Autobusoví dopravcovia sa obávajú, že sa im finančná pomoc opäť neujde. Sú pripravení vyjednávať

autobusy
Združenie poukazuje hlavne na to, že pre segment medzinárodnej osobnej pravidelnej a nepravidelnej dopravy alebo aj pre činnosť cestovných kancelárií nemá tzv. COVID automat praktický význam. Foto: ilustračné, SITA/Milo Fabian
  • aktualizované 25. januára, 14:02

Zväz autobusovej dopravy (ZAD) sa obáva, že sa neujde pomoc väčším dopravcom, ktorí majú viac ako 250 zamestnancov. Prvá pomoc autobusovým dopravcom v nepravidelnej doprave, organizovaná ministerstvom hospodárstva, sa totiž týkala len menších dopravcov do 250 zamestnancov.

Ako však pripomenul prezident zväzu Peter Sádovský, nedotovanú dopravu, a to medzinárodnú aj tuzemskú, linkovú aj občasnú zájazdovú, vykonávajú aj spomínaní veľkí dopravcovia.

Krížové dotovanie únia zakazuje

Podľa ZAD v prvej vlne korona pomoci sa špeciálna účelová pomoc pre autobusových dopravcov ušla len dopravcom do 250 zamestnancov.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Väčšie podniky, ktoré vzhľadom na svoju veľkosť trpia aj rádovo väčšími finančnými problémami, špeciálnu pomoc nedostali. Financovanie od samospráv z dotovanej dopravy na účely krytia výpadkov komerčnej dopravy použiť nemôžu, keďže krížové dotovanie komerčnej a nekomerčnej dopravy Európska únia zakazuje.

Nakoľko sa pripravuje druhá pomoc pre autobusových dopravcov a veľkí dopravcovia k rokovaniam oslovení neboli, dopravcovia združení vo zväze sa obávajú, že sa im korona pomoc znovu neujde.

Alikvótne rozdelená pomoc

„Je v záujme celého odvetvia autobusovej dopravy a všetkých ich zákazníkov, aby sa rokovania o korona pomoci viedli so všetkými relevantnými združeniami, pomoc bola rozdelená alikvótne, a nastavená tak, aby pokryla malých aj veľkých dopravcov, so starším aj novším vozovým parkom,“ dodal Peter Sádovský.

Česmad a ZAD pripravili návrh pre kompenzácie v autobusovej doprave, ktorý vychádza z českého a nemeckého modelu. Podľa ZAD pokrýva dopravcov so starším aj novším vozovým parkom. Dopravcovia s novším vozovým parkom majú spravidla veľké záväzky voči bankám alebo leasingovým spoločnostiam.

Ako dodal Sádovský, relevantné združenia dopravcov v cestnej doprave sú pripravené rokovať o pomoci s rezortom hospodárstva, alebo s ministerstvom dopravy, pokiaľ bude ono určené ako ministerstvo kompetentné viesť rokovania.

Univerzálny odškodňovací zákon

Rezort hospodárstva viackrát navrhoval prijatie univerzálneho odškodňovacieho zákona, ktorý by komplexne riešil odškodňovanie firiem a bol by využiteľný aj v prípade segmentu autobusových dopravcov. Tento návrh však nenašiel podporu v koalícii. Uviedla to pre agentúru SITA Katarína Matejková, hovorkyňa rezortu hospodárstva s tým, že majú obmedzené možnosti.

Jediný dostupný zákonný rámec, ktorý umožňuje relatívne flexibilne kompenzovať škody spôsobené pandémiou, je zákon o podpore malého a stredného podnikania, ktorý však nepokrýva podniky nad 250 zamestnancov.

„Napriek tomu sa ministerstvo hospodárstva snažilo do prípravy výzvy pre kompenzáciu 2. vlny zohľadniť čo najviac z návrhov aj ČESMAD a ZAD. Nový mechanizmus bude odstupňovaný podľa EURO emisných noriem. Nová výzva by mala byť veľkorysejšia pre žiadateľov s novšími autobusmi, no zároveň spravodlivo pokrývať aj tých so staršími. Vyhlásenie výzvy predpokladáme už v najbližšom čase,“ dodala Katarína Matejková.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Peter Sádovský
Firmy a inštitúcie ZAD Zväz autobusovej dopravy