Na stavbe D4 a R7 sa dajú ušetriť miliardy eur, tvrdí SaS

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnica, cesta, auto
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 22. januára (WEBNOVINY) – Ak by sa obchvat Bratislavy na diaľnici D4 a úseky rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz – Holice financovali z eurofondov, podľa opozičnej strany Sloboda a Solidarita (SaS) by štát ušetril 3,5 miliardy eur. V takom prípade by bol podľa liberálov projekt hotový a zaplatený za päť rokov pri rovnakých ročných platbách ako pri splácaní PPP počas tridsiatich rokov.

„Vláda sa musí postarať o presunutie čím viac fondov EÚ na financovanie ciest. Máme ich v katastrofálnom stave a vyžaduje si to okamžité riešenia, nie hľadať cesty, ako sa to nedá a vyhlasovať PPP projekty,“ uviedol v stredu na tlačovej besede expert SaS na dopravu a stavebníctvo Miroslav Ivan. Potom by sa tento projekt podľa neho mohol dostať do financovania cez eurofondy.

Treba využiť eurofondy

Podiel spolufinancovania štátu by bol 50 percent, keďže by sa stavalo v Bratislavskom samosprávnom kraji. „To znamená 650 miliónov eur zo štátneho rozpočtu a toľko isto z eurofondov. A len počas piatich rokov výstavby 130 miliónov eur ročne, čo je toľko ako jedna splátka v prípade PPP projektu,“ uviedol Ivan.

Europoslanec Richard Sulík vyzval ministra dopravy Jána Počiatka, aby zastavil zadlžovanie budúcich generácií presunom financií na stavbu diaľnic. „V maximálnej miere treba využiť eurofondy, namiesto ich rozkrádania a rozdeľovania kamarátom,“ povedal. Namiesto sociálnych programov, ktoré podľa neho poškodzujú podnikateľské prostredie, treba dať peniaze do výstavby diaľnic.

Vláda v stredu schválila návrh projektu PPP na realizáciu úsekov D4 a R7. Ministerstvo dopravy má začať verejné obstarávanie na koncesionára pre projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov do 31. januára.

Dialnica, cesta, auto
Foto: SITA/AP

Výstavba by mala trvať štyri roky

„Som presvedčený, že to nie je jediná možnosť a vláda by mala urobiť všetko preto, aby na financovanie využila v čo najväčšej miere eurofondy a vyhla sa zbytočným nákladom na financovanie,“ dodal Ivan. Odhadované stavebné náklady na D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov v objeme 1,3 miliardy eur považuje za strop a pri dobrej a transparentnej súťaži by sa mali znížiť.

Ak by sa projekt mal financovať formou PPP, potom podľa experta SaS treba vo výberovom konaní oddeliť náklady na výstavbu od nákladov na financovanie projektu a tiež oddeliť náklady na opravy a údržbu. „Len tak sa dá reálne posúdiť výhodnosť jednotlivých zložiek projektu. Je nutné výberové konanie uskutočniť nie ako výber koncesionára, ale ako výber zhotoviteľa a potom riešiť financovanie projektu samotného,“ dodal Ivan. Opravy a údržbu by pritom mala zabezpečovať Národná diaľničná spoločnosť z príjmov za výber mýta a z predaja diaľničných nálepiek.

Výstavba D4 a R7 cez PPP by sa podľa rezortu dopravy mala začať v roku 2016 a trvať štyri roky. Z verejných zdrojov by sa úseky mohli začať stavať v roku 2023. Na základe súčasných podmienok a expertíznej ceny štát by budúcemu koncesionárovi splácal za dostupnosť D4 a R7 ročne predbežne 135 až 151 miliónov eur.

Za tridsať rokov by tak zaplatil spolu zhruba 4,050 až 4,530 miliardy eur. Ministerstvo očakáva, že vysúťažená cena bude nižšia. V prípade využitia zdrojov Slovak Investment Holding by sa základná ročná platba štátu koncesionárovi za dostupnosť D4 a R7 mohla znížiť ročne o 5 až 8 miliónov eur počas trvania koncesie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Miroslav IvanRichard Sulík