Blokovanie dopravy je podľa analytika nešťastný spôsob nátlaku, ale požiadavky štrajkujúcich sú oprávnené

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
štrajk kamionistov
Kamióny blokujúce diaľničný hraničný priechod na hraničnom priechode v Šahách pre nákladnú dopravu počas protestu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) formou blokovania cestných hraničných priechodov a hlavných cestných ťahov na Slovensku. Pre osobné autá je priechod plne prejazdný. UNAS žiada výrazné zvýšenie zliav z mýta pre vozidlá s hmotnosťou do a nad 12 ton v rozsahu 18 % až 26 %, resp. 27 % v závislosti od najazdenia počtu kilometrov. Bratislava, 28. január 2020. Foto: SITA/KR PZ Nitra
  • aktualizované 28. januára, 16:11

Blokovanie dopravy je nešťastný spôsob nátlaku, lebo postihuje nezainteresovaných účastníkov cestnej premávky. Myslí si to dopravný analytik Jozef Drahovský v súvislosti s obnovením protestu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) formou blokovania viacerých hraničných priechodov. „Iná vec by bola, keby blokovali vládne budovy,“ uviedol v utorok Drahovský pre agentúru SITA.

Deformácia trhu pre autodopravcov

Požiadavku autodopravcov na zníženie cestnej dane, respektíve dane z motorových vozidiel a jej naviazanie na emisnú triedu a nie na vek vozidla považuje dopravný expert strany Sloboda a Solidarita (SaS) za oprávnenú, keďže napráva deformáciu trhu pre slovenských autodopravcov.

„Požiadavku zvýšenia zliav na mýte nepovažujem z hľadiska nápravy deformácie trhu za opodstatnenú, nakoľko zasiahne všetkých autodopravcov, domácich aj zahraničných,“ upozornil Drahovský.

Existuje pritom podľa neho ďalšia deformácia trhu, ktorá vyhnala slovenských autodopravcov registrovať si nové vozidlá do zahraničia, a sú to vysoké poplatky za registráciu nového vozidla. „Lenže túto deformáciu trhu si zatiaľ UNAS nevšíma a nepožaduje nápravu,“ dodal Drahovský.

Využívajú predvolebný čas

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký v súvislosti s obnovením protestu autodopravcov informoval, že UNAS je vo svojom boji vytrvalý a zrejme sa bude snažiť využiť predvolebný čas na vybojovanie čo najlepších podmienok.

„Viac ako znižovanie daní by mohla pomôcť stabilizácia podnikateľského prostredia, zjednodušovanie legislatívy s dôslednou a spravodlivou kontrolou jej dodržiavania, predvídateľné, plánované a premyslené legislatívne zmeny a najmä vykonávanie zmien tak, aby bolo umožnené podnikateľom efektívne sa pripraviť na zmeny zákonov a z nich vyplývajúce záťaže,“ uviedol Cenký pre agentúru SITA.

Tiež je podľa neho potrebné adekvátne vyrovnávať podmienky podnikania v rámci Európskej únie, a to tak, aby naši podnikatelia neboli v EÚ druhou triedou.

Odmietli návrhy ministerstiev

UNAS trvá na znížení sadzieb dane z motorových vozidiel zhruba o 50 % a na výraznom zvýšení zliav pri platení mýta pre nákladné vozidlá na 18 až 26 percent (v súčasnosti od 3 do 11 %) v závislosti od počtu najazdených kilometrov.

Zástupcovia UNAS nedávno odmietli návrhy ministerstva financií na výrazné zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel, ako aj návrh ministerstva dopravy a výstavby na zvýšenie zliav na mýto. Naopak, tieto návrhy prijalo Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jozef DrahovskýRastislav Cenký
Firmy a inštitúcie SaS Sloboda a SolidaritaUNAS Únia autodopravcov Slovenska