Najnovšia výstava Múzea dopravy v Bratislave sa zaoberá storočnicou lodiarstva

loď, výroba
Foto: ilustračné, Getty Images

BRATISLAVA 27. novembra (WebNoviny.sk) – Stavba lodí patrí medzi najstaršie konštrukčné činnosti ako vo svetových dejinách tak i v dejinách Slovenska. A práve týmto fenoménom sa zaoberá najnovšia výstava Slovenského technického múzea (STM) – Múzea dopravy Bratislava.

Expozíciu 100 rokov lodiarstva v Československu s podtitulom Storočnica stavby lodí na Slovensku verejnosti sprístupnia od stredy 28. novembra. V sídle múzea na Šancovej 1/A sa bude dať vidieť každý deň okrem pondelka od 10:00 do 17:00 až do 31. augusta budúceho roka. Agentúru SITA o tom informoval riaditeľ Múzea dopravy Ernest Huska.

História stavby lodí

Výstava „100 rokov lodiarstva v Československu“ vznikla pri príležitosti osláv okrúhleho 100. výročia vzniku Československa. Približuje históriu stavby lodí na území Slovenska od vzniku prvej Československej republiky (ČSR) v roku 1918 až po rok 2018. Jej návštevníci sa oboznámia s históriou a výsledkami viac ako storočnej stavby lodí na Slovensku a v širšom historickom kontexte i v bývalom Československu.

Spoznajú dobové technické úspechy a lodiarske rekordy. Tieto a ďalšie fakty sprostredkuje množstvo originálnej technickej dokumentácie, obrázkov a fotografií a tiež vyše 20 vystavených modelov lodí, ktoré sú v skutočnosti desiatky až viac ako 100 metrov dlhé. Výstava sa v neposlednom rade venuje i výučbe špecialistov pre stavbu lodí a plavbu na stredných a vysokých školách.

V období vzniku prvej republiky začína vznikať aj jej lodiarstvo, plavba a stavba lodí. Na základe článku 339 Versaillskej mierovej zmluvy mala prejsť časť dunajského lodného parku Rakúsko-Uhorska do vlastníctva ČSR.

Nakoniec si Československý dopravný úrad (ČSDÚ) prenajal za úhradu od rakúskej Este Donau-Dampfschiffahrts-GesellSchaft (DDSG) päť parných remorkérov a 44 nákladných člnov, väčšinou aj s posádkami, priblížilo začiatky moderného lodiarstva na Slovensku STM – Múzeum dopravy v tlačovej správe k výstave.

Korene v Komárne

Ako ďalej pripomína múzeum, moderná priemyselná stavba lodí má na Slovensku korene v Komárne, kde vznikla roku 1898 ešte v rámci Uhorska lodenica na stavbu lodí. Tak ako plavba aj lodenica sa v roku 1919 stala súčasťou priemyslu ČSR.

Počas prvej republiky fungovala v rámci Škodových závodov. Postavila rad lodí pre domáci a aj zahraničný trh, z ktorých sa dodnes zachoval už ako múzejný exponát NKP Remorkér Šturec. Lode sa z Komárna dodávali napríklad pre Čínu, Anglicko či Južnú Afriku.

Najväčší rozmach stavby plavidiel nastal v lodenici po druhej svetovej vojne, keď postavili aj nový závod a lodenica sa premenovala na Slovenské lodenice. V tomto období sa postavilo najväčšie množstvo plavidiel v našich moderných dejinách.

Najviac osobných aj nákladných lodí sa dodalo pre nášho vtedajšieho spojenca ZSSR (Zväz sovietskych socialistických republík, Sovietsky zväz). Pritom v 70. rokov sa postavila séria najväčších osobných kabínových riečno-jazerných lodí na svete OL 400. Ku koncu 20. storočia sa v Komárne stavali aj námorné lode.

Opravárenská lodenica v Zimnom prístave

Výstava ďalej pripomenie, že oprava a stavba lodí bola aj v Bratislave, kde na to slúžila opravárenská lodenica v Zimnom prístave. Tá fungovala v Južnom bazéne spolu z lodným výťahom vybudovaným v 40. rokoch minulého storočia. Po druhej svetovej vojne sa jej činnosť zamerala na prestavbu nákladných člnov na motorové nákladné lode.

Od konca 70. rokov vo Vlčom hrdle vznikla nová opravárenská lodenica Československej plavby Dunajskej – ČSPD (dnes Slovenská plavba a prístavy – SPaP), ktorá funguje dodnes ako opravárenská a tiež na stavbu lodí. Spomínané lodenice sa podieľali na stavbe posledného bratislavského propeleru Kamzík na prelome 70. a 80. rokov 20. storočia.

STM – Múzeum dopravy Bratislava sa nachádza v priestoroch koľajiska prvej bratislavskej stanice parostrojnej železnice z 19. storočia a priľahlých skladov na začiatku Šancovej ulice pod hlavnou stanicou. Okrem dočasných výstav ponúka stálu výstavu vozidiel od prvých dopravných prostriedkov s motorom i bez neho, cez bicykle, osobné a nákladné automobily medzivojnového obdobia až po vozidlá zo 60. a 70. rokov 20. storočia.

Samostatnú časť venuje železnici a napríklad na koľajisku možno vidieť rôzne rušne, od parných až po elektrické. Viac o múzeu možno nájsť na http://www.muzeumdopravy.com.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom