Doprava zadarmo je politickým, nie odborným či sociálnym opatrením. Nikto neskúmal, či je potrebná

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak, stanica, Bratislava
Foto: ilustračné, SITA/Alexandra Čunderlíková.

Vláda by sa namiesto presadzovania bezplatnej prepravy vo verejnej osobnej doprave mala zamerať na jej reformu. Odporúča to analytik a poradca v oblasti dopravy Rastislav Cenký v rozhovore pre portál NašaDoprava.sk. Reforma by mala byť podľa neho založená na koordinácii a harmonizácii všetkých druhov dopravy, vrátane jej zlepšenia, ako aj zjednotenia prepravných podmienok a zliav. Bezplatnú prepravu podľa odborníka treba systémovo prehodnotiť tak, aby bola adresná pre tých, ktorí ju naozaj potrebujú.

Vláda chce zjednodušiť a sprehľadniť podmienky využívania bezplatnej dopravy pre vybrané kategórie cestujúcich. Vo svojom programe sa zaviazala zaviesť bezplatnú dopravu okrem vlakov aj v regionálnych autobusoch a mestskej hromadnej doprave pre deti, študentov, dôchodcov a vozičkárov. Môže to zatraktívniť verejnú osobnú dopravu?

Vlaky a autobusy zadarmo sú politickým, nie odborným či sociálnym opatrením. Nikto totiž neskúmal, či doprava zadarmo je pre vybrané skupiny obyvateľov potrebná a či by pre tieto skupiny nebolo prínosnejšie iné sociálne opatrenie.

Bezplatná preprava na železnici tak, ako bola navrhnutá, z dlhodobého hľadiska znižuje kvalitu cestovania vo vlakoch a znižuje možnosti, ktorými by sme mohli dopravu dostať do stavu, ktorým by bola pre cestujúcich atraktívna.

Tým, že sme v minulosti zaviedli bezplatnú prepravu len na železnici, sme pokrivili trh, pretože mnohí cestujúci prestúpili z autobusov do vlakov len pre cenu. Počet cestujúcich vo verejnej doprave sa však nezvýšil, iba sa presunuli do neplateného módu. Oba módy, autobusy aj vlaky, sú pritom platené z peňazí občanov.

Aké sú teda iné možnosti zvýšenia záujmu o verejnú dopravu?

Mali by sme prinášať také riešenia, ktoré zvýšia počty cestujúcich vo verejnej doprave na úkor individuálneho automobilizmu, to však nedosiahneme len cenou, ale komplexnými opatreniami. Zároveň tiež bezplatná preprava v istom nastavení môže byť motivátorom využívania verejnej dopravy, ale nastavená inak ako je tomu dnes, respektíve ako sa navrhuje.

Pre zlepšenie verejnej osobnej dopravy by sme mali koordinovať jednotlivé dopravné módy, autobusy a vlaky, a vytvoriť sieť kvalitnej a častej železničnej dopravy v tých častiach Slovenska, kde má železnica perspektívu. A v týchto oblastiach treba zabezpečovať autobusmi návoz na železnicu. Vo zvyšku Slovenska by mala byť autobusová doprava nosným dopravným systémom.

Dnes nám peniaze, ktoré míňame do bezplatnej prepravy, chýbajú v systéme. Mohli by sme ich použiť na zlepšenie infraštruktúry a dopravných prostriedkov, čo by nám prinieslo významnejšie efekty pre cestujúcich, ako je bezplatná preprava.

Na čo by sa vláda mala skôr zamerať?

Namiesto presadzovania bezplatnej prepravy vo verejnej doprave by som odporúčal, aby si vláda dala za cieľ zabezpečiť reformu verejnej osobnej dopravy, ktorá by znamenala koordináciu a harmonizáciu všetkých dopravných módov a zlepšenie dopravy, zjednotenie prepravných podmienok a zliav.

Ak chce vláda zachovať sociálne balíčky v doprave, mala by sa zamyslieť nad systémovým „uprataním“ bezplatnej prepravy. Zjednotenie sociálnych zliav a skupín, ktoré na sociálne zľavy majú nárok, by malo byť úlohou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a nie Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Prečo si to myslíte?

Keďže sociálne zľavy sú súčasťou sociálnej politiky a sú v konečnom dôsledku financované zo štátneho rozpočtu, kompetencie v tejto oblasti by sa mali centralizovať na štát. Ten by mal prostredníctvom výkonu štátnej sociálnej politiky zastrešovanej ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny jednoznačne a jednotne definovať sociálne skupiny ako sú napríklad dôchodca, ťažko zdravotne postihnutý občan, žiak, študent a podobne. Mal by tiež definovať minimálnu výšku sociálnej zľavy, ktorá bude týmto skupinám poskytnutá.

Dopravný analytik Rastislav Cenký FOTO: idah.sk

Ako by mohla byť určená primeraná výška zľavy?

Výška sociálnej zľavy, a to možno aj 100-percentná, by bola stanovená v súlade s účelom a možnosťami Slovenska. A to preto, aby bezplatná preprava cez nedostatočné finančné prostriedky v doprave nedegradovala kvalitu poskytovaných služieb a intenzitu dopravy, ktorá môže viesť k znižovaniu záujmu dokonca aj pre skupiny, ktoré budú mať prepravu bezodplatne.

