Cestujúci v Bratislavskom kraji sú s Arrivou nespokojní, rozsiahle výpadky zasiahli až 50 liniek

DOPRAVA: Nový autobusový prepravca ARRIVA v BSK
Foto: SITA/Branislav Bibel
  • aktualizované 15. novembra, 13:46

Prvý deň prímestskej autobusovej dopravy s novým dopravcom v Bratislavskom samosprávnom kraji sprevádzajú výrazné obmedzenia na väčšine liniek pre výpadky mnohých spojení z dôvodu nedostatku vodičov. Výpadky liniek avizoval dopravca už počas víkendu.

Svoju nespokojnosť dali aktívne najavo cestujúci, ktorí za túto situáciu na sociálnej sieti kritizovali nielen spoločnosť Arriva, ale aj vedenie kraja.

Na regionálnych cestách nahradila Arriva v pondelok dlhoročného dopravcu Slovak Lines, ktorá za krátky čas od podpisu zmluvy s krajom nestihla zabezpečiť prevádzku všetkých spojov podľa platných cestovných poriadkov.

Problémy s čipovými kartami

Ako nový dopravca avizoval, dočasné obmedzenia sú približne na 50-tich linkách, pričom v bratislavskom regióne podľa cestovných poriadkov prevádzkuje 62 liniek.

Podľa Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) najmenšie výpadky v pondelok zaznamenali v regióne Malaciek a Šamorína. „Ako bolo avizované v nedeľu, výpadky spojov boli najviac citeľné v okresoch Senec a Pezinok,“ uviedol kraj s tým, že predbežné odhady hovoria o výpadku približne štvrtiny spojov.

„Niektorí cestujúci avizovali problémy s čipovými kartami. Bratislavská integrovaná doprava (BID) tento problém rieši s technikmi,“ dodala samospráva.

Zaúčajú nových vodičov

Doprava by sa podľa spoločnosti mala vrátiť do „normálu“, keď budú regionálne autobusové linky obsadené vodičmi.

Neuviedla, kedy by to mohlo byť realitou. Spoje sa snažila prispôsobiť tak, aby výpadky čo najmenej postihli dôležité spoje. Cieľom dopravcu je zabezpečiť v čo najkratšom čase dopravnú obslužnosť všetkých liniek podľa cestovných poriadkov v súlade s uzatvorenou zmluvou na zabezpečenie verejnej dopravy v Bratislavskom kraji.

„Posledných päť týždňov oproti štandardným šiestim mesiacom zabezpečujeme priestory pre novú prevádzku, vozidlový park so všetkými technickými parametrami, nocovne pre vodičov a v neposlednom rade prijímame a zaškoľujeme nových kolegov,“ informovala Arriva cestujúcich na sociálnej sieti.

Droba požiadal o bezodkladné stretnutie

Samosprávny kraj upozornil cestujúcich, že zmeny cestovných poriadkov aj liniek k 15. novembru boli dlhodobo plánované. „To, že niektorý spoj nešiel, neznamená automaticky, že vypadol. Môže to znamenať, že linka bola skrátená, zmenená alebo nahradená inou,“ vysvetlila samospráva.

Cestovný poriadok regionálnej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji na pondelok a na utorok 16. novembra je zverejnený na webovej stránke spoločnosti Arriva. „V stredu 17. novembra by mali autobusy jazdiť bez obmedzení,“ poznamenal kraj.

Predseda BSK Juraj Droba požiadal o bezodkladné stretnutie zástupcov spoločnosti Arriva, ktoré sa uskutoční v pondelok popoludní.

„Naši kolegovia z BID situáciu v teréne podrobne analyzujú, a to, čo je v ich silách, veľmi promptne riešia. Aj napriek tomu, že BSK nie je prevádzkovateľom, ale objednávateľom, náš tím robí maximum pre to, aby situáciu pomohol vyriešiť,“ uzavrel samosprávny kraj.

O dopravcovi rozhodla cena

Od pondelka bude podľa nej jazdiť v Bratislavskom kraji vyše 120 úplne nových autobusov, teda viac ako polovica z celkového vozidlového parku, ten by mali do mája 2022 tvoriť len nové červené autobusy.

„Cestujúci budú mať možnosť pokračovať pri cestovaní s čipovými kartami, ktoré používali doteraz bez potreby kupovania novej dopravnej čipovej karty za nezmenených cien cestovného,“ dodala spoločnosť. Cestujúcich zároveň prosí o pochopenie vzniknutej situácie s tým, že pracuje na tom, aby výpadky čo najskôr nahradila.

V tendri na prevádzku prímestskej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji na desať rokov uspela spoločnosť Arriva Mobility Solutions, s.r.o., Nitra, člen skupiny Arriva, s ponukou 334 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Na druhom mieste skončilo konzorcium Bratislava so spoločnosťami Slovak Lines, a. s., Bratislava a TD Transport SK, s.r.o., Nitra s cenou takmer 357 miliónov eur a na treťom spoločnosť Autobusy Karlovy Vary, a. s., s ponukou 382 miliónov eur. Pôvodná odhadovaná cena zákazky bola skoro 390 miliónov eur bez DPH. Pri vyhodnocovaní ponúk rozhodovala cena.

Tender sprevádzali námietky

Bratislavský kraj vyhlásil súťaž v apríli 2020, teda zhruba 19 mesiacov pre uplynutím zmluvy so Slovak Lines (14. novembra 2021). Tender sprevádzali námietky proti podmienkam a vyhodnoteniu ponúk, ako aj odvolania. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), resp. jeho odvolací orgán rada ich zamietli ako neopodstatnené.

Prvú lehotu na predkladanie a otváranie ponúk 22. júna 2020 kraj štyrikrát posunul, uchádzači predložili ponuky až v piatom termíne 18. februára 2021 a kraj ich vyhodnotil 22. apríla. Posledné rozhodnutie ÚVO o námietkach po tom, čo rada zamietla odvolanie, nadobudlo účinnosť 10. septembra.

Úrad predtým v júli nariadil kraju zrušiť rozhodnutie o vyhodnotení ponúk a opäť vyhodnotiť ponuku úspešného uchádzača z hľadiska mimoriadne nízkej ponuky pri pevnej zložke ceny. Toto rozhodnutie odvolací orgán úradu zmenil s tým, že námietky sa zamietajú. Kraj a Arriva podpísali zmluvu o prevádzke regionálnej autobusovej dopravy 11. októbra.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Juraj Droba
Firmy a inštitúcie ArrivaSlovak LinesÚVO Úrad pre verejné obstarávanie