Diaľničiari musia o rok predĺžiť zmluvu so SkyTollom, cena za prevádzku mýtneho systému zatiaľ dohodnutá nie je

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Mýto
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
  • aktualizované 10. októbra 13:45

Súčasný elektronický výber mýta na Slovensku má fungovať až do konca budúceho roka, ale s inými podmienkami. Národná diaľničná spoločnosť, a.s., (NDS) sa má ešte dohodnúť so spoločnosťou SkyToll, a. s., na cene za prevádzku mýtneho systému o rok dlhšie.

Pre dopravcov sa vraj nič nezmení

Zmluva o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta z roku 2009 mala pôvodne uplynúť koncom tohto roka.

„Mýto z pohľadu dopravcov od 1. januára neprinesie žiadnu zmenu. Systém sa bude zatiaľ meniť len technologicky medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a SkyToll-om,“ informoval v pondelok na stretnutí s médiami podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku spoplatnenia a IT v NDS Jaroslav Ivanco.

Autodopravcovia budú mať od decembra tohto roka alternatívu k súčasnému výbercovi mýta v podobe nových poskytovateľov Európskej službu elektronického mýta (EETS), pričom zatiaľ je šesť žiadateľov o jej poskytovanie.

Európsky mýtny systém

„Najbližší míľnik, na ktorý sa musia autodopravcovia začať pripravovať, je 1. júla 2023, kedy by malo začínať vypínanie OBU jednotiek spoločnosti SkyToll a prejde sa na niektoré z jednotiek, ktoré budú na trhu prevádzkovať poskytovatelia európskeho mýtneho systému,“ priblížil Ivanco.

Od júla budúceho roka sa noví dopravcovia už nebudú môcť registrovať do starého mýtneho systému, pričom palubné jednotky na výpočet mýta od terajšieho prevádzkovateľa prestanú fungovať začiatkom roka 2024.

Predĺženie prevádzky súčasného mýta o ďalší rok označil zástupca NDS za technickú a finančnú nevyhnutnosť. Má to uľahčiť situáciu dopravcom aj štátu.

Zmluva z roku 2009 totiž neurčila, čo sa má stať po jej skončení, ako sa majú vyrovnať vzájomné finančné pohľadávky medzi štátom a SkyToll-om, ako sa má služba vypnúť, aby nevznikali finančné straty štátu a dopravcov.

„Preto bolo nutné rokovať so spoločnosťou SkyToll, zadefinovať presne technické a finančné postupy, v akom časovom horizonte, aby to vyhovovalo aj autodopravcom,“ podotkol Ivanco s tým, že bez možnosti platenia mýta by dopravcovia nemohli využívať spoplatnenú infraštruktúru a vlastne prepravovať tovar.

Nový systém bude vlastniť štát

Systém EETS by mal byť prevedený do vlastníctva NDS v decembri tohto roka, kedy má začať aj fungovať. Poskytovatelia tejto služby, ktorí prejdú testom, už budú môcť uzatvárať kontrakty s dopravcami.

Diaľničiari chcú začiatkom roka 2023 získať od terajšieho prevádzkovateľa mýta kontrolné mýtne brány ako celok, o cene odkúpenia ešte rokujú. Ide o softvér, hardvér aj personálne kapacity kontrolného systému.

Nový národný mýtny systém, ktorý bude tiež vo vlastníctve NDS, by mal byť vybudovaný predbežne v novembri 2023, na základe výsledkov aktuálneho ešte neuzavretého tendra. Verejné obstarávanie na poskytovanie súvisiacich mýtnych služieb plánujú diaľničiari nanovo vyhlásiť budúci mesiac.

NDS rokuje so SkyToll-om o spôsobe postupného vypnutia súčasného mýtneho systému. Najskôr budú vypnuté nové palubné jednotky, popritom si dopravcovia môžu dohodnúť kontrakty s poskytovateľmi EETS alebo s budúcim národným poskytovateľom.

SkyToll agentúre SITA už skôr potvrdil, že je pripravený poskytnúť NDS maximálnu súčinnosť pri ukončení zmluvy o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta podľa špecifikácií, ktoré NDS predloží.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie Národná diaľničná spoločnosť (NDS)SkyToll