Zároveň by všetky sociálne zľavy a ich dopady mali byť vyčíslené a mali by byť hradené ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny. Pokiaľ majú mať zľavy v doprave sociálny účel, teda pomôcť ľuďom s nižšími príjmami, nie je napríklad nutné, aby boli plošné pre všetkých študentov, ani pre všetkých dôchodcov, vrátane výsluhových, ktorí majú nadpriemernú penziu.

V súčasnosti doprava potrebuje skôr profesionálne riadenie a kroky, ktoré budú v súlade s požiadavkami zákazníkov – cestujúcich. Často počúvame, že je potrebné pridať spoje, posilniť kapacitu, upraviť cestovné poriadky, či zvýšiť kvalitu, komfort a bezpečnosť. Málo však počúvame, že treba znížiť cenu, potom je otázne, prečo dnes bojujeme o záujem cestujúcich práve cenou.

Aj bezplatná doprava niečo stojí. Aké sú odhadované náklady na jej zabezpečenie?

Bezplatná preprava na železnici stojí podľa nás štát ročne viac ako 30 miliónov eur. Analytici vypočítali, že bezplatná preprava v autobusoch bude stáť ročne približne 70 miliónov eur. Vychádzajú však z čísel za minulé roky. V prípade zvýšeného záujmu zo strany bezplatných cestujúcich toto číslo bude väčšie a môže spôsobiť problém, ak záujem o prepravu zadarmo a obsadenosť dopravných prostriedkov demotivuje k cestovaniu platiacich cestujúcich.

Vzhľadom na nedostatok peňazí v rezorte a u objednávateľov posilňovanie dopravy bude nepravdepodobné. Opäť ale musím poukázať na to, že zavedením bezplatnej prepravy aj v autobusoch sa prinesie spravodlivá možnosť využitia sociálnych zliav aj v lokalitách bez vlakového spojenia.

Plánovaný návrh zákona o verejnej osobnej doprave by mal podľa vlády umožniť zjednotenie tarifných prepravných podmienok pre všetky druhy verejnej dopravy. Čo na to hovoríte?

Dodnes nikto nerokoval s objednávateľmi mestskej hromadnej dopravy a prímestskej autobusovej dopravy, teda so samosprávnymi krajmi, mestami a obcami, o spôsobe kompenzácie. Vláda tiež nenaznačuje súčasným objednávateľom, či za pridelené financie bude vyžadovať nejaké parametre dopravných výkonov, či už kvantitatívne, alebo kvalitatívne.

Vzhľadom na nejednotnosť prepravných a tarifných podmienok jednotlivých dopravcov, regiónov, či objednávateľov vykazovanie nároku na kompenzáciu bude problematické. Predpokladám, že vláda zvolí mechanizmus paušálnej úhrady na základe vopred definovaných parametrov a ukazovateľov. Bolo by to asi rozumné, nakoľko by sa značne zjednodušil spôsob vykazovania nároku a pri dobrom nastavení by to malo byť spravodlivé.

Ministerstvu dopravy nevyhovuje, aby sa zaviedla bezplatná preprava aj v autobusoch. Jednak to zníži objem financií v rozpočte dopravy, ktoré budú použité na dopravu, ale nebude mať nad nimi kontrolu. Tiež to ovplyvní obsadenosť vlakov, pretože niektorí cestujúci nebudú motivovaní cenou, aby využívali bezplatný vlak.

Zámery vlády vo verejnej osobnej doprave

Vláda Igora Matoviča (OĽaNO) sa vo svojom programovom vyhlásení v oblasti verejnej osobnej dopravy zaviazala, že v rámci jej zatraktívnenia zjednoduší a sprehľadní podmienky využívania bezplatnej dopravy pre vybrané skupiny cestujúcich. Bezplatnú prepravu popri vlakoch pritom plánuje zaviesť aj v regionálnych autobusoch a mestskej hromadnej doprave pre deti, študentov, dôchodcov a vozičkárov.

Vo vládnom programe sa zaviazala, ze pripraví návrh zákona o verejnej osobnej doprave, ktorý vytvorí podmienky pre zjednotenie tarifných prepravných podmienok medzi železničnou, prímestskou autobusovou dopravou a mestskou hromadnou dopravou a stanoví pravidlá a štandardy tejto dopravy.

Cieľom je umožniť cestovať na jeden prepravný doklad všetkými prostriedkami verejnej osobnej dopravy vo verejnom záujme.

Kabinet mieni pokračovať v aktivitách na zabezpečenie koordinácie osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy. Národný plán dopravnej obsluhy má určiť želaný rozsah verejnej osobnej dopravy na jednotlivých trasách objednávaný na základe zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme.

Vláda SR v snahe o zefektívnenie výdavkov na verejnú dopravu zváži možnosť primerane zjednotiť objednávanie dopravných služieb vo verejnom záujme v železničnej a prímestskej autobusovej doprave do jediného subjektu, ktorého organizačná štruktúra umožní efektívnu spoluprácu a spolurozhodovanie medzi štátom a regiónmi,“ sľubuje vláda. (mar)

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Rastislav Cenký
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRMPSVR Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SR