Andrej Kiska súhlasil s novelou zákona o dráhach

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto: pixabay.com.

Samosprávne kraje, obce alebo združenia obcí budú môcť využiť neprevádzkované železničné trate na dočasné vybudovanie miestnej komunikácie pre chodcov, chodníka alebo komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu.

Samosprávne kraje, obce alebo združenia obcí budú môcť využiť neprevádzkované železničné trate na dočasné vybudovanie miestnej komunikácie pre chodcov, chodníka alebo komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu.

Mali by sa tak obmedziť prípady ohrozenia bezpečnosti chodcov a cyklistov používajúcich cesty, ktorých väčšina nemá bezpečný priestor po okrajoch. Umožňuje to novela zákona o dráhach, ktorú podpísal prezident SR Andrej Kiska, účinnosť nadobudne 1. novembra 2018. Novelu predložili poslanci za Most-Híd.

Časť dráhy, ktorú sa nepodarí predať ani prenajať, bude možné využívať aj na prevádzkovanie koľajovej nemotorovej dopravy, napríklad cyklodreziny. V posledných rokoch sa zvýšil záujem o takýto druh dopravy, pričom jej prevádzkovanie nevyžaduje náročné technické úpravy dráhy. Zároveň sa umožní ponechanie a zakonzervovanie existujúcich tratí, stavieb a zariadení prislúchajúcich k danej trati.

Prezident SR Andrej Kiska. Foto. SITA/Viktor Zamborský.
Dráhu bude možné obnoviť

V prípade potreby bude naďalej zachovaná možnosť obnovenia dráhy v pôvodnom telese a na pôvodnej trase. Spod správneho poriadku bude vyňaté udeľovanie predchádzajúcich súhlasov ministerstva dopravy na uzavretie zmluvy o využití dráhy na účely dočasného vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu, ako aj na jej predĺženie.

Viaceré trate sa dlhodobo nevyužívajú

Železničná sieť obsahuje niekoľko tratí, ktoré sú dlhodobo nevyužívané a nepremáva na nich žiaden vlak, prípadne je na nich vedený vlak len príležitostne. Udržiavanie takýchto tratí je nehospodárne, na čo poukázal aj dokument Revízia výdavkov v doprave, schválený vládou SR 5. októbra 2016. Samotné rušenie tratí je podľa predkladateľov nezvrátiteľný krok a prípadné ich nové vybudovanie z dôvodov zmeny mobility, rozvoja priemyslu a zamestnanosti, či iných hospodársko-spoločenských faktorov by si vyžadovalo podstatne vyššie náklady než navrátenie do prevádzkyschopného stavu.

Zároveň vzniká čoraz častejšia spoločenská potreba a požiadavka na využitie takýchto neprevádzkovaných tratí na iný účel než je vlaková doprava. Aktuálne znenie zákona neumožňuje po vyčerpaní možností prenájmu alebo predaja iný postup, než úplné zrušenie trate vrátane odstránenia všetkých jej súčastí podľa stavebných predpisov, čo generuje ďalšie náklady a výdavky.

Cyklodoprava
Ilustračné foto: pixabay.com.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať