná spodná stavba, pričom momentálne prebieha výstavba nosných konštrukcií mostov,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Priebežne sú ukončované odvodňovacie priekopy a melioračné kanály, čím sa zabezpečuje odvodnenie staveniska pre ďalší postup prác na spevnených priekopách. Z dôvodu hniezdenia orla kráľovského sú práce na úseku v dĺžke deväťsto metrov opätovne obmedzené od 1. marca do 31. júla tohto roku.

D1 Budimír – Bidovce
Výstavba úseku diaľnice D1 Budimír – Bidovce počas kontrolného dňa na stavbe za účasti ministra dopravy a výstavby SR a ministra životného prostredia SR. Bidovce, 4. apríl 2018. Foto: SITA/Viktor Zamborský

Začiatok úseku D1 bude tvoriť novobudovaná mimoúrovňová križovatka Budimír s pokračovaním cez údolie rieky Torysa. Tú bude pretínať nový, 542 metrov dlhý most. „Ďalej bude cesta smerovať k najväčšej mimoúrovňovej križovatke diaľnice a rýchlostnej cesty Košické Oľšany, kde sa stavba rozdelí na pokračovanie samotnej D1 a na výstavbu krátkeho úseku R2/R4 po mimoúrovňovú križovatku Hrašovík v dĺžke 1,1 km,“ priblížila hovorkyňa rezortu dopravy a výstavby Karolína Ducká. Úsek D1 bude pokračovať cez miernu pahorkatinu, kde sa v stúpaní rozšíri o tretí prídavný pruh pre pomalé vozidlá. „Momentálne sa stavebné práce sústredia do mimoúrovňovej križovatky Bidovce, ktorá presmeruje dopravu v smere Košice – Prešov po novej vetve križovatky a uvoľní sa tak stavenisko v priestore existujúcej diaľnice,“ dodala Ducká.

Zo zmluvnej ceny výstavby D1 Budimír – Bidovce bolo k marcu prestavaných 60,62 mil. eur bez DPH, čo je 30,7 % z celkovej sumy. Znamená to zároveň plnenie harmonogramu na úrovni 110,2 %. „Platí zmluvný termín ukončenia výstavby. Na stavbe pracuje zhruba štyristo pracovníkov mesačne. Podiel prác subdodávateľov je 36 % zmluvného objemu. Žiadne podnety z dôvodu oneskorených platieb voči subdodávateľom zhotoviteľ neeviduje,“ dodala Michalová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád ÉrsekLászló Sólymos