Boeingy 737 Max ostávajú na zemi

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
|
Foto: SITA / AP

Stáť budú všetky 737 Max 8 v Číne, svoje lietadlá ponechajú v hangároch Ethiopian Airlines aj Cayman Airways. Naopak, FlyDubai tieto typy ponechá v prevádzke.

Po nedeľňajšej nehode Boeingu 737 Max v Etiópii niektoré letecké spoločnosti tieto stroje nebudú púšťať do vzduchu. Ethiopian Airlines, ktorej patrilo havarované lietadlo, sa rozhodla všetky lietadlá tohto typu nechať v hangároch, kým sa nevyšetrí príčina nešťastia.

Spoločnosti ostali ešte štyri boeingy tohto typu, až do odvolania však nevzlietnu. Ako informovala agentúra AP, Ethiopian Airlines objednala ešte ďalších 25 boeingov Max 8.

Rovnako sa zachovala aj spoločnosť Cayman Airways.

Ešte ďalej zašiel čínsky regulátor, keď nariadil leteckým spoločnostiam všetky boeingy 737 Max 8 stiahnuť z obehu.

Naopak, spoločnosť FlyDubai oznámila, že ponecháva v prevádzke všetkých 11 lietadiel z radu Max 8 aj dva Max 9.

Na svete je v prevádzke približne 350 boeingov typu Max. Výrobca má objednávky na ďalších 5000 kusov.

Ethiopia Plane Crash
Foto: SITA / AP

Kam sa bude uberať vyšetrovanie

Rozhodnutie odstaviť typ Max 8 je dôsledkom toho, že nedeľňajšia havária vykazuje veľmi podobné znaky ako nešťastie v októbri 2018. Lietadlo spoločnosti Lion Air malo pri štarte v Indonézii rovnaké problémy s rýchlosťou a po pár minútach havarovalo. Nešťastie si vyžiadalo 189 obetí.

Experti však upozorňujú, že je ešte príliš skoro na to, aby sa tieto dve havárie spájali. „Je ešte príliš skoro a viac bude známe, keď vyšetrovatelia nájdu a analyzujú čierne skrinky,“ povedal William Waldock, profesor leteckej bezpečnosti z Embry-Riddle Aeronautical University.

Pripúšťa však, že rovnaká havária toho istého typu lietadla je podozrivá. „Vyšetrovatelia veľmi neveria na náhody,“ skonštatoval Waldock. Podľa neho sa vyšetrovatelia určite zamerajú na automatické riadenie.

Bývalý vyšetrovateľ amerického Národného úradu pre leteckú bezpečnosť (NTSB) Alan Diehl súhlasí. Aj on však upozorňuje, že príčin pádu lietadla mohlo byť mnoho. Môže ísť aj o problémy s motorom, chybu pilota, zaťaženie či rozmiestnenie nákladu, sabotáž, alebo aj zrážka s vtákmi.

Indonesia Lion Air Crash
Motor havarovaného lietadla boeing 737 Max 8 spoločnosti Lion Air | Foto: SITA/AP

Čo sa stalo s lietadlom Lion Air

Boeing 737 Max 8 spoločnosti Lion Air havaroval krátko po štarte 29. októbra 2018. Indonézski vyšetrovatelia zatiaľ neprišli k záveru, čo spôsobilo pád.

Preverujú však možnosť, že na príčine bola porucha senzorov. Ak nesprávne indikovali, že lietadlo môže stratiť vztlak, automatický systém mohol namieriť nos lietadla dolu v snahe získať rýchlosť.

Boeing toto správanie lietadla pripustil, pričom pripomenul aerolinkám, že správny postup v takomto prípade je vypnúť tento automatický systém.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie Ethiopian AirlinesFlydubaiLion Air