Dopravné podniky i samosprávy potrebujú mimoriadnu finančnú pomoc od štátu, tvrdí Inštitút verejnej dopravy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
BRATISLAVA: Výstražný štrajk vodičov MHD
Foto: ilustračné, SITA/Ľudovít Vaniher

Samosprávy a dopravné podniky potrebujú mimoriadnu finančnú pomoc od štátu. Ako upozornil predseda Inštitútu verejnej dopravy Marek Modranský, svedčia o tom aj štrajkové akcie organizované dopravnými podnikmi, ktoré zabezpečujú mestskú hromadnú dopravu v najväčších slovenských mestách.

Opatrenia obmedzujú mobilitu

Podľa neho pandemické opatrenia rok výrazne priamo obmedzujú mobilitu ľudí, čo sa prejavilo v stratách dopravných podnikov. Na to krátkodobo síce vedeli reagovať samosprávy ako objednávatelia výkonov vo verejnom záujme v MHD, ale početné zmeny v základných nastaveniach a opatreniach však už nedovolia dopravným podnikom trvale upraviť aj svoje technické zázemie či počty dopravných prostriedkov.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Vo verejnej doprave sú ceny cestovného regulované tarifou, ktorú určuje objednávateľ, aby cestujúcim mohli poskytnúť viaceré zľavy. Výnosy z tržieb z cestovného tak dosahujú maximálne 40 percent všetkých nákladov na zabezpečenie tejto služby. Rozdiel musí doplácať dopravcovi mesto či kraj.

Tržby klesli až o 50 percent

Výkony vo verejnom záujme vo verejnej cestnej doprave zabezpečuje päť mestských dopravných podnikov v najväčších mestách a pre ostatných 45 miest 17 spoločností vrátane prímestskej dopravy v každom samosprávnom kraji.

Tým, že sa obmedzila mobilita ľudí a niektorí prešli na autá, klesli tržby z cestovného o 38 až 50 percent. „Samosprávy však nemajú vo svojich rozpočtoch ďalšie zdroje na krytie týchto výpadkov,“ dodáva Marek Modranský.

Straty sú neriešiteľné z vlastného rozpočtu

V MHD Bratislava dosahuje úbytok na tržbách až 23 miliónov eur za rok, v iných mestách tvorí podiel výpadkov približne 1-2 milióny v každom meste. V prímestskej autobusovej doprave sú výpadky na úrovni 5 miliónov eur za rok v každom kraji. Ako upozornil Marek Modranský, pre samosprávy sú tieto straty neriešiteľné z vlastného rozpočtu.

Redukcia výkonov podľa neho nepomôže a vo viacerých prípadoch sa ani nedá vykonať, pretože MHD je služba pre zabezpečenie dopravy všetkých kategórií cestujúcich. „Verejná doprava je služba, ktorá má tvoriť v budúcnosti základný pilier pre udržateľnú dopravu, utlmenie individuálnej motorovej dopravy a má pomáhať chrániť životné prostredie v mestách,“ zdôraznil predseda Inštitútu verejnej dopravy.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Marek Modranský
Firmy a inštitúcie Inštitút verejnej dopravy