Na Veľký piatok začína prevádzku Čiernohronská železnica

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Čiernohronská železnica
Foto: archívne, SITA/Branislav Račko.

BANSKÁ BYSTRICA 30. marca (WebNoviny.sk) – Čiernohronská železnica (ČHZ) v Čiernom Balogu začne po zimnej prestávke jarnú prevádzku na Veľký piatok 30. marca.

„Tohtoročnou novinkou je otvorenie novej reštaurácie priamo na železničnej stanici v Čiernom Balogu,“ informoval agentúru SITA riaditeľ železnice Aleš Bílek a dodal, že slávnostne reštauráciu otvoria v nedeľu 1. apríla o 10:00.

Reštaurácia Lampáreň

Počas otvorenia tohtoročnej prevádzky na Čiernohronskej železnici v piatok 30. marca sa budú môcť návštevníci odviezť vláčikom z Čierneho Balogu do Vydrovskej doliny. Novinkou tejto sezóny bude podľa riaditeľa otvorenie novej reštaurácie Lampáreň priamo na železničnej stanici.

Reštaurácia prešla komplexnou rekonštrukciou po tom, ako v kuchyni pred štyrmi rokmi vybuchol plyn a narušil statiku budovy. „Okrem úplne nového zariadenia reštaurácie a kuchyne sa návštevníci môžu tešiť aj na novú ponuku jedálneho lístka a denné menu vo zvýhodnenej cene,“ doplnil Bílek.

História Čiernohronskej železnice

História Čiernohronskej železnice sa začala v roku 1908, keď sa budoval prvý úseku trate z Hronca na Čierny Balog s tradičným úzkym rozchodom 760 milimetrov. Pravidelná prevádzka na tejto trati sazačala už o rok neskôr 8. januára 1909. Ďalšie vetvy železnice sa stavali postupne a viedli do väčšiny dolín povodia Čierneho Hrona, pričom ich celková dĺžka dosiahla 132 kilometrov.

Prevádzku poslednej lesnej železnice na Slovensku definitívne zastavili v roku 1982. Hneď v lete roku 1983 vznikla tradícia bezplatných pracovných táborov a brigád Stromu života a zvyšných 17 kilometrov tratí vrátane budov a vybratého vozňového parku sa podarilo zapísať do zoznamu kultúrnych pamiatok. Slávnostným dňom obnovenia prevádzky Čiernohronskej železnice po štvorkilometrovej opravenej trati do Vydrovskej doliny sa stal 1. máj 1992.

Postupne sprevádzkovali aj ďalšie trate a vo Vydrovskej doline opravili trať vedúcu Lesníckym skanzenom po stanicu Korytárske a v súčasnosti pokračujú s obnovou trate až po Obrubovanskú k navrhovanej Európskej lesníckej škole. Systémové financovanie prevádzky Čiernohronskej železnice nie je dodnes vyriešené, a preto táto jedinečná technická pamiatka je finančne aj prevádzkovo odkázaná iba na pomoc dobrovoľníkov, podporovateľov a sponzorov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať