Dôležitý je funkčný mýtny systém, tvrdí šéf dopravného inštitútu. Štát za predĺženie zmluvy so SkyTollom zaplatí menej

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Mýto, mýtny systém
Foto: ilustračné, SITA/Dušan Hein

V súvislosti s fungovaním národného mýtneho systému od začiatku roka 2023 je podstatné to, či bude funkčný a nie to, kto a v akej forme ho bude zabezpečovať.

Podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja to znamená, že z výberu mýta budú zabezpečené financie na údržbu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.

„Zároveň štát bude za takéto mýto platiť menej ako doteraz,“ uviedol pre agentúru SITA Matej.

Reagoval tak na predĺženie poskytovania služby výberu mýta zatiaľ o dvanásť mesiacov v budúcom roku s terajším výbercom, a to na základe dodatku zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., (NDS) a spoločnosťou SkyToll, a. s.

Mýto už mal prebrať štát

Zmluva o komplexnej službe elektronického výberu mýta z januára 2009 mala pôvodne uplynúť koncom tohto roka a od začiatku nasledujúceho malo už fungovať nové domáce mýto za výhodnejších podmienok v rukách štátu.

Diaľničiari ani za dva roky od vyhlásenia neuzavreli tender na jeho vybudovanie vrátane technickej podpory, a súvisiace mýtne služby chcú ešte nanovo obstarávať, mýto preto bude ďalej vyberať súčasný prevádzkovateľ.

Riaditeľ IDH poznamenal, že nové vedenia Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) a NDS stáli pred situáciou, že aj keby hneď po svojom nástupe na jar 2020 vypísali nový tender na kompletnú dodávku mýtneho systému, nestihli by vybrať a spustiť výber mýta s novým dodávateľom od 1. januára 2023 z viacerých dôvodov.

Neboli pripravené podklady

„Predchádzajúce vedenia ministerstva a NDS nepripravili podklady pre vyhlásenie nového tendra. Lehota na prípravu takého zložitého tendra je minimálne šesť mesiacov, samotné obstarávanie trvá minimálne osemnásť mesiacov a následná implementácia do okamžiku prepnutia mýta zo súčasného dodávateľa na nového minimálne dvanásť mesiacov,“ vysvetlil Matej s tým, že tak či tak by sa muselo pokračovať so súčasným dodávateľom.

„Preto rozhodnutie nového vedenia ministerstva a NDS vybrať sa cestou postupného budovania vlastného mýtneho úradu a postupného ukončovania spolupráce so SkyToll-om ruka v ruke so znižovaním nákladov bolo správne rozhodnutie,“ podotkol.

Dopravný expert očakáva, že predlžovanie zmluvy so SkyToll-lom nebude viac ako o dva roky, za ten čas považuje za potrebné dobudovať mýtny úrad, odkúpiť kontrolný systém, resp. mýtne brány od SkyToll-u a vysúťažiť správu mýta ako službu.

Čisto politická požiadavka

Podľa Mateja postupné zavádzanie Európskej služby elektronického výberu mýta ako doplnku k národnému mýtu otvára liberalizáciu v tejto oblasti.

„Požiadavka, že mýto bude po roku 2022 vyberané bez spoločnosti SkyToll, bola čisto politická,“ tvrdí Matej.

Podľa neho aj v prípade, že by za predchádzajúceho ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd) vtedajšie vedenie NDS stihlo vypísať tender na celý mýtny systém ako celok a následne vybrať víťaza, nijako by nevedeli nastaviť podmienky tendra tak, aby sa SkyToll tendra nezúčastnil a bol úspešný.

„Spôsob, ktorý zvolilo nové vedenie ministerstva a NDS, spĺňa tieto podmienky,“ myslí si odborník.

Mýto je terčom kritiky

Hnutie OĽaNO s Igorom Matovičom v minulosti ešte v opozícii silno kritizovalo mýto ako jeden z najväčších podvodov v slovenskej histórii z čias vlád Smeru.

Nastavenie a efektívnosť mýta okrem vtedajšej opozície kritizovali neskôr aj mimovládne organizácie či Najvyšší kontrolný úrad SR.

Náklady na prevádzku mýta pôvodne dosahovali polovicu z výnosov, viacerými opatreniami postupne klesli pod 40 percent s perspektívou budúceho znižovania pod 20 percent a viac aj v dôsledku zavedenia európskeho mýta s viacerými poskytovateľmi.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Árpád ÉrsekOndrej Matej
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNDS Národná diaľničná spoločnosťSkyToll