Ak zamietne Érsekovo ministerstvo návrhy zliav na mýte, autodopravcovia hrozia ďalším štrajkom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
štrajk autodopravcov
Pohľad na nákladné autá a kamióny blokujúce dopravu na ceste zo Žiliny v smere do Martina na Košickej ulici v rámci pokračujúceho štrajku zástupcov Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) proti daňovému zaťaženiu. Žilina, 10. január 2020. Foto: SITA/Milo Fabian

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) žiada Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), aby do pondelka 27. januára do 16:00 odpovedalo na jej návrhy zliav na mýte. Zároveň by malo spracovať predložený návrh dane z motorových vozidiel (cestnej dane) doručený na Ministerstvo financií SR minulý týždeň.

S ČESMAD-om nebudú spolupracovať

„V prípade záporného vyjadrenia Ministerstva dopravy a výstavby SR k navrhovaným zľavám na mýte vstúpi Únia autodopravcov Slovenska do protestov, tvrdého zhromaždenia a štrajku,“ uviedol UNAS v tlačovej správe na základe rozhodnutia svojho mimoriadneho valného zhromaždenia v nedeľu vo Zvolene.

UNAS sa zároveň jednohlasne uzniesol na rozviazaní akejkoľvek spolupráce so Združením cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia. „Únia sa dištancuje od akýchkoľvek vyhlásení a podpisov zmlúv s Ministerstvom financií a Ministerstvom dopravy a výstavby SR, ktoré odsúhlasil a podpísal ČESMAD Slovakia,“ uviedol UNAS s tým, že odteraz koná samostatne.

UNAS minulý týždeň vo štvrtok predložil ministerstvu dopravy a výstavby návrh na radikálne zvýšenie zliav z mýta a ministerstvu financií návrh na zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel. UNAS očakával, že obe ministerstvá sa vyjadria v piatok do 18:00, už skôr pripustil, že ak jeho požiadavky nebudú splnené, môžu obnoviť nedávny štrajk, ktorý trval sedem dní do 13. januára.

Návrhy ministerstiev odmietli

Táto organizácia autodopravcov, na rozdiel od ČESMAD-u Slovakia, predtým odmietla návrhy oboch rezortov na zľavy z platieb mýta, ako aj na pokles sadzieb dane z motorových vozidiel.

„Nikoho nevydierame, chceme len to, čo nám patrí. Pán premiér jasne povedal na tlačovej konferencii, že máme byť konkurencieschopní voči V4,“ uviedol podpredseda UNAS Stanislav Skala. Tvrdí, že obom ministerstvám predložili návrhy, ktoré sú na úrovni krajín V4.

„Chceme, aby sa čím skôr vyhlásil nový konkurz na mýtny systém, ale právnici musia posúdiť všetky dodatky k zmluve (o prevádzke mýtneho systému). Potom sa rozhodne, či táto zmluva je v súlade so zákonom a dá sa zrušiť alebo nie,“ dodal Skala.

UNAS žiada výrazné zvýšenie zliav z mýta pre vozidlá s hmotnosťou do a nad 12 ton v rozsahu 18 % až 26 %, resp. 27 % v závislosti od najazdenia počtu kilometrov (nad 5-tisíc, 10-tisíc, 20-tisíc, 30-tisíc, 50-tisíc a 60-tisíc kilometrov). V súčasnosti sú zľavy od 3 % do 11 %, resp. 12 %.

Nižšie dane podľa emisnej triedy vozidla

Organizácia tiež napríklad chce zníženie ročnej sadzby dane z motorových vozidiel o 50 % pre hybridné motorové vozidlá, pre motorové vozidlá s pohonom na stlačený alebo skvapalnený zemný plyn, či na vodíkový pohon. Taký istý pokles dane žiada aj pre návesy a prívesy s platným osvedčením o kontrole technického stavu.

Pre úžitkové vozidlá a autobusy by chcela nižšiu sadzbu tejto dane o 50 %, 40 %, resp. 30 % podľa emisnej triedy vozidla. Pre hybridné vozidlá, alebo s pohonom na zemný plyn a vodík by mal byť pokles sadzieb o polovicu.

Podľa ministerstva financií však návrh UNAS predstavuje úplne nový pohľad na daň z motorových vozidiel, preto sa k nemu zatiaľ nevie oficiálne vyjadriť.

„Vzhľadom na skutočnosť, že ide o zmenu systému výpočtu tejto dane a diametrálne odlišné nazeranie na túto problematiku, potrebuje rezort financií čas, aby ponuku podrobne analyzoval a kvantifikoval jej dopady na rozpočet,“ uviedla v piatok hovorkyňa rezortu financií Alexandra Gogová. Oficiálne sa tak podľa nej ministerstvo k návrhu vyjadrí až po prepočítaní jeho rozpočtových vplyvov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať