Bratislavská MHD posúva linku 901 do Hainburgu súkromnému prepravcovi, doplatia na to cestujúci

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Dopravný podnik Bratislava už nebude prevádzkovať linku 901
Dopravný podnik Bratislava už nebude prevádzkovať linku 901 Foto: iMHD.sk
  • aktualizované 29. októbra 9:00

Stovky Slovákov žijúcich v rakúskych pohraničných obciach čaká koncom roka nemilá zmena. Dopravný podnik Bratislava (DPB) prenecháva linku 901, ktorá premáva z Bratislavy spod mosta SNP cez obec Wolfsthal do mestečka Hainburg an der Donau, súkromnej autobusovej spoločnosti spoločnosť Slovak Lines. Túto informáciu pre portál Nasadoprava.sk potvrdili bratislavský magistrát aj Dopravný podnik Bratislava.

Obecný radca – poslanec mesta v Hainburgu Rastislav Pavlík povedal, že túto linku využívajú denne stovky Slovákov, ktorí bývajú nielen v tomto mestečku a Kitsee, ale aj v obciach Bad Deutsch Altenburg, Petronell-Carnuntum a na území Marchfeldu (Moravského poľa).

Autobusom 901 každodenne cestujú ľudia za prácou a do škôl v Bratislave. Počas víkendov navyše linku hojne využívajú aj Bratislavčania, ktorí si prídu do Rakúska nakúpiť, alebo sa vyberú na výlet.

Linka má riadne povolenie rakúskych úradov a veľmi intenzívne ju podporujú starosta Wolfstahlu Gerhard Schödinger, starosta Hainburgu Helmut Schmid aj starostovia ostatných okolitých obcí.

Unikát Schengenského priestoru

Pavlík prirovnal zrušenie tejto linky k pretrhnutiu pupočnej šnúry medzi Bratislavou a rakúskym pohraničím. Zároveň sa obáva, že zmenou prevádzkovateľa cestovný lístok zdražie. „Niekoľko stoviek ľudí príde o cenovo dostupné denné cestovanie za prácou a štúdiom do Bratislavy,“ obáva sa poslanec.

Linka 901 z Bratislavy do Hainburgu
iMHD.sk

V súčasnosti stojí obojsmerný lístok 3 eurá. Deti, študenti a dôchodcovia cestujú za polovicu. Podľa neoficiálnych informácií, ktoré sa podarili Pavlíkovi získať, plánuje Slovak Lines zvýšiť cenu lístkov na dvojnásobok.

Pavlík navyše zdôraznil, že ak linka vypadne zo systému MHD, stratia cestujúci prepojenie napríklad na systém električeniek.

Na margo zvyšovania cien cestovného spoločnosť Slovak Lines, ktorého väčšinovým vlastníkom je developerská spoločnosť HB Reavis, informovala, že linka bude prevádzkovaná v komerčnom režime.

„Nebude teda finančne dotovaná žiadnym partnerom zo štátnej či verejnej správy. Výška cestovného bude odzrkadľovať reálne náklady na prevádzku linky. Pre pravidelných cestujúcich už teraz pripravujeme zvýhodnené ponuky, a to vo forme týždenných a mesačných lístkov, ktoré pribudnú neskôr,“ reagovala hovorkyňa súkromného dopravcu Eva Vozárová.

Hovorkyňa tiež dodala, že spoločnosť sa oboznámila s dátami, ako cestujúci spojenie využívali v minulosti, čo im pomohlo zohľadniť ich potreby pri príprave cestovného poriadku.

 „Spoločnosť Slovak Lines podniká kroky, aby zostalo autobusové spojenie medzi Bratislavou a Hainburgom zachované. Túto autobusovú linku vnímame ako prirodzené doplnenie našej ponuky autobusových spojení Slovenska s Rakúskom,“ doplnila Vozárová s tým, že o prevzatie linky ich požiadal samotné vedenie mesta.

Dopravca už požiadal o licenciu na túto linku a momentálne čaká na jej schválenie.

Podľa neoficiálnych informácií bude zmena organizácie dopravy výrazná, chodiť má len 11 spojov za deň namiesto súčasných 16-tich a zároveň nemá byť k dispozícii žiadna študentská zľava. Štvorčlennú rodinu by tak denné dochádzanie do Bratislavy vyšlo mesačne na 500 – 600 eur.

Spoj je podľa DPB dlhodobo stratový

Hainburgský poslanec sa domnieva, že za zrušením mestskej linky je ekonomická nerentabilnosť. DPB ani bratislavský magistrát však podľa neho nezohľadnili jej celospoločenský význam.

Argumentuje sa starými číslami, linka v poslednej dobe zaznamenávame nárast záujmu. Okrem toho dopravný podnik doplnil aktuálne zástavky vo Wolfsthali a Hainburugu, a v čase sviatkov a víkendov chodia naraz dva plné autobusy,“ konštatuje Pavlík.

DPB už nebude prevádzkovať linku 901
iMHD.sk Foto: iMHD.sk

Táto linka je podľa Pavlíka z pohľadu Bratislavčanov veľmi dôležitá a v konečnom dôsledku aj posilňuje vzťahy medzi krajinami.

Zároveň predstavuje vzájomnú prepojenosť medzi hlavným mestom a rakúskymi obcami a je unikátnym fenoménom Schengenského bezhraničného priestoru.

Za zachovanie tejto linky bojujú zástupcovia samospráv každého pol roka, podľa Pavlíka je to nesmierne nestabilná situácia.

Magistrát s Dopravným podnikom rozhodli

Bratislavský magistrát uviedol, že medzinárodná linka 901 bola predmetom viacerých diskusií s DPB, spoločnosťou Slovak Lines aj so starostami rakúskych obcí. Výsledkom rokovaní je podľa nich zánik pôvodnej linky 901.

„Záverom týchto diskusií je, že prevádzkovanie linky č. 901 má prevziať spoločnosť Slovak Lines, pravdepodobne na prelome rokov 2019-2020. Linka do Hainburgu bude teda zachovaná. Zabezpečí ju iný dopravca,“ uviedol hovorca magistrátu Peter Bubla.

Mesto Hainburg an der Donau
Wikipédia

Hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová informovala, že DPB na základe týchto dohôd odovzdá licenciu na prevádzku linky spoločnosti Slovak Lines.

„Linka 901 je dlhodobo nerentabilná a prevádzkovanie takejto medzinárodnej linky podlieha úplne iným pravidlám ako prevádzkovanie bežných liniek MHD na území Bratislavy,“ vysvetlila Volfová.

Zároveň dodala, že prioritou dopravného podniku je zabezpečiť služby verejnej hromadnej dopravy na území mesta Bratislava. DPB prevádzkuje podobnú linku č. 801 aj do maďarskej Rajky, ktorú tiež hojne obsadili prisťahovalci z Bratislavy a okolia. Aj o jej osude v súčasnosti prebiehajú podľa DPB rokovania.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Adriana VolfováPeter BublaRastislav Pavlík
Firmy a inštitúcie DPB Dopravný podnik BratislavaMagistrát hl. m. SR BratislavaSlovak Lines