Diaľničiari pripravujú výstavbu II. etapy severného obchvatu Prešova na R4

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
NDS vyhlási tender na dostavbu prešovského obchvatu
FOTO: Sita/Viktor Zamborský

BRATISLAVA 18. júna – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) pripravuje súťaž na výstavbu aj druhej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4. Verejné obstarávanie na zhotoviteľa predpokladá vyhlásiť predbežne v dvoch termínoch. Začiatkom roka 2020, prípadne o rok neskôr.

Závisí to od toho, či vyše 10-kilometrová časť obchvatu bude v plnom profile so štyrmi pruhmi, alebo len v polovičnom profile.

NDS vypísala tender na dostavbu prešovského obchvatu
FOTO: Sita/Viktor Zamborský

„Na rýchlostnú cestu R4 Prešov – severný obchvat II. etapa prebieha na základe požiadavky Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) dopracovanie viacerých variánt ekonomických analýz. Na základe ich výsledkov vydá ÚHP stanovisko, či ďalšie pokračovanie prípravy bude v plnom, alebo v polovičnom profile,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Plný či polovičný profil obchvatu?

Na tento úsek má NDS vydané právoplatné územné rozhodnutie a spracovanú dokumentáciu na stavebné povolenie na plný profil. Ak padne rozhodnutie o pokračovaní v plnom profile, NDS vyhlási súťaž začiatkom roku 2020.

V prípade, že budeme musieť ísť do polovičného profilu, je potrebné túto dokumentáciu prepracovať a tým pádom predpokladáme zhruba dvanásťmesačné oneskorenie,“ priblížila Michalová. Vplyv na počet pruhov na R4 bude mať očakávaná intenzita dopravy v budúcnosti.

Prešovčania sa konečne dočkajú obchvatu
Foto: SITA/Viktor Zamborský

NDS očakáva, že v roku 2025 by po úseku R4 malo jazdiť 14 až 18-tisíc áut denne a v roku 2035 by sa mala intenzita dopravy zvýšiť na 17 až 23-tisíc vozidiel.

Na základe údajov z roku 2015 po ceste prvej triedy I/18 na úseku Prešov – Kapušany jazdilo vyše 23-tisíc áut za 24 hodín.

NDS má stavbu majetkovo vysporiadanú

Celkové predpokladané náklady na výstavbu druhej etapy obchvatu Prešova na R4 s tunelom Okruhliak vo variante s plným profilom dosahujú zhruba 314 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Z toho náklady na stavebné práce predstavujú 286 mil. eur.

Variant s polovičným profilom by stál podľa odhadov 235 mil. eur. Plánovaná stavba je podľa NDS v súčasnosti majetkovo vysporiadaná na 98 percent v prípade trvalého záberu a na 88 percent dočasného záberu.

Pokračuje uzatváranie posledných zmlúv, ako aj 45 vyvlastňovacích konaní na trvalý záber s finančným plnením 127-tisíc eur a 115 vyvlastňovacích konaní na dočasný záber v objeme 18 300 eur.

Mohlo by vás zaujímať: Váhostav vyhral súťaž, bude stavať obchvat v Prešove

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Michaela Michalová
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť