Na Zelený štvrtok majú karty zelenú

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: SITA / AP

BRATISLAVA 31. marca (WBN/PR) – Veľká Noc je dôležitým sviatkom pre Slovákov podobne ako Vianoce. Hoci nemíňame toľko na darčeky, v potravinách sme ochotní nechať o tretinu viac peňazí ako zvyčajne. Zistili sme, že najviac za potraviny míňame na Zelený štvrtok.

Podľa údajov VÚB banky za posledné tri roky, Slováci pred Veľkou Nocou minú až o tretinu viac na potraviny ako v bežný deň v roku. „Výška nákupu rastie priebežne počas celého predveľkonočného týždňa, najviac však na Zelený štvrtok„, uvádza Andrea Šipošová, riaditeľka odboru platobných kariet vo VÚB. Kým priemerná platba kartou v potravinách je okolo 20 eur, práve vo štvrtok sa táto suma blíži k tridsiatke. Zelený štvrtok tak tromfne aj platby v potravinách pred Vianocami, ktoré dosahovali len 23 eur.

Najviac transakcií sa robí tiež na Zelený štvrtok pred Veľkou nocou. V porovnaní s bežným štvrtkom v roku to je o polovicu viac (takmer 90 000 oproti 60 000) transakcií a v dvojnásobnom objeme (2 173 074 eur oproti 1 000 956 eur). Na Zelený štvrtok sa počas sledovaného obdobia vykoná 17% transakcií zo všetkých sledovaných dní, čo je 25% objemu.

Platobné rekordy

Kým niektorí ľudia platia kartou takmer všade, iní ju vytiahnu až vtedy, keď ide o veľkú sumu. Rekordérom v počte transakcií v predveľkonočnom období bol vlani klient, ktorý počas desiatich dní pred sviatkami platil kartou až 78 krát, hoci celkovo zaplatil len 238 eur. Naopak, rebríček najvyšších platieb v rovnakom čase vedie muž s 8 transakciami za potraviny v celkovej hodnote 2 952 eur.

Najvyššiu jednorazovú platbu 1 119,5 eur zaplatil debetnou kartou v tomto období klient vo zvolenskom obchode METRO. Vyšší bol len nákup kreditkou v hodnote takmer 1 500 eur, ktorý klient zaplatil vo Veľkej Británii.

Nákupná turistika najmä do Čiech a do Poľska

Vzhľadom na ceny potravín u našich susedov a blízkosť hraníc, býva v tomto období častým javom aj nákupná turistika. Počet transakcií našimi kartami vzrástol v zahraničí za posledné tri roky o takmer o 20%.

Najčastejšie sme nakupovali vlani v Česku, kde počet transakcií pred Veľkou nocou dosiahol skoro 5 000 a výška nákupu bola približne 20 eur.

Na druhej strane v Poľsku sme kartami platili menej (iba 662 krát), zato priemerná suma nákupu bola dvojnásobná (skoro 40 eur) oproti nákupom v Česku.

Paradoxná situácia nastala s nákupmi u našich južných susedov v Maďarsku, ktoré už tradične patrí k obľúbeným nákupným destináciám. Počet nakupujúcich tam síce rástol, ale suma za jeden nákup výrazne klesla. Kým ešte v roku 2012 sme tam pred Veľkou nocou nechali za potraviny viac ako 32 eur, vlani to už bolo len 22 eur, teda menej ako doma.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie VÚB Všeobecná úverová banka