Chceme viac elektromobilov na cestách. Budeme však stíhať recyklovať batérie?

Elektromobil e mobilita
Kde skončia staré batérie z elektromobilov? Victor Habbick/FreeDigitalPhotos.net

Zo sveta elektromobilov prichádzajú stále nejaké novinky, ktoré posúvajú ich využitie a životnosť. S autami na elektrický pohon sa stretávame aj na našich cestách a v budúcnosti ich bude iste pribúdať.

Keďže sú elektromobily relatívne novým produktom, stále sa objavujú mnohé otázky týkajúce sa ich celkového dopadu na životné prostredie.

Rýchly nárast

Odborník Paul Anderson z Birmingham University označil úroveň rastu na trhu s elektrickými vozidlami v Európe ako „naozaj strašidelnú“.

Európska únia (EÚ) verí, že do roku 2030 bude na európskych cestách 30 miliónov elektromobilov. „Takéto niečo sa predtým nikdy neudialo, čo sa týka nárastu nového produktu,“ vyjadril sa Anderson.

Zatiaľ čo elektrické automobily sú počas svojej prevádzky uhlíkovo neutrálne, obáva sa, čo sa bude diať, keď prestanú jazdiť po cestách. Konkrétne, čo sa stane s ich batériami.

„O desať až pätnásť rokov sa obrovskému množstvu z nich skončí životnosť. Bude veľmi dôležité mať správne nastavený recyklačný priemysel,“ upozornil.

Rozdielne batérie

Zatiaľ čo väčšina komponentov v takýchto vozidlách je do veľkej miery rovnakých ako v bežných autách, veľký rozdiel spočíva práve v batériách.

Tradičné olovené batérie sa dajú dobre recyklovať. To sa však nedá povedať o lítium-iónovej verzii, ktoré využívajú v elektromobiloch.

Tie sú väčšie a ťažšie ako v bežných autách a vytvorené z niekoľkých stoviek samostatných lítium-iónových článkov, ktoré je potrebné demontovať. Obsahujú nebezpečné materiály a pri nesprávnej demontáži majú tendenciu explodovať.

„V súčasnosti je veľmi náročné zistiť skutočné percento recyklácie lítium-iónových batérií. Ale každý uvádza hodnotu päť percent. V niektorých častiach planéty to je podstatne menej,“ uviedol Anderson.

Čo na to výrobcovia

Nedávny návrh EÚ uvádza, že dodávatelia elektromobilov by mali byť zodpovední za to, že ich produkty sa na konci životnosti jednoducho nevyhodia. Výrobcovia už začali podnikať kroky vedúce k tomuto cieľu.

Spoločnosť Nissan napríklad opätovne používa staré batérie v automatizovaných riadených vozidlách, ktoré robotníkom dodávajú diely v ich továrňach.

Podobný prístup zvolil aj Volkswagen, ktorý nedávno otvoril v nemeckom meste Salzgitter aj svoju prvú recyklačnú fabriku. Počas pilotnej fázy tam plánuje recyklovať ročne 3 600 batériových systémov.

„Recyklačný proces prináša zhodnotenie viacero rôznych materiálov. Na začiatku sa sústreďujeme na katódové kovy, akými sú kobalt, nikel, lítium a mangán,“ vyjadril sa Thomas Tiedje, vedúci plánovania recyklácie Volkswagen Group Components.

Objasnil, že demontované časti batériových systémov ako hliník a meď sa odvádzajú do už zavedených recyklačných procesov.

Renault už recykluje všetky batérie zo svojich elektromobilov, i keď v súčasnosti to predstavuje len niekoľko stoviek ročne. Darí sa im to vďaka spolupráci s francúzskou spoločnosťou pre odpadové hospodárstvo Veolia a belgickou chemickou firmou Solvay.

Zástupca spoločnosti Jean-Philippe Hermine uviedol, že projekt je otvorený a chcú recyklovať aj batérie od iných výrobcov a tiež odpad z výroby batérií. „Naším cieľom je osloviť 25 percent recyklačného trhu. Chceme dosiahnuť túto úroveň, ktorá by, samozrejme, zďaleka pokryla potreby Renaultu,“ povedal.

Vedci navrhujú zvýšiť efektivitu

Téma zaujíma aj vedeckú obec. Britská nezávislá Faraday Institution sa zameriava v rámci projektu ReLiB na optimalizáciu recyklácie batérií z elektromobilov. Anderson je jeho hlavným výskumníkom a povedal, že si predstavujú oveľa efektívnejšie procesy.

V súčasnosti sa napríklad veľká časť materiálu z batérií redukuje v procese recyklácie na takzvanú čiernu hmotu, teda mix mangánu, lítia, kobaltu a niklu. Následne však potrebuje ďalší, energeticky náročný proces na získanie materiálu na opätovné využitie.

Manuálna demontáž palivových článkov umožňuje efektívnejšie získanie materiálov na ďalšie použitie, no predstavuje vlastné problémy. Podľa Gavina Harpera z Faraday Institution by bolo najefektívnejším riešením optimálne nastavenie automatizácie procesu.

Ekonomické dôvody

Existujú pritom silné ekonomické argumenty, ktoré podporujú dôležitosť recyklácie batérií z elektromobilov. Napríklad aj fakt, že množstvo použitých prvkov je v Európe ťažké zohnať.

Z pohľadu výrobcu je teda recyklácia batérií najbezpečnejším spôsobom ako si zabezpečiť jednoduchý prísun nových. „Musíme si, ako výrobcovia, Európania, zabezpečiť zdroj týchto materiálov, ktoré sú kľúčové pre mobilitu a tento priemysel,“ povedal Jean-Philippe Hermine.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Gavin HarperJean-Philippe HerminePaul AndersonThomas Tiedje
Firmy a inštitúcie Birmingham UniversityEU Európska úniaFaraday InstitutionNissanRenaultVolkswagenVolkswagen Group Components