Efektívna kombinácia vlakov s autobusmi absentuje, upozorňuje analytik INEKO

Vlak
Foto: ilustračné, SITA/Jozef Jakubčo.

Zlá koordinácia, nenadväzujúce spoje, či nevyužívanie predností vlakov a autobusov podľa podmienok v konkrétnom území. To sú podľa analytika Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Jána Kovalčíka najväčšie súčasné problémy verejnej osobnej dopravy – najmä železničnej a autobusovej.

„Doterajšie vlády nevytvorili ani odborné kapacity a ani zdravé motivácie na to, aby sa na Slovensku vlaky a autobusy objednávali podľa toho, čo je kde efektívnejšie. Preto niekde jazdia súbežne vlaky aj autobusy a inde je spojov primálo,“ informoval nás Kovalčík.

Prestupné stanice a zastávky sú podľa odborníka na dopravu často zanedbané a od využívania verejnej dopravy skôr odrádzujúce. Možnosť cestovať na jeden lístok časť cesty vlakom a časť dobre nadväzujúcim autobusom je doteraz v rámci Slovenska skôr výnimkou ako pravidlom.

Veľa vlakov cez deň viac stojí ako jazdí

„Nielenže absentuje efektívna kombinácia vlakov s autobusmi, ale aj samotné vlaky, ktoré všetky objednáva štát, teda Ministerstvo dopravy a výstavby SR, sa využívajú veľmi neefektívne. Podstatná časť vlakových súprav počas dňa viac stojí ako jazdí, ich denné využitie je hlboko pod štandardom susednej Českej republiky,“ upozorňuje analytik INEKO.

Ako poznamenal, keďže pri tvorbe vlakového grafikonu štátneho dopravcu sa nehľadí na efektívnosť využívania súprav, potom je nutné na časť výkonov nasadzovať čokoľvek, čo je ešte v pojazdnom stave, aj na úkor kultúry cestovania.

„Hoci potreba zásadného zefektívnenia obehov súprav osobných vlakov bola podčiarknutá už v prvej správe útvaru hodnoty za peniaze k výdavkom na dopravu v roku 2016, vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko odvtedy za už bezmála štyri roky potrebné zefektívnenie neprinieslo,“ podotkol Kovalčík.

A tak nové či dobre udržiavané súpravy podľa neho jazdia menej ako by mohli a popri nich musia cestujúci strpieť aj vozne v tragickom stave, ktoré by pri lepšej organizácii už vôbec jazdiť nemuseli.

Výsledky ukážu, či vláda zámery naplní

Súčasná vláda vo svojom programovom vyhlásení uvádza, že jedným zo základných predpokladov pre podporu verejnej osobnej dopravy je vytvorenie podmienok pre rozširovanie integrovaných dopravných systémov, zlepšovanie podmienok hromadnej dopravy v mestách a pokračovanie budovania záchytných parkovísk na najvyťaženejších dopravných uzloch.

V rámci prehlbovania harmonizácie verejnej osobnej dopravy plánuje pripraviť návrh príslušného zákona, ktorý umožní zjednotenie tarifných prepravných podmienok medzi železničnou, prímestskou autobusovou a mestskou hromadnou dopravou. Cieľom je umožniť cestovať na jeden lístok rôznymi druhmi verejnej osobnej dopravy objednávanej vo verejnom záujme štátom, samosprávnymi krajmi a mestami.

„S takýmito zámermi môžem iba súhlasiť. No až plán a harmonogram konkrétnych krokov a potom konkrétny výsledky ukážu, či to súčasný minister dopravy naplní, alebo to skončí ako za minulej vlády,“ zareagoval Kovalčík. Zároveň však dúfa, že minister dopravy a výstavby Andrej Doležal predstaví aspoň plán ešte tento rok.

Veľká manažérska výzva

Vláda sa zaviazala v súvislosti s koordináciou verejnej osobnej dopravy pripraviť Národný plán dopravnej obsluhy, ktorý určí želaný rozsah verejnej osobnej dopravy na jednotlivých trasách na základe zmlúv vo verejnom záujme.

Kabinet chce tiež zefektívniť výdavky na verejnú osobnú dopravu zjednotením objednávania dopravných služieb vo verejnom záujme v železničnej a prímestskej autobusovej doprave do jedného subjektu. Rovnaké, alebo podobné zámery v tejto oblasti mala aj predošlá vládna koalícia a bývalé vedenie ministerstva dopravy. Nesplnili ich však, prípadne nedotiahli do konca, a tak to čaká na ich nástupcov.

„Toto je veľmi chvályhodný úmysel. Dôležitejší však bude konkrétny plán, ako to vláda v súčinnosti so samosprávnymi krajmi zabezpečí,“ mieni Kovalčík. „Ide o veľkú manažérsku výzvu, dúfam, že sa jej minister Doležal dobre zhostí. Na rozdiel od dostavby diaľnic, ktorá je behom na viac volebných období, tu sa dajú priniesť pekné výsledky už za niekoľko rokov,“ dodal analytik INEKO.

S prípravou zmien chcú začať na jeseň

Ministerstvo dopravy považuje za kľúčovú do budúcnosti a za kostru dopravnej infraštruktúry štátu železničnú dopravu. Plánuje do nej investovať veľa peňazí z eurofondov.

„A aj preto chceme koordinovať aj objednávanie výkonov vo verejnom záujme, a to buď vytvorením národnej autority, alebo koordinačného výboru s objednávateľmi autobusovej dopravy, čiže krajmi a mestami,“ povedal nedávno v rozhovore pre nás rezortný štátny tajomník Jaroslav Kmeť. To je podľa neho potrebné pre zladenie taríf, spoločné rozhodovanie o licenciách pre autobusovú dopravu a zladenie grafikonov.

S prípravou legislatívneho zámeru zákona o verejnej doprave chce ministerstvo dopravy začať už na jeseň tohto roka. Zákon by mal umožniť spomínané zjednotenie prepravných taríf medzi jednotlivými druhmi verejnej osobnej dopravy, aby bolo možné cestovať jej viacerými spôsobmi na jeden lístok.

„Už teraz sme založili koordinačnú pracovnú skupinu medzi Združením samosprávnych krajov SK 8 a odborníkmi ministerstva dopravy,“ priblížil štátny tajomník. Od 1. septembra vznikne u neho sekcia pre verejnú osobnú dopravu – integrovanú a intermodálnu dopravu. „Pracujeme na tom, aby na jeden lístok bolo možné cestovať rôznymi druhmi dopravy, napríklad, zo Sniny do Bratislavy,“ uzavrel Kmeť.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Ján Kovalčík
Firmy a inštitúcie INEKO Inštitút pre ekonomické a sociálne reformyMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR