Arriva odmieta spochybnenie svojej ponuky na autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji. Je reálna a udržateľná

Arriva odmieta spochybňovanie svojej ponuky na autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji. Foto: Arriva


Dopravná skupina Arriva si stojí za svojou najnižšou cenovou ponukou vo verejnej súťaži na prevádzku prímestskej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji.

Tvrdí, že je zodpovedná, reálna, v súlade so súťažnými podmienkami. Zároveň je udržateľná na celých desať rokov, počas ktorých má regionálna autobusová doprava vo verejnom záujme v okolí hlavného mesta ďalej fungovať.

Vojna konkurentov

Najväčší prevádzkovateľ verejnej autobusovej dopravy na Slovensku s centrálou v Nitre chce rozšíriť svoje aktivity aj do bratislavského regiónu. V ponúknutej cene služby podľa vlastných slov reflektoval konkrétne požiadavky Bratislavského samosprávneho kraja v tendri.

Najlacnejšiu ponuku spoločnosti Arriva Mobility Solutions, člena skupiny Arriva na Slovensku, v uplynulých dňoch spochybnilo konzorcium Bratislava v zložení Slovak Lines a TD Transport SK.

Uchádzač na čele s dlhoročným tradičným autobusovým dopravcom v Bratislavskom kraji predložil druhú ponuku v poradí. Pre výhrady s vyhodnotením ponúk podal námietku na Úrad pre verejné obstarávanie. Ten má v spore konkurentov rozhodnúť.

Dôvody podania námietky

Generálny riaditeľ Slovak Lines Pavol Labant pre portál NašaDoprava.sk ešte 7. mája zdôvodnil podanie námietky proti vyhodnoteniu ponúk obavami, že najnižšia cena nezodpovedá súťažným podmienkam. „Môže znamenať ich nedodržanie, ohrozí poskytované služby a zvýšenie kvality a bezpečnosti cestovania,“ uviedol.

To sa podľa šéfa Slovak Lines môže podpísať pod výrazné zníženie mzdových a sociálnych podmienok zhruba päťsto vodičov a technického personálu.

„Pri stanovení našej ceny sme boli viazaní uzavretou kolektívnou zmluvou a vychádzali sme zo znalostí získaných počas prevádzkovania prímestskej dopravy v Bratislavskom kraji za posledných pätnásť rokov,“ dodal Labant s tým, že spolu so 620 zamestnancami si za svojou ponukou stoja.

Aktuálna zmluva medzi Bratislavským krajom a Slovak Lines o prevádzke prímestskej autobusovej dopravy platí do 14. novembra 2021.

Domáce a zahraničné skúsenosti

Riaditeľka pre obchod a komunikáciu spoločností Arriva na Slovensku Petra Helecz pre portál NašaDoprava.sk uviedla, že pri nacenení služby v súťaži pre Bratislavský kraj vychádzali zo svojich dlhoročných skúseností s prevádzkou prímestskej autobusovej dopravy v štyroch krajoch.

Zároveň využili medzinárodné skúsenosti skupiny v zabezpečovaní rôznych druhov verejnej dopravy vo viacerých krajinách v Európe.

„Naša ponuka zohľadňuje všetky kvalitatívne požiadavky súťaže. Vrátane obnovy vozidlového parku a celkového skvalitnenia služby pre cestujúcu verejnosť, ako aj pre objednávateľa – Bratislavský samosprávny kraj a nepresiahla predpokladanú hodnotu zákazky,“ poznamenala Helecz.

Odhadovaná hodnota zákazky na zabezpečenie autobusovej dopravy v bratislavskom regióne na ďalších desať rokov bola takmer 390 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Skupina so Slovak Lines predložila ponuku v objeme 354 miliónov eur bez DPH.

Arriva potvrdila, že ponúkla cenu ešte o 20 miliónov eur nižšiu na celé obdobie služby, teda o dva milióny eur menej ročne ako konkurent na druhom mieste. Česká spoločnosť Autobusy Karlovy Vary ako tretia v poradí svoju ponuku nekonkretizovala.

Na Slovensku skoro pätnásť rokov

Spoločnosti skupiny Arriva na Slovensku v súčasnosti zabezpečujú verejnú autobusovú dopravu v Nitrianskom, Trnavskom, Žilinskom a Košickom kraji a tiež v 17 mestách. Arriva má skúsenosti s poskytovaním služieb verejnej dopravy cestujúcim vo viacerých hlavných mestách európskych štátov, napríklad v Budapešti, Prahe, Kodani, Londýne a v ich okolí.

„Pre obyvateľov Bratislavského samosprávneho kraja sme pripravení poskytovať spoľahlivú a pohodlnú verejnú autobusovú dopravu a ešte niečo navyše,“ hovorí Helecz. Arriva zabezpečuje viac ako tri roky v Nitre a vyše dvoch rokov v Žiline služby bikesharingu. Sesterské spoločnosti v Európe prevádzkujú aj koľajovú a lodnú osobnú prepravu.

Skupina vstúpila na slovenský dopravný trh pred takmer pätnástimi rokmi. Jej snahou je naďalej na Slovensku rásť. „Okrem autobusovej dopravy chceme byť aktívni aj v procese liberalizácie železničnej dopravy na Slovensku. Máme na to medzinárodné know-how, dlhoročných odborníkov, dostatočné finančné zázemie pripravené investovať do rozvoja verejnej osobnej dopravy na celom území Slovenska,“ dodala Helecz.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Pavol LabantPetra Helecz
Firmy a inštitúcie ArrivaArriva Mobility SolutionsAutobusy Karlovy VarySlovak LinesTD Transport SKÚrad pre verejné obstarávanie